Tufft föl!

Sv: Tufft föl!

Det är så skilda åsikter.
Jag hör ju till storhäst/vanlig häst folket som brukar hantera sina föl från första början.

Inne på avel blir man inte påhoppad om man hanterar sina föl.
Anledningen till att jag skrev härinne är att jag är nyfiken på era åsikter för det första, jag vill det bästa för mina hästar och därför ska dom få gå i flock har jag tänkt.
Kommer dock åka dit ganska ofta och kolla till dom+att jag inte vill att dom ska åka iväg förrens min hovis tagit en titt på honom när hon kommer nästa gång, då är han 7 veckor.

Hur gör ni med visitering av era föl??
Jag har redan tagit en fästing på Glaesir, han fick en bula efter den och där blev ett sår som jag tvättade rent.
Eller dom får bara gå med fästingar??
Diaree är ju vanligt vid första brunsten, och om fölet slickar saltsten det måste man ju kunna få komma nära och tvätta bort.
Kaela har ju exem som visserligen är helt bra just nu, men det måste jag ju kolla regelbundet+visitera och kolla hovar för hon har hålväggar.
Så dom kan ju liksom inte bara gå vind för våg.

Han har stegrat en gång på lek mot Kaela när min man höll honom, han har sparkat några gånger men endast på lek, jag skrev för jag tycker ändå det var obehagligt.(är inte tuff av mig)
Nafsig är han det kan jag inte neka till.

Jag tycker jag låter honom vara häst i ganska stor grad.
Dom går ute så mkt som möjligt i en stooor hage med massa gräs, har tagit in dom dom allra flesta nätterna hitills pga att det regnat ihållande+att han inte får ngn vila då hon springer runt bort från insekterna.
Ibland går dom in även dagtid om det regnar mkt, då står dom vid grinden och gnäggar.
Vill inte att han ska få lunginflammation.

Att han får pyssel max 10 min per dag är ju inte mkt, men när jag lämnar iväg dom blir det max 1 besök per vecka.

Föl ska inte slicka saltsten, gör så bara stoet kommer åt den.

Jag är både stor häst- och isis-människa och jag hanterar inte mina föl, varken halvblod, kallblod eller islänningar. Visiterar mina föl det jag kommer åt om/när de själva tar kontakt/undersöker mig och sprayar på insektsmedel på mamman så det regnar över fölet också. Ser jag sår etc blir det in i box och skötsel av sår, diarérumpa etc - i övrigt får fölet vara ifred. Inget duttande, ingen grimma och jag har aldrig haft problem med bitiga, fräcka, sparkiga föl. Ett vant öga ser direkt om hästen behöver tas om hand, man behöver inte klämma o känna stup i kvarten. Det gör jag inte på mina vuxna hästar heller. Och både hovslagare o veterinär berömmer hästarnas uppförande vid varje tillfälle. De blir trygga med att eftersom jag och mamman är cool så är det inget farligt...

Och som du redan hört - föl blir sjuka av för mycket salt! Upp med saltstenen så högt att fölet inte når den. Jag hänger mina i balsnören i ett träd så högt att stona får sträcka på sig för att nå.

Fästingar kan du ju omöjligt se på håll, den han hade syntes inte ens på nära håll utan kändes när jag kände över honom.

Saltsten fick dom ut när han var 9 dagar, han har bara testat en gång vad jag sett.
Kaela dricker dåligt om inte hon får salt och jag kan inte ge så mkt i kraftfodret som hon behöver för då äter hon inte det.

Svar till ngn på föregående sida.
Detta är mitt andra Ilsandsföl, gjorde likadant med mitt förra, och hon var en ängel som unghäst.

Fästingar kan du ju omöjligt se på håll, den han hade syntes inte ens på nära håll utan kändes när jag kände över honom.

Saltsten fick dom ut när han var 9 dagar, han har bara testat en gång vad jag sett.
Kaela dricker dåligt om inte hon får salt och jag kan inte ge så mkt i kraftfodret som hon behöver för då äter hon inte det.

Svar till ngn på föregående sida.
Detta är mitt andra Ilsandsföl, gjorde likadant med mitt förra, och hon var en ängel som unghäst.

Men du kan ju hänga upp saltstenen så bara stoet når, då kan hon ju slicka på den ändå :)

Finns inga träd i hagen där dom går.

På stolpen fungerar ju inte fersom han är stor så han skulle nå ändå.

gjorde likadant med mitt förra, och hon var en ängel som unghäst.

Men var hon lika fräck som du beskriver detta föl då? Om inte, så krävs det uppenbarligen andra metoder.
Alla hästar är individer, funkade en metod på ditt förra föl, betyder inte det att den metoden funkar nu.

Mitt i hagen??Skaderisk....:crazy:

Carla.
Ja men hon lugnade sig snabbt.
Dock var hennes mamma mkt coolare än Kaela.

Saken är att om fölet får´i sig för mkt salt så kommer han få vätskebrist.
Om saltmängden i hans kropp är för hög så kommer han inte kunna få i sig tillräckligt´med vatten för att släcka den törsten ..
Det är riktigt FARLIGT för föl att komma åt saltstenen.

Vad skulle en längre stolpe i hage kunna göra för skada??!! :confused:
Hellre ett föl som riskerar vätskebrist än vadå,att han kliar rumpan på stolpen...??

Inget som säger att den måste stå mitt i hagen heller. Ställ den längs staketet och häng upp en saltsten..

Det gör jag med. Har förut fött upp halvblod, och numera travare. I början gjorde jag som du, och hade samma problem som du.
Man behöver inte gå så långt att man aldrig tar i hästen, men att man gör det som BEHÖVER göras, och låter hästen vara sedan. Även om du tycker att du inte hanterar så mycket, så har ju redan din fölunge talat om för dig att du visst gör det. Det är då man får det beteendet du har fått på den .

jag tillhör också den kategorin! Storhästsuppfödare....

Forskning visar klart o tydligt att bäst är att dagligen hantera mamman i fölets närvaro - det ger tryggast föl...

Där jag bor finns inga fästingar (ännu :crazy:) så av den orsaken behöver jag inte kolla det. Har inte tagit en fästing på varken häst, hund eller katt sen vi flyttade hit. Fölen tar kontakt självmant när stona får mat och då stryker jag med handen där jag kommer åt. Det räcker. Minsta tecken på framfusighet så jagar jag undan hästen och avbryter kontakten. Precis som en ledarhäst gör när den anser att det räcker.

Jag bor precis utanför mina hästhagar så jag ser direkt ev avvikande beteenden och då kollar jag naturligtvis men jag tar aldrig fast hästarna i onödan. De kommer till mig ändå och accepterar det jag gör tills jag säger stopp. Då går de tillbaka till gräset. Fölen lär sig av sina mammor så de blir likadana. De är trygga och läser kroppsspråk. Vid hantering är det jag som bestämmer med konsekventa regler, i hagen får de vara hästar på sina villkor. En deal som passar både dem och mig!

Saltstenen kan du f.ö. visst sätta fast i en hög stolpe som samtidigt får agera staketstolpe, med eltråden inåt. Då kan stoet få salt men inte fölet :idea: Och Kaela kan inte klia sig på den. För jag vet hur de kliar sig på allt, har också eksemhäst.

Men var hon lika fräck som du beskriver detta föl då? Om inte, så krävs det uppenbarligen andra metoder.
Alla hästar är individer, funkade en metod på ditt förra föl, betyder inte det att den metoden funkar nu.

Håller med! Årets föl Silfurþerna är jätteblyg och håller sig hos mamma men tar kontakt när mamma är med. Hon är snart en månad gammal. När förra årets föl Tildra var bebis var hon extremt självsäker och gav sig av på egna äventyr när hon var bara några dagar. Henne fick man hålla ganska kort. Båda har samma mamma och har växt upp på samma ställe med samma människor och samma regler. Så anpassa hanteringen efter individen...

Hur gör ni med visitering av era föl??
Jag har redan tagit en fästing på Glaesir, han fick en bula efter den och där blev ett sår som jag tvättade rent.
Eller dom får bara gå med fästingar??

I år har vi otroligt mycket fästingar så jag plockar bort alla jag hittar på fölungen varannandag ungefär. Sen gör jag inget mer med honom. Lyfta hovar, sätta på grimma och annat ser jag ingen anledning till.

Jag är både stor häst- och isis-människa och jag hanterar inte mina föl, varken halvblod, kallblod eller islänningar. Visiterar mina föl det jag kommer åt om/när de själva tar kontakt/undersöker mig och sprayar på insektsmedel på mamman så det regnar över fölet också. Ser jag sår etc blir det in i box och skötsel av sår, diarérumpa etc - i övrigt får fölet vara ifred. Inget duttande, ingen grimma och jag har aldrig haft problem med bitiga, fräcka, sparkiga föl. Ett vant öga ser direkt om hästen behöver tas om hand, man behöver inte klämma o känna stup i kvarten. Det gör jag inte på mina vuxna hästar heller. Och både hovslagare o veterinär berömmer hästarnas uppförande vid varje tillfälle. De blir trygga med att eftersom jag och mamman är cool så är det inget farligt...

Och som du redan hört - föl blir sjuka av för mycket salt! Upp med saltstenen så högt att fölet inte når den. Jag hänger mina i balsnören i ett träd så högt att stona får sträcka på sig för att nå.

:bow::bow::bow:dig vill jag köpa häst av sen ingen trädgårds uppfödning där inte.:love:

Mitt föl är 2 veckor idag. På Måndag flyttar jag dom till ett bete tillsammans med två andra ston och deras föl. Han har börjat klättra och terrorisera morsan så det blir nyttigt för honom att leka tillsamman med två andra hingstföl resten av sommaren.

Annars har han haft grimma första dagarna i hagen, varit uppbunden när man skött rumpan (diarré) på honom. Hovis var i veckan och passade på att titta hur benen/hovarna såg ut, om något behövdes korrigeras. Det såg fint ut, raspade lite lätt på trakterna fram.

Annars är han ganska nyfiken och orädd.

Jag har bara haft hbl-föl och aldrig hållit på att försöka uppfostra dem från 2 veckors ålder. Föl behöver andra föl mer än vad de behöver människor.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Senast: Ceta
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 677
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 146
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka