Tufft föl!

Sv: Tufft föl!

Det första som slår mig är att du säger att han stegrade sig även mot stoet och hon gjorde ingenting!
det kanske finns en naturlig anledning till att ston inte rättar 2 veckors föl ! Dom kan kanske inte ta in bestraffningar .

jag har haft ett antal föl både stora PRE och små amrikanska minisar.

Om dom nu skulle sparka åt mig så inte klappar jag till dom för det !!
Ett råd är att titta på hur stoet beter sig och lär dig av det;)

Jag har sett mina föl klättra och sparka mot mina vuxna hästar i hagen , Men har oxå sett att ingen av dom vuxna bestraffar ett sånt ungt föl .
Däremot när dom små terroristerna börjar komma upp i 3/4 månaders ålder så ser det ut som skolan börjar för dom små :D

Jag kan säga att visst jag hanterar mina föl från dag 1
På så sätt att dom leds ut i hagen och in varje dag.
När jag står och borstar mamman och gosar med henne , så kommer fölis ofta fram och ska kolla läget , då tar jag och passar på att gosa lite med bäbis oxå :love:

Om fölet skulle sparka åt mig , så flyttar jag bara på mig, Det är som sagt en bäbis och jag kan säga att dom bästa lärarna jag har haft i hur man hanterar föl är deras mammor.

Så ett gott råd ta en stol sätt dig utan för hagen och studera hur mamma häst beter sig , så kan man lätt avläsa när fölis är moget för tillrätta visningar
Att bestraffa någon som inte förstår bygger ingen bra framtid för förtroende i framtiden.

Flytta upp din saltsten så fölis INTE når den, Som andra har skrivit så torkar det ut din lilla fölis , Bättre att förekomma problemen . Man kan inte ha uppsikt över sina hästar dygnet runt ,
OOps detta blev långt sorry !:o

Men jag tycker det låter kanon att mamma och föl ska på kollo bland andra hästar , Finns inget bättre en att låta en häst vara en häst :bow:

Tesora

Ja uppfattningarna är olika om detta!
Jag har två föl i stallet, det ena är mitt och det andra är sambons och pappas.

Mitt föl (2 mån) hanteras som det ni kallar för trädgårdsuppfödning tror jag. De tas in i box varje dag (inne på natten), fölet binds upp, kratsas i hovarna, borstas. Hon älskar det, ser lugn och harmonisk ut. Hon leds som en vuxen häst och lyssnar på mig. Mamman rids lite lätt med fölungen med på banan båda har skitkul! Detta föl gnäggar när jag kommer och båda kommer fram till grinden. Har aldrig gjort något "dumt" mot mig. (föl är inte dumma bara naturliga). Verkar älska mänsklig kontakt. Jag skulle inte tillåta henna att gå över mig, vet inte inte hur jag gör men hon gör inte det iallafall.

Det andra fölet är en halv månad yngre. Hon går på lösdrift. Hon är en bestämd dam som både skulle kunna huggas och sparkas. Vi läser av henne så hon slipper göra detta så undviks det. Henne kan man klia en liten stund så hon är inte rädd för oss.

Så vi kan ju göra en liten ministudie och se hur de utvecklas! Snart ska de släppas i hopp i lösdrifthagen, de går brevid varandra.

KL
tycker den här tråden är intressant. Ni som inte har grimma på era föl förrän dom är 6 mån hur tar ni då in fölet från hagen till boxen? Jag tycker inte heller att man ska överdriva hanteringen men att säga att man inte ska lyfta på fötterna någon gång då och då förstår jag verkligen inte, hur går det då när hovslagaren kommer , ska han då lära era föl? Då måste ni ha väldigt hjälpsamma hovslagare. Jag tycker att ett föl ska kunna lyfta fötterna och ledas in och ut i grimma, att kunna vara uppbunden är också bra.

Mitt föl går på bete,så han behöver inte ledas ut och in från stallet. När han avmaskas och verkas tas han såklart in,men då följer han sin mamma. De verkas var 5:e vecka så då övas de ju att lyfta fötterna.Tror inte vår hovslagare är mer tålmodig än nån annan. Det är ju inte så att hästarna går vind för våg utan de ses ju till varje dag såklart,och fölen brukar vara väldigt nyfikna och komma fram och hälsa.Brukar inte vara några som helst problem med verkning,maskning och sätta på grimma vid skiljning. Apropå att binda upp föl skulle inte jag vilja göra för tidigt med tanke på att halsen är ju ganska klen och vågar inte tänka på vad som skulle kunna hända om de fick panik och började kasta sig.. Det är så vi gör hos oss :D

kl
Binda upp ett tvåveckors föl gör jag inte men jag tycker fölet ska kunna det innan den är 3 mån, då menar jag inte i gången utan i boxen. Men om inte fölet är van att ledas hur går det då på fölmönstring? Hingstföl följer oftast inte stoet på det sätt som ett stoföl gör så där krävs det klart mer jobb. Jag föredrar att vänja fölet långsamt vid saker och ting så inget kommer som ett plötsligt måste. Förstår inte hur vissa i denna tråden gör, släpper fölet vind för våg och sen helt plötsligt en dag ska den stallas in och vänja sig vid allt på en gång, lite taskigt tycker jag.

Jag har inte den erfarenheten att hingstar skulle följa sämre än ston,men jag kanske har haft tur vad vet jag,och lära den allt på en gång så fort de är uppstallade gör vi inte heller. Våra föl går i hingstgrupp respektive stogrupp när de är skiljda och hanteras ca 4ggr/v från skiljning till bete vid 1 års ålder.Som sagt brukar inte vara några problem,men vi kanske haft tur vad vet jag. Ska de visas på fölvisning vänjer vi dom givetvis med grimma som vi tar av efter varje gång,men vi tränar inte speciellt mycket på att leda dom.

Min kille är nu 6 veckor. Han är också en riktigt ligist/huligan, eller har varit...

Jag använder mig av samma språk som stoet, dvs jag bits, hotar med sprak och lägger öronen bakåt..:)

Genom att använda min hand, mina fingar som tänder och "bita" honom en gång på halsen de gånger han blir påträngande eller besvärande. Eller så "slår" jag emot honom genom att sparka bakåt och samtidigt låta som en grinig häst "wiiie"..han fattar precis vad jag menar.

Att slå och fäkta ger bara helt fel signaler då de istället kan bli ex. huvudskygga eller rädda.

Han är världens mest sociala häst som kommer direkt och gärna står i "timmar" om jag bara kliar honom, och jag kliar överallt! Allra skönast är det på insidan av bakbenen hela vägen ner till hoven. Passa på att klia på hela kroppen på honom så tycker han det bara är skönt att bli berörd överallt.
Att hålla honom fast är bara att be om bråk.

Undvik att stå rakt framför honom för då är risken att han reser sig emot dig mkt större och det är då mer inbjudande, utan stå vid manken.

Nu har jag inga som helst problem med min ligist, då han vet att jag inte accepterer stegringar o bett, så när det kryper för mkt i honom så attackerar han sin mor istället. Och hon tycker väl de e rätt ok, för hon sätter inte så mkt gränser :( men det är hennes val.

Min kille har heller inget fölsällskap, tyvärr....

Det är olika hur föl är, är fölet väldigt framfusigt är det bra att inte hålla på med det fölet för han tappar respekten för männískan.
Vi föder upp 6-8 föl om året och vi hantar nästan aldrig våra föl speciellt mycket. Men vi tvättar dem när dom har lösmage likaså sätter vi på grimma allteftersom.
Vi har med som in i seminen när stoen semineras eller till hingsten när stoet ska betäckas. Fölen följer med och ser hur stoet blir hanterat. Vi brukar inte ha jättestora problem senare.
Vi hanterar fölen som står på stall efter avvänjningen vid 6 månaders ålder.
När våra föl är 1 år går dom in i lösdrift fram till 3 års ålder.
Det är inte bra att du hanterar din fölunge hela tiden, borsta den inte. Fölpälsen består av en fett lager som skyddar mot knott och väder.
Hurvida stoet uppfostrar sin son eller ej beror på hur hög tröskel stoet har.
Vi har ston som biter till fölet redan första dagen och fostrar sina föl mycket hårt, andra föl har mer fri uppfostran. Att föredra är nog ett mellanting.
Biter ett föl mig så smäller jag till, ord har ingen betydelse. Sparkar ett föl åt mig smäller jag också till i samma ögonblick så det blev en obehaglig upplevelse.
Om ditt föl skulle gå på ett annat fölsto och göra så här skulle han bli biten eller jagad. Så låt inte ditt föl hållas utan låt det vara en vildhäst! Mamman fostrar fölen bäst utan att vi ska lägga oss i.
En del föl kommer i hagen och vill bli kliade andra föl studerar en på håll alla är olika.
Jag plockar bort de fästingar som jag ser på de föl som jag får ta på andra går med dem.
Saltsten har vi i hagen från det dom går ut på bete, då är fölen ca 4 veckor. Vi har aldrig haft en fölunge som blivit sjuk av saltsten. Ser man att fölet blir sjuk av saltsten(vilken sjukdom brukar dom få?)Får man väl plocka bort stenen.
Kontentan av vad jag skriver är för mycket hantering är defenitivt skadligt i ditt senare umgänge med ditt föl, det är bra att hålla en viss distans det ger en bättre respekt för dig från fölungens sida.
Ditt föl ser dig som en lekkompis som han saknar, det blir inte kul när han reser sig mot dig när han är ett år. Han ska se dig som en som står högre i rang.

Jag skulle lyssna på alla som rekommenderar dig att låta fölet vara. Har sett en undersökning som visade att de föl som blev mest lätthanterliga som vuxna var de där man bara hanterade mamman första tiden (tror det var de första fyra dagarna) och ignorerade fölet. Sen låta de gå ut i en flock med ston och andra föl.

Så kommer jag göra den dagen det är dags för mitt sto att få föl. Hon var själv knappt hanterad innan hon blev inriden. Förutom verkning och vaccination självklart. Reds in hur lätt som helst som 3-åring(av en westernryttare tydligen...:angel::D, min blivande dressyrhäst) Jag köpte henne några månader efter det och hon har alltid varit hur artig och enkel som helst i all hantering och ridning. Jag är supertacksam att hon är uppfödd av en rutinerad gammal räv som inte håller på och fjollar med sina fölisar.:bow:

Har ju gjort att allt blev mycket enklare och smidigare för mig!

PS. Men förstår att du är mån om att göra rätt. Jag hade nog tänkt likadant om jag inte hade läst den här undersökningen. Vi föder upp hundar och valparna hanterar man ju tidigt för att prägla dem!

Shit orkar knappt svara,tar tid och energi.
Han har stegrat en gång och det var när min far höll i honom och han stegrade på Kaela, jag tyckte det kändes otrevligt och gjorde då inlägget.
Han sparkade några bakuter i boxen när jag kliade honom på rumpan bakifrån.

Men sedan dess har det gått mer än en vecka.
En och en halv vecka är det nog till och med.
Han fick vara utan grimma och hantering en vecka sedan grejade vi med honom i Tisdags.
Då tog jag ensam på honom grimman i hagen, han kom fram och stack huvudet i grimman själv!
Sedan visterade,borstade(jättemjuk borste)vi lite och kratsade hovarna+tränade att leda runt dom ett varv i hagen-jätteduktig.
Sedan var han utan grimma och hantering tills idag Lördag då jag tog på honom grimman i hagen igen själv och sedan tog vi två fästingar på honom och visiterade,bortsade lite+hovarna.
Ledtränade ett varv åt varje håll i den nedre delen av hagen.
Han stod helt avslappnat hela tiden idag, nafsas gör han dock lite ibland.
Dom har varit ute dygnet runt dom fyra sista nätterna eftersom vädret tillåtit det.

Sån var min kille också ungefär till han var 1 månad gammal =7 en riktig lten :devil: =) Sen vände de som dag å natt. han blev som en ängel å har varit det sedan dess. alltid snäll och lugn, blir ledd ensam i grimma och grimskaft å han följer med över allt man går. lyfter fötter snällt. å har inga tendenser att bita eller sparka längre =) älskar min lill kille osm nu e 8 veckor gammal =)

Min fölis hanterade vi från dag 1. altså grimma på dag 1 när vi gick in och ut i hagen. redan dag 3 var han lugn vid de å stog still å väntade på grimman.. jag ångrar inte att vi hanterade honom så mkt i början. Gjorde samma med mitt förra föl som nu e 3 å hon e världens underbaraste. snäll i all hantering och van vid ALLt typ =)

Senast ändrad:

Gud vad roligt!!:)Det känns som att min kille lugnat sig redan, inte när han är själv men mot oss!!:love:

kl
Binda upp ett tvåveckors föl gör jag inte men jag tycker fölet ska kunna det innan den är 3 mån, då menar jag inte i gången utan i boxen. Men om inte fölet är van att ledas hur går det då på fölmönstring? Hingstföl följer oftast inte stoet på det sätt som ett stoföl gör så där krävs det klart mer jobb. Jag föredrar att vänja fölet långsamt vid saker och ting så inget kommer som ett plötsligt måste. Förstår inte hur vissa i denna tråden gör, släpper fölet vind för våg och sen helt plötsligt en dag ska den stallas in och vänja sig vid allt på en gång, lite taskigt tycker jag.

jag tycker det är okej att lära fölet lyfta fötter, ha grimma ev ledast under tex 1 vecka men sen är det bra och så får den vila tills nästa tillfälle man behöver ju inte upprepa det varje dag.

varje gång hästen verkas/vaccineras/avmaskas så blir den ju endå hanterad det räcker.

min 10månaders har vi aldrig testat att binda upp. får se när han skall lära sig det.
skall ev prova försiktigt nästa gång jag träffat honom.
han har blivit hanterad (dvs ledas med grimma och lyft fötter) varje gång jag hälsat på honom vilket varit ungefär 1 gång/månad lite mer sällan.
sen när han blivit verkad och vaccinerad och avmaskad såklart med.
men då är det inget gull gull.

när jag är där eftersom jag är där så sällan så har jag passat på att gulla med honom och fjant borsta lite för skojs skull men där emellan så får ingen gulla med honom utan det räcker men det jag gör.
annars blir de lätt mkt buffliga och respekterar inte människor.

jag tycker de skall växa upp och få vara hästen sålänge de inte går att rida på kan man inte unna dem det?
sen är de ju i vårt våld för resten av sitt liv.

*kl*

Jag står med mitt första föl i år, så jag har ingen större erfarenhet av fölhantering. Läser här att många är negativt inställda till tidig hantering av fölen. Köpte mig en bok som flera rekomenderade och där står det att hästen kommer bli mer lätthanterlig om man hanterar den lite varje dag under föl perioden. Hur ställer ni er till det?

Boken heter "Unghästar från fölstadiet upp till fem år" av Ingrid andersson och Charlie Lindberg.

Ska väl tillägga att jag inte haft några problem alls med stöddighet. Hon kommer fram och nosar och man får sätta på grimma osv.

Jag såg något med monty robert där han också tyckte att man skulle hantera dom mycket från början.
Jag är ute och gosar mycket, hanetrar henne någon gång i veckan. Hon kan gå i grimma och grimskaft. Grimman trär hon själv på sig. Försökte nafsa i början men jag smällde till henne lite och hon är snäll nu. Är inte skygg någonstans. Blivit verkad en gång. (var inte lika kul att någon höll fast benet jämfört med när jag tränat på att lyfta) och det gick bra. Lagom är nog bäst.

Jag gick ut med henne och stoet häromdagen men jag kände att det blev för länge. Efter typ 20 min var det svårt att gå brevid och istället ville hon springa förbi. Vi vände hemåt och det gick rätt bra. Träffade grannar som vi pratade med på vägen och det klarade hon bra men jag kände nog ändå att det blev för lång tid att vara koncentrerad på.

Hon är ett väldigt tufft föl som första dagen i hagen hade mamma i svansen när hon sprang runt men tillslut gav mamma upp och dom är ofta i varsin ända i hagen (ca 2 ha) och trivs bra med det. Mamma är mest till för mat tycker hon. Hon gillar hellre den andra pållen i hagen.
När vi har gäster kommer hon gärna fram och kelar. Fick kommentaren "Det märks att hon har en ägare som är mycket med henne och gosar" och det tog jag som komplimang.

Hur tuffa är era småttingar?
Min känns som om han vore en riktig liten ligist:devil:

Vi "tränar" ca 10 min varje dag på att få ta på honom överallt+lyfta benen,har även kratsat lite.
Det går jättebra sålänge min man håller honom hårt, men släpper han efter lite lite så vänder han röven och slår, smäller jag till honom på rumpan så slår han igen.
Han försöker även resa sig och slå med frambenen+bits ordentligt.
Han får alltid tillsägelse när han gör ngt sådant.

Han är som sagt jätteduktig men om man släpper efter gör han alltid dumheter.
Han är ju bara 2 veckor imorgon, men ändå.
När han går lös går han fram till en och ska nosa, också biter han rätt var det är.
Han vänder ofta röven och slår eller stegrar.
Han gör samma saker på Kaela när hon ligger ner, men hon säger inte till honom.
Han både stegrar på henne, sparkar på henne när hon ligger ner och biter henne.
Det känns som om han har ett väldigt starkt och tufft psyke.

Har tänkt att lämna iväg honom och Kaela antagligen när han är ca 1månad, där dom får gå på stor yta med andra ston och föl.
Men har också funderat på hur det skulle påverka hanteringen av honom?
Kommer han bli bättre eller värre?

Han är jätteduktig när man ska ta på honom grimma!
Han sticker i huvudet själv nu!:)

Har haft ett stoföl tidigare men mamman till henne var inte alls som Kaela, hon var en väldigt lugn och stabil madam.
Hon var en ängel att hantera redan från början, hon gick i flock som unghäst och var ändå super att hantera dom gångerna jag åkte dit.

Jag trodde det var detta han gjorde?

Jag har hört ett tips om att man kan spraya pälsglans på benen på hästarna för då kommer inte fästingarna upp för det blir för halt.

Jag hanterar inte mina föl så där mycket. Är ute och klappar och kelar lite med de.
Hade en bekant som fick ett föl för några år sedan och hon körde och släppte den på bete med andra sto med föl. Det hela sluade med att de fick inte tag i fölet så han fick gå kvar på betet själv ganska länge innan de fick tag i honom. De fick kasta sig över honom. Så skulle jag aldrig vilja ha de. Jag ha fölen så pass att de har förtroende för en och att de kommer fram till en i hagen.

Jag hanterar mina på följande sätt, ca 0-30 dagar, leds ut/in med grimma, borstar mamman, kollar igenom båda två, smeker fölet med mjuk trasa ev borstar lite, känner på ben etc, vid ca 3v, besök av hovslagare som putsar lite, vid ca 5v, hovslagare igen som putsar lite. Betessläpp och daglig koll 2ggr per dag, ingen hantering mer än nödvändigt. 8v avmaskning och koll av hovar/benställning ev vänta lite med hovslagare om allt ser ok ut. Lastning/transport vid ca 25 dygn/30 dygn/45dygn/50dygn etc för seminering/dr koll 18dygn/sem/koll igen etc etc Hanterar inte mera än så, flocken får fostra på bästa sätt så att dom inte ser människan som lekkamrater, vilket alltid brukar fungera utan problem.

Så din bekant visiterade aldrig fölet under hela tiden eller lät en hovslagare komma i närheten? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Senast: Ceta
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 677
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 146
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka