Trötthet utöver det vanliga...

detordnarsig

Trådstartare
Jag orkar fan inte länge! Har precis varit på vårdcentralen och sökt hjälp för min extrema trötthet och väldigt bristande koncentration, och fick det underbara tipset att åka på semester:banghead: Hade jag mer än gärna gjort, och faktiskt tänkt göra med, men eftersom energin absolut inte finns har jag gett upp planerna, för det är så mycket enklare och billigare att sova hemma.

Så därför vänder jag mig hit, nån annan måste väl också varit så trött så och inte orkat tvätta håret på en vecka, nickar till vid ratten jämt och ständigt, varken köpt eller läst en fjärdedel av kurslitteraturen eftersom det är för jobbigt att leta upp rätt böcker, hämta ut dom och leta upp relevanta sidor. I de få fall det ändå händer så måste varje mening läsas minst tre gånger för att förstå något och absolut en kvart senare ramlar ögonen ihop. Det sociala livet består av att kolla facebook, att faktiskt prata eller umgås med folk i verkligheten kräver alldeles för mycket energi.

Hur kommer man ur det? Jag vill också orka göra något faktiskt, det jag gör just nu är inget värdigt liv. Jag sover, äter(sällan något som kräver tillagning), går till skolan när det är ett måste och till jobbet när det behövs, sköter min hygien på ett knappt godkänt plan (enligt mina mått), går till sjukgymnasten när det är tvunget och sen sover, sover och sover jag. Umgås sällan med någon och orkar inte ens följa nån tv serie.

Hur gör man?
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Hur ser din hälsa ut i övrigt ? Några sjukdomar? Tänkte eftersom du skriver att du går på sjukgymnastik...

Hur länge har du mått såhär? På hösten så är det ju så att många drabbas av depression, och då är trötthet väldigt vanligt, hur mår du psykiskt?

Hur ser nätterna ut, hur många timmar sover du ungefär? Hur trivs du på jobbet?

Många frågor blir det..
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

jag lägger till i din lista:

hur ser din kost ut? vad äter du, när äter du?
hur rör du på dig? någon form av motion?
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

+ _FiA_

Sjukgymnasten är på grund av dåliga knä. Läkaren gjorde nån sorts allmän undersökning och konstaterade att jag är frisk.

Jag är ganska intresserad av mat(men inte matlagning) och vad som är bra för kroppen att äta. En vanlig dag brukar det bli smoothie (banan, hallon, blåbär, kvarg och yoggi är mitt standardrecept) och två mackor eller knäcke med smör och skinka till frukost, banan till mellanmål, till lunch och middag något hemlagat(från frysen, lagar alltid mycket när jag väl lagar mat) som grönsaksgratäng, lasange, paj eller wok. Äter också en del halvfabrikat när det gäller fisk, som fiskgratäng, färdigpanerad torsk och laxburgare. Den övriga maten lagar jag själv och då gärna med massa keso(gott och proteinrikt) och en del ost i, fullkornsskal till pajen och sås till woken(grönsaker, kyckling, nudlar) är creme fraich. Ibland blir det frukost en gång till istället för varm mat. Dricker alltid vatten till maten. Äter nästan varje dag även lite godis (choklad och saltlakrits) eller kakor. Dricker en hel del te med.

När jag äter beror på vad jag måste göra, men frukost när jag lyckats gå upp och sen resten ganska väl fördelat under dagen, tycker jag.

Trivs väldigt bra på jobbet(jobbar ca 1-2 dagar i veckan och sällan mer än 5-7h/arbetspass), trivs "sådär" i skolan. Tror det beror på att jag ständigt känner att jag borde läst mycket mer(eller i af något alls...) och jag håller ofta på att somna på föreläsningarna. Har inte heller några direkta vänner i skolan och orkar inte heller ta tag i det.

Rör minst en timme på mig varje dag(går till och från skolan) och tränar på gym, eller kanske tränade är en bättre beskrivning nu. Lyckas väl ta mig dit en gång i veckan. Men kör lite sjukgymnastik hemma med nästan varje dag, och då lyckas jag ibland göra lite andra styrkeövningar med.

I natt sov jag 12 timmar, hade lätt kunnat fortsätta men skulle till läkaren.

Jag hade googlat trötthet innan jag gick till läkaren och de flesta länkar sa att det kunde bero på vitaminbrist, depression eller hjärntumör, vilket jag med sa till läkaren. Jag äter vitamintillskott D(400% av dagsbehovet enligt burken), B och Omega 3, och Silica för håret. Lämnade sköldkörtelprov och nåt annat, inte för att läkaren hade några grunder att tro att det skulle vara fel utan bara för att göra nåt och bli av med mig typ.

Psykiskt mår jag väl mittemellan eller nåt, jag vet inte hur man ska må?
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Jag orkar fan inte länge! Har precis varit på vårdcentralen och sökt hjälp för min extrema trötthet och väldigt bristande koncentration, och fick det underbara tipset att åka på semester:banghead: Hade jag mer än gärna gjort, och faktiskt tänkt göra med, men eftersom energin absolut inte finns har jag gett upp planerna, för det är så mycket enklare och billigare att sova hemma.

Så därför vänder jag mig hit, nån annan måste väl också varit så trött så och inte orkat tvätta håret på en vecka, nickar till vid ratten jämt och ständigt, varken köpt eller läst en fjärdedel av kurslitteraturen eftersom det är för jobbigt att leta upp rätt böcker, hämta ut dom och leta upp relevanta sidor. I de få fall det ändå händer så måste varje mening läsas minst tre gånger för att förstå något och absolut en kvart senare ramlar ögonen ihop. Det sociala livet består av att kolla facebook, att faktiskt prata eller umgås med folk i verkligheten kräver alldeles för mycket energi.

Hur kommer man ur det? Jag vill också orka göra något faktiskt, det jag gör just nu är inget värdigt liv. Jag sover, äter(sällan något som kräver tillagning), går till skolan när det är ett måste och till jobbet när det behövs, sköter min hygien på ett knappt godkänt plan (enligt mina mått), går till sjukgymnasten när det är tvunget och sen sover, sover och sover jag. Umgås sällan med någon och orkar inte ens följa nån tv serie.

Hur gör man?

Du ringer din vårdcentral/annan läkarmottagning igen och ber att få träffa en annan läkare....
Sedan ber du om en ordentlig undersökning där man bl.a kollar upp din sköldskörtelfunktion, att du inte har blodbrist, att du inte har Borrelia (fästingbett tidigare under sommaren kan vara orsak), att du inte har diabetes... Om alla dessa värden ligger bra så kräv att bli remitterad till någon sömnmottagning så man får se hur du sover....
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

jag har haft liknande så det var därför jag frågade.
förutsatt att du gjort allt du vill och behöver genom vården (t ex enligt Swemales linlägg ovan) kan det vara värt att kolla lite på hur dina vanor ser ut.
för mig hjälpte följande mycket bra under vintern, när det kändes som allt gick på sparlåga:

inte träna hårt - vid så låg energi fanns det liksom inte mer att "ta" av. Motion begränsades till promenader och yoga, något av det flera gånger i veckan.

mat - äta mat som värmer, är lättsmält och ger energi. det är kallt ute ändå, att "kyla ner mig" inifrån gjorde att all energi istället gick åt att värma upp mig igen. dvs börja dagen med varm mat, varm dryck, kryddor som värmer. inte äta råa grönsaker (svårtsmält - svårt att ta upp energi och vitaminer). att begränsa intaget av fisk och mejeriprodukter har hjälpt mig mest, isåfall hellre rött kött under vintern. inga snabba kolhydrater (socker). att låta bli att skölja ner varm mat med kallt vatten (drick isåfall vattnet efter).

absolut största skillnaden har varit att äta varm mat på morgonen och låta bli råa grönsaker öht (på sin höjd en liten sallad efter maten).

ifrågasätt vad som är bra för dig. Jag fullkomligen avskyr alla "så här ska du/alla äta för att må bra". folk mår väldigt olika av olika mat och vi har individuella uppsättningar för vad vi egentligen mår bra av. Ifrågasätt hur du mår av det du stoppar i dig och utgå inte helt ifrån "enligt listan ska detta vara bra mat".
olika årstider kan man också behöva/må bra av olika typer av mat. precis som att det känns bättre att dricka en varm dryck när du är kall och en kall när du är varm. Lammgryta känns lockande en vinterkväll med öppen brasa och fisk med sallad perfekt lunch en sommardag.

flummigt, javisst, men jag har iallafall funkat mycket bättre efter att jag ifrågasatte några saker i min vardag jag alltid tagit för givet. (och insåg att det fanns fler rätter på menyn än jag i vanliga fall orkar fundera över ;) )
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Jag tänker först och främst på dina värden. Har man kollat vitaminer, mineraler osv? Skölkörteln?

Och om sånt är ok - är du depressiv?
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Tror också att det är bra att börja med vanligt blodprov.. Kolla vitaminer, järnvärde etc. Jag blir piggare av att ta tillskott med järn,d-vitamin etc.
Men också hormonvärden,,, någon var inne på sköldkörtel. Ibland måste man tyvärr byta läkare.Det kan vara svårt att få dem att lyssna på en när man har vaga symptom. men man får inte ge upp! Om du pluggar- finns det någon hjälp att få där? Studenthälsa?

Om det är i sin ordning är det väl dax att se över sin livsstil. Som andra skrivit- hur mår du annars? Är det bara fysisk trötthet eller mental? Träning, mat etc.

Själv är jag också trött denna årstiden och känner att jag inte fungerar utan ljus. det är för mörkt nu :(..funderar på att pröva ljusterapi..
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Lämnade prov för sköldkörtel och blodsockret eller nåt liknande, fast att läkaren inte trodde på något av det.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Jag tränar inte hårt alls, bara promenader och lättare styrketräning.

Har ofta ätit varm gröt på morgonen innan, men inte känt någon skillnad. Råa grönsaker (förutom spenat ;)) tycker jag inte om så det äter jag heller aldrig. Brukar också dricka te efter och mellan måltider för att värma mig.

Har enbart mat och ändrade motionsvanor ändrat din trötthet till att orka med saker?
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Varit lika för mig, efter att de upptäckte glutenallergin för flera år sen blev det bättre, jag fungerar, men är fortfarande onormalt trött och orkar inte alls lika mycket som "alla andra".
Läkarna hittar inget fel på mig, och eftersom jag har en historia av depression (sen länge friskförklarad och har inga som helst problem i dagsläget) så slutar de lyssna på mig ganska omgående och föreslår att jag ska träffa en psykolog istället. :meh:

Sköldkörteln har ngt låga värden, men inom vad som är "normalt", så de vill inte medicinera för det.
Jag har kört fast, och accepterat att jag för alltid kommer vara trött och inte ha samma ork som andra människor.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Mina värden borde vara bra sa läkaren men tog några tester, se inlägget ovan.

Om jag är depressiv vet jag inte, men skulle ju inte beskriva mig som glad nånstans. Känner mig mest bara uppgiven och orkeslös. Nämde ju derpression för läkaren men han verkade inte alls vara inne på det. Googlade och hittade ett depressionstest på nån sida, fick 34 poäng av 42. Men det kanske är ett marknadsföringstrick bara?
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Byt läkare.

Jag har visserligen både problem med sköldkörteln, D-vitaminbrist och en utmattningsdepression i grunden men bara att träffa en bra läkare gjorde skillnad!
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Mina värden borde vara bra sa läkaren men tog några tester, se inlägget ovan.

Om jag är depressiv vet jag inte, men skulle ju inte beskriva mig som glad nånstans. Känner mig mest bara uppgiven och orkeslös. Nämde ju derpression för läkaren men han verkade inte alls vara inne på det. Googlade och hittade ett depressionstest på nån sida, fick 34 poäng av 42. Men det kanske är ett marknadsföringstrick bara?

Vadå borde vara bra? Det går väl inte att uttala sig kring värden innan det är kollat?

Låter som du har kommit till en dålig läkare. Håller med de andra om att du borde testa att gå till ngn annan!
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Eftersom läkaren under sin undersökning inte kunde se några tecken på någon brist sa han så.

Skulle vilja ha en annan läkaren men det är alldeles för jobbigt att ordna det just nu...
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Kollades vitamin D o b12?

Jag hade en rejäl brist när jag äntligen fick prover tagna, främst på D.
Ger mycket trötthet, kan även ge värk mm
Har sen dess ätit en dos på massa % över rdi (ca 2000 ie/Dag)
Då proverna inte följdes upp av läkare 1 bytte jag. Ett år senare har
jag fortfarande en insufficiens (lågt värde, men lättare brist bara)
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Du behöver förmodligen äta med D vitamin än du gör. Är det D3 vitaminer du äter?

Jag hade värden på 47 el 49 när dom kollade mina D vitaminer och jag äter ca 5000 ie/dag för att få upp dom.

Det tar lång tid att få upp värdena igen om du bara underhåller dom för det är vad man gör på 2000 ie/dag.
 
Sv: Trötthet utöver det vanliga...

Ja d3.

Jag hade 23. Är uppe på 65 tror jag, idag.. ( lite under normalvärdet iaf - börjar på 100? )
Min läkare tyckte ändå att det var bra att det ökat såpass.

Ätit starkare i perioder. 5000 ie tabletter etc. Men snittet har nog hamnat på ca 2000 -2500 /Dag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 181
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp