Tungfelsgummi, hur sitter den fast?????

H

Hovis

Behöver ha hjälp från er här för jag har fått detta hjälpmedel med ett par skydd som jag köpt. Men jag får inte till det hur jag sätter fast den på bettet.

Kan någon förklara eller kanske har någon en bild på hur den ska sättas fast.

Känner mig hur dum som helst. Har inte provat detta förut utan använt tungband. Prova kan man göra när man nu fått ett. Kan inta skada.

Kanske är det någon som också kan yttra sig om hur bra det egentligen är, erfareheter?!

Vilket föredrar ni!?!

Tungband eller tungfelsgummi?

Tack på förhand på era svar.:)

Sv: Tungfelsgummi, hur sitter den fast?????

Du lägger den på mitten av bettet och sedan lindar du den ett varv runt det och trär flärpen igenom hålet.

Tungfelsgummi är ganska värdelöst tycker jag.

Dels så ändrar det bettets inverkan genom att göra det i princip oledat, dels så är gummit tjockt och klumpigt och uppmuntrar snarare vissa hästar att joxa med det. Det är obehagligt i gommen helt enkelt.

Men visst kan det funka på en del, det är ju bara att prova. :)

I så fall ska gummit vikas om bettet så att leden hamnar i det inre hålet och så ska själva tungflärpen träs genom det yttre. Dra åt ordentligt så att allt kommer på plats!

Du lägger den på mitten av bettet och sedan lindar du den ett varv runt det och trär flärpen igenom hålet.

Ok, men på ena sidan så är det som spår i gummit, dvs nära det inre hålet att träigenom tungan sas. Ska den vara mot bettet eller utåt?

Hoppas du förstår mig hur jag menar. hehe.

Tungfelsgummi är ganska värdelöst tycker jag.

Dels så ändrar det bettets inverkan genom att göra det i princip oledat, dels så är gummit tjockt och klumpigt och uppmuntrar snarare vissa hästar att joxa med det. Det är obehagligt i gommen helt enkelt.

Men visst kan det funka på en del, det är ju bara att prova. :)

I så fall ska gummit vikas om bettet så att leden hamnar i det inre hålet och så ska själva tungflärpen träs genom det yttre. Dra åt ordentligt så att allt kommer på plats!

Jo tyckte kanske att det verkar lite klumpigt. Men får testa om jag nu får dit det.

TAck för svaren jag fått från er som svarat!!!

Har använt båda hade en travare som la tungan över bettet,anväde först tungband men han kunnde inte konsentrera sig och springa med det efter ett par gånger med tungband stegrade han sig bara jag tog fram det bytte ut det och använde tungfelsgummi och han vart mkt lugnare,travade på som bara den,sen anväder jag tungband forfarande på en del av mina andra hästar det är nog individuellt.Tungfelsgummi är inte roliga att få på bettet men väl där sitter dom.Lycka till.

För att mjuka upp gummit så kan du koka det innan. Blir lite lättare att trä igenom då. Skåran ska vara inåt. Sluter liksom om bettet. Jag har bara provat på en häst och det funkade inte. Hästen gick bara och irriterade sig på att ha det i munnen, men det skadar ju aldrig att prova.

Har använt båda hade en travare som la tungan över bettet,anväde först tungband men han kunnde inte konsentrera sig och springa med det efter ett par gånger med tungband stegrade han sig bara jag tog fram det bytte ut det och använde tungfelsgummi och han vart mkt lugnare,travade på som bara den,sen anväder jag tungband forfarande på en del av mina andra hästar det är nog individuellt.Tungfelsgummi är inte jag har roliga att få på bettet men väl där sitter dom.Lycka till.

Ok, intressant. För han "kan " inte trava fort, e 3 år. Körd mkt inga andra fel på honom!!! Men grejar väldigt med sin tunga den är som "gummi" överallt, jollrar väldigt.:rofl:

Kan kanske vara det som e grejen. Men inte dum alls o köra. men vill inte springa på. vet att han kan! Har helstängt nu och då var det lite mer fart. Men tänkte att jag ska prova.

Tack för svar.

För att mjuka upp gummit så kan du koka det innan. Blir lite lättare att trä igenom då. Skåran ska vara inåt. Sluter liksom om bettet. Jag har bara provat på en häst och det funkade inte. Hästen gick bara och irriterade sig på att ha det i munnen, men det skadar ju aldrig att prova.

ja, de är olika. Men tror jag ska prova. Får se vad han gillar detta.

tack iaf.

Tungfelsgummin kan omöjligt vara gjorda för att få plats i en hästs mun :S

Dom tar ju sån galet jäkla stor plats :O

Jag prövade mitt en gång sen kastades det. Köpte ett tungfelsbett istället (ett vanligt tredelat med inbyggd tungsticka) efter ett år ungefär så behövdes inte den mera.

KL Först stoppar man in ett bett som hästen inte trivs med o sen för att hindra hästen att skydda sin mun sätter man på en gummiflärp!!!
PL

jag önskar inget hellre än att få slippa detta. Men när pållen ständigt leker med tungan ovanförbettet samt slänger ut tungan och kliarsig på tungan liksom då har man inget val än att försöka få de o sluta genom att hindra dem från att greja med tungan så. E liksom inte trevligt att inte kunna styra eller stanna hästen.

jag önskar inget hellre än att få slippa detta. Men när pållen ständigt leker med tungan ovanförbettet samt slänger ut tungan och kliarsig på tungan liksom då har man inget val än att försöka få de o sluta genom att hindra dem från att greja med tungan så. E liksom inte trevligt att inte kunna styra eller stanna hästen.

Man kanske skulle kunna prova med att träna lite mera lydighet eller kolla upp tänderna på den från en skicklig hästtandläkare???

Kalla fakta hade ett program förra hösten där man diskuterade travets dolda djurplågeri,, där intervjuvade man landets skickligaste hästtandläkare och han va makalöst imponerad över vilka "genvägar" man inom travet använder sig av och vilka otroliga bestående skador dessa genvägar leder till..

Varför ställer du inte denna fråga på trav?? Dina kompisar där borde vara mer kunniga på "fiffiga" lösningar än folk på hästvård.

KL Först stoppar man in ett bett som hästen inte trivs med o sen för att hindra hästen att skydda sin mun sätter man på en gummiflärp!!!
PL

Kan det vara så enkelt att gummiflärpen skyddar munnen med det bettet som hästen inte trivs med.:confused:

Kan det finnas en poäng i att sätta in ett bett som hästen trivs med och börja med att analysera sina egna körhänder??

Kanske en gummiflärp på tömmarna i stället för i hästens mun???

Tänker högt och gissar vilt.:idea:

Ok, intressant. För han "kan " inte trava fort, e 3 år. Körd mkt inga andra fel på honom!!! Men grejar väldigt med sin tunga den är som "gummi" överallt, jollrar väldigt.:rofl:

Kan kanske vara det som e grejen. Men inte dum alls o köra. men vill inte springa på. vet att han kan! Har helstängt nu och då var det lite mer fart. Men tänkte att jag ska prova.

Tack för svar.

Har han 'alltid' varit så? Både att han 'inte springer' och att han joxar med tungan?

Ang tungan tänkte jag på åldern, om han fäller tänder och därför är orolig i munnen just nu? (dvs om det kommit på senheten).

Om hästen inte vill springa, och håller på och joxar med munnen hela tiden så visar han väl rätt tydligt att det något han inte trivs med? Det löser du inte med ett tungfelsgummi.

Ja grejat med tungan har han alltid gjort, den lustikurren, men när man satt på tungbandet så bryr han sig inte, ej heller när man kör. Han har vuxit en hel del varpå jag har tagit det lugnt med honom. Men har tyckt att han borde ha kunnat springa på lite mer. Åtminstone med andra. men har inte hittat nyckeln ännu. Fast idag 2:a ggn med helstängt så var han fantastisk:love:. Han bjöd till väldigt bra o :love:.

Det var riktigt roligt att köra honom idag. Så jag fortsätter att köra honom med detta, helstängt. Så får vi se.:p

Vad exakt är kollat på hästen? Skoningen, korrekt fysiologisk? Vad för typer av bett har du provat?

Tungfelsgummi testade jag för en 10 år sen, för att slippa tungband. Men tog raskt bort det efter nån minut i käften, såg allt annat än bekvämt ut.

Har ist när det behövs en lekkedja , och använder mig mest av raka bett m fasta ringar.

Senast ändrad:

Man kanske skulle kunna prova med att träna lite mera lydighet eller kolla upp tänderna på den från en skicklig hästtandläkare???

Kalla fakta hade ett program förra hösten där man diskuterade travets dolda djurplågeri,, där intervjuvade man landets skickligaste hästtandläkare och han va makalöst imponerad över vilka "genvägar" man inom travet använder sig av och vilka otroliga bestående skador dessa genvägar leder till..

Varför ställer du inte denna fråga på trav?? Dina kompisar där borde vara mer kunniga på "fiffiga" lösningar än folk på hästvård.

Hon frågar hur hon ska sätta på ett tungfelsgummi vad har det med trav att göra?

Hon är inte ute efter fiffiga lösningar utan bara få ett svar på hur man sätter dit just det här gummit som säljs i bla ridsportsbuktiker

Ja,men jag vet i alla fall skillnaden på en tupp och en höna!
Tuppen har stor kam,hönan har liten kam,så nu vet du de oxå.
Jag kan säga dig att under dom snart 30 åren som jag hållit på med trav så har jag varken sett eller ens hört talas om tungfelsgummi!!Så allt skit kommer inte från travet(om du läser Mitras inlägg)även om mycket gör det!
Men för övrigt så,hör och häpna håller jag med dig om tungfelsgummi.
Min filosofi med hästar är att ha så lite grejer som möjligt på mina dom.
Speciellt när de gäller Unghästar!Köpte en 3åring i februari i år,hon hängde töm något kopiöst vi satte på henne ett rakt bet och tungband efter mycket om och men hittade vi felet på henne och då var de bara och plocka bort tungbandet.Hon har sprungit in 99 000 tusen sen vi köpte henne,så någonting måste jag ju göra rätt.Så ja jag håller med dig,men jag är inte spydig och dum i mot TS för de!ÄR de någon som kan förklara för en okunnig vad ett tungfelsgummi är och hur de fungerar?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 220
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 624
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 890
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 774
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka