Trötthet utöver det vanliga...

Sv: Trötthet utöver det vanliga...

kl
Så var jag för några år sen,jag satt i soffan o hjärnan gick men inget blev gjort.
Super doktorn tog en hel hög blodprov,hann inte mer än hem innan dom ringde med svar på första provet.
Blodvärde 70 (jag borde haft minst 124 eller mer)
När dom andra svaren kom så visade det sig att jag även hade en B12 brist.
Det tog ett tag innan både tanke o handling var återkopplat.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Eftersom läkaren under sin undersökning inte kunde se några tecken på någon brist sa han så.

Skulle vilja ha en annan läkaren men det är alldeles för jobbigt att ordna det just nu...

Nähä så extrem trötthet och kognitiv påverkan var inte tecken på brist? Dummaste jag hört.

Jag har mått liknande, hade brist på vitamin b12.

Hoppas du kan få fram lite kraft och orka ringa vårdcentralen igen!
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Nähä så extrem trötthet och kognitiv påverkan var inte tecken på brist? Dummaste jag hört.

Jag har mått liknande, hade brist på vitamin b12.

Hoppas du kan få fram lite kraft och orka ringa vårdcentralen igen!

Fast om provsvaren inte uppvisar bristvärden så är det ju ingen mätbar brist på just de prover som tagits.


Mina värden damp i backen förra veckan vilket resulterade i att jag kröp in på akuten och fick blodtransfusioner. Jag kommer aldrig mer använda ordet 'trött' i fel betydelsekontext. Jag hade HB på 63 som lägst, och är i dagsläget uppe i 85. B12-värden helt inom referensramar. Sköldkörtelprover samma sak. Jag kan inte gå mer än ut till bilen, sen försvinner världen för mig i en karusell. Sittande känner jag mig helt normal.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

TS skriver att hen lämnade prov på sköldkörtel och blodsocker...jag skulle väl tro att ett standardprov på HB och eventuellt B12 också är taget. Blodsocker däremot är mer tveksamt om de tagit - till att börja med liksom.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Jag mådde väl som du för ett antal år sedan. Trött, orkade ingenting m.m.
Jag tog mig till vårdcentralen och efter provtagningar fick jag det svaret "att jag var för frisk för att slösa tid på".
Det gick någon vecka och jag råkade läsa i en tidning om tandgnissling. Ett Liljeholmens gick upp!!!
Jag kollade mina tänder och såg att några var litet nerslitna. Jag hade alltså tandgnisslat hela nätterna igenom och därför inte sovit bra och hamnat i en ond cirkel. Bettskena tyckte jag verkade litet obekvämt, så jag började tugga tuggummi (= kontrollerad tuggning) dagarna i ända så att jag blev alldeles slut i käkarna. Jag sov myckte bättre, och "dagtuggningen" kunde minskas efterhand.
Detta är ett tips, stämmer kanske inte alls in på dig, men värt att kolla?
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Inte för att det är viktigt, men ts uttryckte det som att läkaren gick med på att ta dessa prover trots att han inte tyckte att det fanns grund att misstänka att något var fel. Det var det line_n reagerade på, tror jag.:) Det var alltså inte vid granskande av provsvaren läkaren menade att allt var som det skulle, utan vid undersökningen som ledde fram till provtagningen.

edit: Jag uttryckte mig slarvigt i mitt förra inlägg och menade alltså att det vid läkarens uttalande ännu ej tagits några prover.

editII: Otäckt med dina superlåga värden, förresten. Vet du varför det blivit så?
 
Senast ändrad:
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Har inte provsvaren meddelats än så är det ju ett dumt uttalande förstås av doktorn.

Varför mina värden slog i backen är känt, och det är en lång story som jag inte tar upp här. I långa loppet har jag legat lågt, vilket förklaras med otillräckligt tillfört järn, dvs jag har inte ätit tillräckligt mycket järnrik kost och har således inte kunnat lagra utan har legat på förbrukningsvärde en lång tid. Då behövs inte så mycket för att tömma de magra depåer man eventuellt har.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Nej, det enda som skulle hjälpa mig var att åka till solen 1-2 veckor, oavsett vad orsak till tröttheten. Ska nog försöka byta vårdcentral. Kom på att jag faktiskt frågade om min trötthet sist jag var hos läkaren för ca 2 månader sen, och då tror jag faktiskt att jag lämnade blodprov för att kolla D vitaminen-nivån. Men hörde sen inte mer om det så då borde det varit normalt.

honung: HB-rutan var ikryssad på lappen, fast vad det är för prov vet jag inte. Och en ruta till, tror det var om sköldkörteln.

Springer: Har faktiskt en tandläkartid snart för att göra bettskena. Men gnisslat/spänt käkarna har jag gjort länge. Tycker inte heller att jag sover dåligt, vaknar sällan mer än ett par gånger om natten och det är inte varje natt heller det händer. Snarkar inte.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Min mamma hade en liknande trötthet under flera år och gick till läkare flera gånger utan att de egentligen gjorde nåt försök att hitta problemet. Hon sov hela nätterna och var ändå tvungen att sova flera timmar på dagarna också. Hon och till och med somnade bakom ratten och hamnade i diket. Till slut, för några månader sedan upptäckte de att det "bara" var brist på vitamin B12 och nu mår hon hur bra som helst!
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Jo, men det brukar ges när det inte funkar med tabletter. Jag har dessutom fått återgå till blodförtunnande i sprutform dagligen. Järn brukar väl ges 1-3 ggr i veckan, det blir nog rörigt om man har annan medicinering ändå.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Vad tråkigt, tänkte att det kanske skulle fungera bättre för dig eftersom att du inte tyckte om järnsmaken
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Ja det kanske är ett alternativ när jag blir obstinat och jättejätteglömsk just för järntabletterna då. ;)
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Både det och dropp intravenöst kan man ta, det sistnämnda får jag några gånger om året dyrt som f-n bara :meh:
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Mitt ligger på 20 och läkaren bekymrade sig inte... Äter 4000ie/dag nu.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Känner igen det där att VILJA orka göra något, men man gör inte det.

För mig har det varit (delvis ÄR) en depression som legat och stört.

Att inte bry sig om utseendet mer än nödvändigt, ligger ständigt efter i plugget, orkar inte ta tag i saker, kan inte fokusera, minnet är åt helvete, läsa text måste jag göra tre -fyra gånger och ändå fastnar det inte, inget är roligt, vill inte umgås eftersom det är jobbigt, orkar inte ens åka på saker som förut varit det bästa som funnits etc etc . Livet känns tungt och meningslöst.

Så kände jag i flera år, upp och ner i perioder. Ibland var det lite bättre och jag förkastade alla depressionstankar, sen damp jag ner igen och mådde skit och orkade inte ens kontakta läkare.

Lyckades ändå till slut ringa det där jäkla samtalet. Det är nästan det som är svårast...
Hade en jäkla tur som fick träffa en bra läkare som tog mina symptom på allvar och hon diagnosticerade det direkt som depression, medicin eller terapeut som behandling.
Jag valde terapeut och nu ett år senare mår jag mycket bättre, det är himla skönt att äntligen känna att livet faktiskt är rätt nice (stundtals inte, jag ramlar ner/tillbaka ibland) :)

Visst finns en del problematik kvar, brottas med daglig ångest, och förmodligen kommer vissa grejer sitta kvar resten i livet men jag har börjat lära mig att hantera dem bättre iallafall.

Kontentan är att det inte är sådär som man ska må. Då är något fel.
Det kanske inte alls är en depression du har, men för mig som hade liknande symptom så var det en depression som gnagt så länge att jag trodde livet skulle vara så, trodde det var "vanliga" up and downs.
Men det inte alls är vanligt att vara så konstant låg och ledsen :banghead:

Försök ring och byt läkare tills du hittar någon som tar dig på allvar *pepp*
 
Senast ändrad:
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Jo, men det brukar ges när det inte funkar med tabletter. Jag har dessutom fått återgå till blodförtunnande i sprutform dagligen. Järn brukar väl ges 1-3 ggr i veckan, det blir nog rörigt om man har annan medicinering ändå.

Aldrig hört talas om Ferinject?
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Aldrig hört talas om Ferinject?

Nej, jag är inte vare sig läkare eller apotekare eller allvatande. Jag har för längelängesen blivit erbjuden något som jag tror hette venifer eller liknande, vilket administrerades varannan dag eller vad det nu var. Det var för hundra år sedan. Men eftersom du uppger dig vara läkare så kanske du kan förklara vad Ferinject är och innebär så slipper alla vi andra googla.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Jag fick Ferinject tidigare när mina värden var för dåliga (har Crohns och med det div brister) och det var rätt lindrigt. Man fick den intravenöst och jag tror det tog ca 1,5tim totalt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 181
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp