Tvätta trosor

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Idas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 14 288

Idas

Trådstartare
Kära buke, vad har ni för trosor och hur tvättar ni dem? Jag gillar trosor med spets men tvättrådet säger 40 grader - blir det verkligen rent då? Jag har tvättat mina i 60 men de blir jättefula snabbt och små trådar börjar sticka ut. Eller är det torktumlandet som sabbar?

Jag använder oftast spetsstring i glada färger från Lindex. Tvättar dem i 40 grader och de torkar på torklina. Tycker att de håller väldigt bra.
Har utöver det sömlösa trosor från Pierre Robert och Sloggi samt hipstertrosor i bomull från Lindex som hanteras på samma sätt.

Tvättar alla i 60 grader då jag inte tycker att det blir rent (vilket det ju inte blir heller eftersom bakterier inte dödas av på 40 grader).
Har aldrig torktumlat tidigare då jag tycker att de krymper och om de har gummisömmar så går de snabbt sönder.
Har torktumlat nu senaste månaden men de har redan krympt mycket så kommer sluta med det igen. Torktumlar bara handdukar och sängkläder.

Jg har sloggi. Både med spets och utan.
De slängs när de börjar bli genomskinliga och jag sticker fingrarna genom tyget...... Aldrig att de blivit fula i spetsen. Eller i tyget i övrigt.

Tvättar alla underkläder i 60 grader. Och torktumlar.

Tvättar alltid trosor i 60 grader (nån enstaka gång i 50 om jag har annat som ska köras på det). Torktumling däremot verkar de inte riktigt gilla.

Jag har en salig blandning, mest bomull dock, och varierar mellan 40 och 60 (beroende på om jag kör sängkläder/handdukar samtidigt eller ej). Torktumlar samtliga och tycker inte att jag haft problem med slitage. Å andra sidan har jag en sådan mängd trosor att slitaget på varje enskild trosa nog är ganska lågt :D

Jag tvättar alltid trosor (diverse olika material) i 60 grader. De verkar inte ta skada av det, men så torktumlar jag aldrig.

Har alltid tvättat allt i 40 grader (om det inte är specialtvätt på 30) och upplever nog att det blir rent. Ingen dålig lukt eller så. Det är ju inte bara värmen som påverkar bakterier utan även mekanisk effekt av tvätten och tvättmedel. Tycker nog att val av tvättmedel har haft mer effekt på resultatet än temperaturen.

Torktumlar aldrig numera. Allt får torka på torkställ.

60 grader färgade, vita 60 eller 90. Torktumlar. Har nästan bara New Bodytrosor och de håller sig fina länge.

Kära buke, vad har ni för trosor och hur tvättar ni dem? Jag gillar trosor med spets men tvättrådet säger 40 grader - blir det verkligen rent då? Jag har tvättat mina i 60 men de blir jättefula snabbt och små trådar börjar sticka ut. Eller är det torktumlandet som sabbar?

Jag kör alla trosor 60 grader och torkar på lina. Håller trosorna så håller de, det är viktigare med varm tvätt än att se till att alla par trosor håller så länge som möjligt.

Kör all tvätt i 30 grader men torktumlare också allt. Där dör nog fan allt för kläderna är närmare 80-100 grader när de är klara. Kan inte på något sätt ta i kläderna förrän de svalnat.

Kläder som inte tål denna behandling har inget i mitt hem att göra. ;)

Jo, vi tar någon enstaka tvätt på torklina men det är ull.

Kör all tvätt i 30 grader men torktumlare också allt. Där dör nog fan allt för kläderna är närmare 80-100 grader när de är klara. Kan inte på något sätt ta i kläderna förrän de svalnat.

Varför gör du så? :confused: Verkar bättre att göra tvärtom, tvätta tillräckligt varmt och skippa torktumlaren?

Varför gör du så? :confused: Verkar bättre att göra tvärtom, tvätta tillräckligt varmt och skippa torktumlaren?

Nope. Vill inte ha en massa våta kläder på sträck. Vilket jävla jobb liksom. Nä, snabbt och smidigt och in med skiten i tvätten och så kommer den ut ren OCH torr. Annars blir inget tvättat här hemma.

Jag vägrar göra som min mor som stod i tvättstugan jämt.

Kära buke, vad har ni för trosor och hur tvättar ni dem?
Jag har alla möjliga trosor - spets, bomull, bambu, microfiber, etc. Jag tvättar alla underkläder i 60 grader och inga trosor har gått sönder för det. De verkar klara det fint. Innan jag flyttade ut på landet torktumlade jag dessutom allting. Nu har jag ingen torktumlare utan för torka allting ute eller på torkställ och jag märker ingen större skillnad faktiskt.

Jag tvättar i 40, annars samma tanke :D

(Min Dubarry-tröja undantagen.)

Liknande trådar

Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 305
Kläder & Bli fin Jag har en klassisk, lång "mammakorv" (som de numera kallas). Dvs en lång dunjacka. Den är fylld med 90% ankdun och 10% anfjäder. Jag... 2 3
Svar
56
· Visningar
2 752
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men... 9 10 11
Svar
211
· Visningar
23 818
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka