Samtidigt så förväntas det av mig som patient att jag själv ska gissa mig till vad jag lider av. När jag går till läkaren så är det inte sällan de efter att man berättat hur man mår de frågar, "Vad tror du själv att det är?". Vilket mest gör mig frustrerad eftersom jag tycker det är läkarens uppgift att ta reda på vad det är, jag har ju konstaterat att jag mår dåligt och uppenbarligen sökt hjälpt för det. Nästa problem är att de tar lite prover konstaterar att inget avvikande finns och sedan är det klart. Där står man med sitt dåliga mående. Där någonstans börjar man väl gissa själv och googla.
This.
Har sökt läkarkontakt för att min vardag inte funkar pga tröttma i två omgångar. Första gången konstaterades utmattning och jag skulle klappa mer kattungar som "läkning", nästa läkare (4 år senare) sa att jag skulle sluta med hästarna och börja knyppla istället.
"Alla prover ser bra ut" (förutom att jag ser själv att jag ligger helt fel mot referensramarna på vissa enligt 1177).
Hur går man vidare då som patiens? Läkarna rycker på axlarna och säger att det är helt normalt att kroppen börjar bli äldre och inte orkar som när jag var 20. Ja, det håller jag med om, men det kan väl knappast vara normalt för en 35-åring att gråta av trötthet för att jag står upp och lagar mat till mig själv? Städa huset går ett rum i taget och *göra* nånting (dvs, åka och storhandla) krävs veckor av planering både före och efter med vila..
HUR och VAD ska jag göra (som människa och inom vården)?