Det är så skilda åsikter.
Jag hör ju till storhäst/vanlig häst folket som brukar hantera sina föl från första början.
Inne på avel blir man inte påhoppad om man hanterar sina föl.
Anledningen till att jag skrev härinne är att jag är nyfiken på era åsikter för det första, jag vill det bästa för mina hästar och därför ska dom få gå i flock har jag tänkt.
Kommer dock åka dit ganska ofta och kolla till dom+att jag inte vill att dom ska åka iväg förrens min hovis tagit en titt på honom när hon kommer nästa gång, då är han 7 veckor.
Hur gör ni med visitering av era föl??
Jag har redan tagit en fästing på Glaesir, han fick en bula efter den och där blev ett sår som jag tvättade rent.
Eller dom får bara gå med fästingar??
Diaree är ju vanligt vid första brunsten, och om fölet slickar saltsten det måste man ju kunna få komma nära och tvätta bort.
Kaela har ju exem som visserligen är helt bra just nu, men det måste jag ju kolla regelbundet+visitera och kolla hovar för hon har hålväggar.
Så dom kan ju liksom inte bara gå vind för våg.
Han har stegrat en gång på lek mot Kaela när min man höll honom, han har sparkat några gånger men endast på lek, jag skrev för jag tycker ändå det var obehagligt.(är inte tuff av mig)
Nafsig är han det kan jag inte neka till.
Jag tycker jag låter honom vara häst i ganska stor grad.
Dom går ute så mkt som möjligt i en stooor hage med massa gräs, har tagit in dom dom allra flesta nätterna hitills pga att det regnat ihållande+att han inte får ngn vila då hon springer runt bort från insekterna.
Ibland går dom in även dagtid om det regnar mkt, då står dom vid grinden och gnäggar.
Vill inte att han ska få lunginflammation.
Att han får pyssel max 10 min per dag är ju inte mkt, men när jag lämnar iväg dom blir det max 1 besök per vecka.