Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Binda upp ett tvåveckors föl gör jag inte men jag tycker fölet ska kunna det innan den är 3 mån, då menar jag inte i gången utan i boxen. Men om inte fölet är van att ledas hur går det då på fölmönstring? Hingstföl följer oftast inte stoet på det sätt som ett stoföl gör så där krävs det klart mer jobb. Jag föredrar att vänja fölet långsamt vid saker och ting så inget kommer som ett plötsligt måste. Förstår inte hur vissa i denna tråden gör, släpper fölet vind för våg och sen helt plötsligt en dag ska den stallas in och vänja sig vid allt på en gång, lite taskigt tycker jag.
Hur tuffa är era småttingar?
Min känns som om han vore en riktig liten ligist
Vi "tränar" ca 10 min varje dag på att få ta på honom överallt+lyfta benen,har även kratsat lite.
Det går jättebra sålänge min man håller honom hårt, men släpper han efter lite lite så vänder han röven och slår, smäller jag till honom på rumpan så slår han igen.
Han försöker även resa sig och slå med frambenen+bits ordentligt.
Han får alltid tillsägelse när han gör ngt sådant.
Han är som sagt jätteduktig men om man släpper efter gör han alltid dumheter.
Han är ju bara 2 veckor imorgon, men ändå.
När han går lös går han fram till en och ska nosa, också biter han rätt var det är.
Han vänder ofta röven och slår eller stegrar.
Han gör samma saker på Kaela när hon ligger ner, men hon säger inte till honom.
Han både stegrar på henne, sparkar på henne när hon ligger ner och biter henne.
Det känns som om han har ett väldigt starkt och tufft psyke.
Har tänkt att lämna iväg honom och Kaela antagligen när han är ca 1månad, där dom får gå på stor yta med andra ston och föl.
Men har också funderat på hur det skulle påverka hanteringen av honom?
Kommer han bli bättre eller värre?
Han är jätteduktig när man ska ta på honom grimma!
Han sticker i huvudet själv nu!
Har haft ett stoföl tidigare men mamman till henne var inte alls som Kaela, hon var en väldigt lugn och stabil madam.
Hon var en ängel att hantera redan från början, hon gick i flock som unghäst och var ändå super att hantera dom gångerna jag åkte dit.