Tufft föl!

Sv: Tufft föl!

Hade en bekant som fick ett föl för några år sedan och hon körde och släppte den på bete med andra sto med föl. Det hela sluade med att de fick inte tag i fölet så han fick gå kvar på betet själv ganska länge innan de fick tag i honom. De fick kasta sig över honom. Så skulle jag aldrig vilja ha de. Jag ha fölen så pass att de har förtroende för en och att de kommer fram till en i hagen.

Vad var det för j*vla amatörer???

Om det stämmer, så är det ju inte klokt någonstans... Låter mysko att den skulle gå med på att stanna kvar ensam när alla andra åkte hem...:angel:

*Knapplån*

Vilken märklig tråd!

Ni som inte hanterar era föl, var så goda att låta bli, men på vissa låter det ju som om alla som hanterar sina föl är amatörer, nybörjare, "trädgårdsuppfödare" och allmänt klantiga och okunniga. Så är det INTE.

Jag har själv fött upp hästar i 20 år, visserligen i liten skala, men ändå. Jag har också jobbat på stuteri och har många bekanta som hållit på betydligt längre än jag, och jag har aldrig tidigare hört åsikten att tidig hantering skulle vara skadlig för hästen. Inte heller har jag haft några problem med mina uppfödningar. De har alla varit väldigt trevliga. Olika, javisst, men knappast "fördärvade" av att ha blivit hanterade tidigt. Tvärtom brukar jag få beröm av hovslagare, veterinärer och andra för att fölen är så välhanterade. Jag tycker det känns bra att hantera fölen även när inget speciellt är på gång. Då ser de ju att människan är helt OK och inte bara dyker upp och håller fast en när något otrevligt ska hända (avmaskning, hovvård, vaccinering o.s.v.).

Våra föl får grimma på sig dag 1 och vi tränar även att lyfta fötter m.m. Eftersom våra betesmarker alltid legat en bit från stallet där hästarna står på vintern har våra föl också fått lastas och transporteras redan tidigt.

Jag bodde under en period i Tyskland, på ett medelstort haflingerstuteri (c:a 20 hästar) med mycket gott renommé, där ägarna hade lång erfarenhet av uppfödning (mer än 20 år, då) och även deras föl hanterades från dag 1. Alla ston bands upp på stallgången, ryktades, kammades och fick hovarna kratsade innan de fick komma ut i hagen. Fölen bands upp bredvid mamma, borstades och fick hovarna urkratsade. Varje dag, från dag 1. Alla var mycket lugna, trygga och - välhanterade ...

Nu räknar inte jag mig till "trädgårdsuppfödarna" bara för att jag sätter på fölet grimma och lyfter fötterna på det. Mina hästar lever verkligen hästliv! 10 minuters hantering om dagen betyder att fölet ändå är "vildhäst" resterande 1430 minuter. Det ger lite perspektiv på det hela tycker jag.

Och apropå att alla erfarna uppfödare minsann vet att föl inte ska hanteras tidigt utan lämnas ifred så vill jag citera ur boken Unghästar - Uppväxt, hantering, inridning och träningsfysiologi av Ingrid Andersson och Charlie Lindberg:

Följande delmål bör klaras av före avvänjningen:
* att ge det [fölet] förtoende för människor
* vänja det vid grimma
* leda det
* binda upp det
* rykta det
* klappa det på hela kroppen, även öronen
* lyfta benen

Kapitlet om fölets första sju månader inleds f.ö. med ett citat av Roland Fransson, uppfödare i fjärde generationen, premieringsförrättare m.m:

Grunden i all hästhantering är att fölet lär sig att stå uppbundet! Gör detta redan när det är två, tre dagar så blir det en trygg fölunge. Vänta inte tills den är fyra, fem månader eller ännu äldre!

Jag förstår inte heller hur man kan visitera ett föl som "lämnas ifred" helt och hållet, som vissa i tråden förespråkar? Åtminstone menar jag med "visitering" lite mer än att bara titta på hästarna på avstånd. Fästingar t.ex. syns inte förrän de suttit ett bra tag, och enligt vad jag fått lära mig ska de plockas bort snarast, eftersom det bara tar c:a 2 dygn för exempelvis borreliasmittan att transporteras från fästingens bakdel till värddjuret.

Sen undrar jag, ni som tycker att det bara är amatörer och nybörjare som hanterar sina föl, vad tycker ni om gamla tiders "hästkarlar"? Är de också nybörjare och amatörer? Eftersom det inte var/är helt ovanligt att "arbetshästston" jobbar med fölet uppbundet vid sin sida? Här finns till och med en Buketråd om det! http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?t=781298

Som sagt, var och en hanterar sitt föl som den vill, men klanka inte ner på oss som hanterar våra föl tidigt!

TS: Anledningen till att ditt föl är "en liten ligist" tror jag personligen är för att han saknar jämnåriga lekkamrater. Får han några andra hingstföl att "hugga tänderna i" kommer han säkert att bli mycket lugnare mot er människor också.

Lycka till!

Äntligen! :bow:

Jag har aldrig varit med om att ett föl blir svårhanterligt för att man pysslar med det 5-10 minuter om dagen under uppväxten. Jäkla trams att påstå att man är oerfaren och amatör för att man borstar på fölet emellanåt eller lyfter fötter och provar grimma.

KL
Synd att det blir så trist stämning.:confused:
TS verkar i första hand vara mån om att ge sitt föl en så bra start som möjligt i livet och verkar ju helt klart finnas olika skolor av fölhantering.

Bäst är väl att man berättar hur man själv gör med sina föl och vilket resultat det ger.

Kanske är det så att det egentligen inte har så stor betydelse om man hanterar eller inte. Verkar ju som att de som hanterar sina föl får väl fungerande vuxna individer, likaså de som bara präglar dem lite lätt första veckan/veckorna.

Bästa inlägget i hela tråden:bow::bow:

AMEN
3d-respect-43.gif

Jag "hanterar" också min lilla "ligist" dagligen, då han alltid kommer fram o vill gosa, klia o busa. Mitt problem är att han inte kommer att få några smågrabbar att busa av sig med :(
(jag VET!! det är inte bra, men ALLA har inte den möjligheten!!)

Så jag använder mig av stoets "språk" när jag säger ifrån till honom.

Vissa dagar är det bara gos andra dagar bara bus...

De får komma hem till stallet ca 2 ggr / vecka. Dvs en promenad på ca 500-700m x 2 (tur o retur). Kliar benen o öron pillar lite inne i lanerna i munnen. Lyfter benen varannan vecka kanske...ska verkas för första ggn i dagarna nu.

Har inte varit uppbunden och endast ensam i boxen utan stoet vid 2 tillfällen á 10 minuter med stoet utanför men hon har ändå huvudet inne i boxen. Han är nu 7 veckor och energin bara trappas upp....

Finns det nåt man kan göra för att han ska bli lite mer "stimulerad" i hagen??

Jag fick också problem då jag "förlorade" 4 av 5 tilltänkta fölkamrater och det vette sjutton hur det går med den 5:e då stoet fortfarande står hos hingst p.g.a. missad brunst.
Jag har släppt in en valack som stoet accepterar och är nu på väg att släppa in ytterligare en. Det är tänkt att de ska bli ännu en i slutet av sommaren.

Så nu håller jag tummarna över att de kommande insläppen kommer att fungera. Fölet är snart 2 månader så han börjar ha lite mer koll på sin kropp men man är självklart nervös över att han hamnar "emellan" om stoet bestämmer sig för att med handgripligen sätta valackerna på plats.

:bow:

Har också god erfarenhet av att börja hantera tidigt och korta stunder, så att hästen lär sig hur den ska bete sig i människors sällskap. Den kan ju inte lära sig av hästarna i hagen hur man står stilla på stallgången direkt. Det måste ju komma ifrån oss, all sådan lärdom.

Mina hästar har respekt för mig/andra människor och är enkla att ha och göra med.

Kan bara jämföra med hagkompisen till mina föl som är ett stoföl som redan från födseln var skygg. Hon har mest fått vara ifred och att man kliat på henne (positivt) men hon är fortfarande mycket skeptisk till folk. Den går inte att fånga i hagen och kommer med största sannorlikhet uppleva avvänjning och kommande träning som ångestfylld i början.

Mina föl gnäggar när de ser oss, trär på sig grimmorna själva och går fint med i grimskaft till stallet. Vi tar in dem, ger mammorna mat, kollar över hästarna och släpper sedan ut dem igen, varje dag. Detta tar inte lång stund, men det ger otroligt mycket för framtiden. Fick linda ena fölungens ben då det blivit svullet efter en trolig spark och han brydde sig inte ens om att han blev lindad fast han aldrig haft något sådant på sig. De stod inne den natten han hade lindan och dagen efter släpptes de ut igen på betet.

Senast ändrad:

Jag ser det bara som positivt att "dagligvårda" fölet. Jag tror att jag hade fått det riktigt jobbigt de gånger min har behandlats pga olika mindre skador. Eftersom att jag hanterar henne dagligen, borstar av, lyfter fötter och kollar igenom henne så blir det inte så jobbigt om man måste vårda tex ett sår el liknande. Får man någon skada på sitt föl så är ju risken större att de bara ser människan som obehagliglig om det gör lite ont när man tex gör rent sår. Men jag tror att min fortf är så trevlig att hantera pga av att hon vet att matte inte är "dum".

Jag fattar vad ni menar vissa med att man ska låta fölet va men det tycker inte jag heller ! :eek: Man ska hålla på med fölet så det blir van med männiksor. Du får förtroende till ditt föl som får förtroende till dej efter ett tag . och om du sen inte säljer fölet så kommer du ju ha en vän för livet! :eek: Och när sen "fölet" är så gammalt så att de kan ridas in kommer det bli lättare . Så nej, låt dom inte va träna dom :)

Jag "hanterar" också min lilla "ligist" dagligen, då han alltid kommer fram o vill gosa, klia o busa. Mitt problem är att han inte kommer att få några smågrabbar att busa av sig med :(
(jag VET!! det är inte bra, men ALLA har inte den möjligheten!!)

Så jag använder mig av stoets "språk" när jag säger ifrån till honom.

Vissa dagar är det bara gos andra dagar bara bus...

De får komma hem till stallet ca 2 ggr / vecka. Dvs en promenad på ca 500-700m x 2 (tur o retur). Kliar benen o öron pillar lite inne i lanerna i munnen. Lyfter benen varannan vecka kanske...ska verkas för första ggn i dagarna nu.

Har inte varit uppbunden och endast ensam i boxen utan stoet vid 2 tillfällen á 10 minuter med stoet utanför men hon har ändå huvudet inne i boxen. Han är nu 7 veckor och energin bara trappas upp....

Finns det nåt man kan göra för att han ska bli lite mer "stimulerad" i hagen??

kan du inte skicka iväg unghästen på lösdrift/unghästbete tills den blivit några år och skall ridas in? så den får lära sig hästarnas språk det kan aldrig ersättas av en människa.

ja, nästa vår/sommar blir det hingstbete, även om jag kanske hinner kastrera först....men denna sommar går det tyvärr inte!
Så tillsvidare får han lära sig hästars språk av sin mor o lekfarbror och det tror jag nog ska gå bra....

men han behöver få utlopp för sin energi och av den anledingen skulle jag behöva "stimulera" honom på ngt sätt...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Senast: Ceta
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 677
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 146
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka