Jag har IBS vilket är vm i diffusa och mindre diffusa symptom. Sen har jag ångest och utmattning vilket sannorlikt är det som ger mig huvudvärk yrsel illamående, ryggont etc och har fått behandling för det vilket har fungerat bra när jag väl fick vård. Jag har fått jättebra psykVÅRD när vi väl kom dit, men för att få det var läkaren tvungen att konstatera att det var det som var fel. Sen har jag tydligen lågt järnvärde något som jag tydligen haft de senaste 9 åren utan att någon tyckt att insats behövdes göras trots att värdena togs med jämna mellanrum pga av trötthet. Senaste läkaren som jag gick till för min konstanta huvudvärk och illamående, skickade mig på en tröttsam och synnerligen omfattande utredning där man konstaterade att jag har rikliga blödningar. Men då kunde man i varje fall konstatera att det är därför värdena dippar hela tiden men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra åt det och jag har själv varit för trött för att följa upp.Jag har sällan haft den där diffusa situationen, men jag är konstant under läkemedelsbehandling för depression och ångest. Då har så klart läkare frågat både om.symtom (deppighet, ångest, huvudvärk och trötthet) och hur jag själv tänker om det (jag tänker ärftlig benägenhet för depression och ångest).
Sen tar de prover för att utesluta annat. Sen får jag ssri, insomningstabletter och ångestdämpande. Och tips på d-vitamin. Färdigt!
Och så har jag turen att det funkar bra.
Men om jag inte hade tolkat symtomen som i första hand psykiska, så hade det ju kunnat bli en långdragen och tröttsam historia av det.
Mår man dåligt och inte får hjälp via vården så är det ju inte konstigt om man letar anledningar och hjälp på andra sätt för att må bättre. Jag antar att alternativet är att acceptera ett liv med dåligt mående?