Trötthet utöver det vanliga...

Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Så det var dropp alltså, inte injektion som namnet antydde. Ja det tar ca 2 timmar för en blodpåse att gå in så...:)
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Exakt, vad jag kunde se var det en relativt liten påse (medicinen jag fick intravenöst tidigare var i större påsar). Man får ett recept att hämta ut själv och sedan blandar de till det på kliniken precis innan man får det. Jag kände inte av någonting (negativt) efter en behandling, allt var som vanligt. Mina värden blev dock betydligt bättre! Det kanske är värt att ta upp med din läkare, det kanske är något som gör att det inte är lämpligt för dig att få det och därför inte testats?
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Just nu är jag så vansinnigt sönderstucken i mina armar efter portar och in och utfarter och annat så jag tar snällt tabletter tills jag glömt hur sargad man kan bli. :o (blodförtunnande ÄR effektivt..)
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Det förstår jag :( men det går ju att fråga läkaren om det kan bli aktuellt med det senare eftersom du inte är så pigg på att ta järntabletter.

Hoppas du kryar på dig snart!
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Ne Men eftersom du uppger dig vara läkare så kanske du kan förklara vad Ferinject är och innebär så slipper alla vi andra googla.

Nej, jag "uppger mig" inte att vara läkare. Jag är det.

Hade för mig att du jobbade inom vården men har tydligen blandat samman dig med någon annan.

Ferinject är ett intravenöst järnpreparat som är i stort sett endosförfarande men kan förstås behöva upprepas vid antingen mycket låga Hb-värden och/eller vid ständig järnförlust.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Nu känner ju inte jag dig utanför forumet så jag vet ju inte vem du är alls då. Och jo jag jobbar inom vården, men det finns fler yrkeskategorier än läkare där och annat än primärvård. :) athena_arabians hade redan lämnat en bra förklaring. :)
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Jag fick Ferinject tidigare när mina värden var för dåliga (har Crohns och med det div brister) och det var rätt lindrigt. Man fick den intravenöst och jag tror det tog ca 1,5tim totalt.

Oj, då.
Här avsätter disktriktssköterskan en halvtimme, och det räcker. Tror att det går att "köra in" på tio minuter men just hanteringen är sköterskorna kunnigare om.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Jag tränar inte hårt alls, bara promenader och lättare styrketräning.

Har ofta ätit varm gröt på morgonen innan, men inte känt någon skillnad. Råa grönsaker (förutom spenat ;)) tycker jag inte om så det äter jag heller aldrig. Brukar också dricka te efter och mellan måltider för att värma mig.

Har enbart mat och ändrade motionsvanor ändrat din trötthet till att orka med saker?

Nej, men det är det som genomgående gjort skillnad under en längre tid.
Jag gick faktiskt på akupunktur och örtbehandling enligt TCM (traditionell kinesisk medicin) för min hy som typ havererat samt just sådan extrem trötthet. mig hjälpte det mer än något annat jag provat inom vården under ca 20 år.

akupunkturen har jag inte haft möjlighet att fortsätta med annat än en gång, den efterföljande hösten, då jag kände att jag var på väg ner i någon galen trötthetsbubbla jag inte kunde ta mig ur. Även den gången fick jag en skjuts uppåt igen och har sedan dess behjälpligt kunnat reglera min energinivå med hjälp av mat, motion och generell uppmärksamhet på min egen kropp.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Oj, då.
Här avsätter disktriktssköterskan en halvtimme, och det räcker. Tror att det går att "köra in" på tio minuter men just hanteringen är sköterskorna kunnigare om.

Jag kan ha blandat ihop tiderna, det var under en period när jag fick Remicade också. Fast jag vet att de var försiktiga, man kan ju få en reaktion på det, speciellt om man har astma och eksem (jag har båda). Sedan måste man vänta 30min så de är säkra på att det inte blir någon reaktion på det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 181
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp