trotsig 9 åring

P

passi

Vår 9 åring är såå trotsig:devil:. Så fort man ber honom om något eller påpekar när något är fel så försvarar han sig. Ber man honom sluta snurra på fotöljen eller bita på naglarna, så säger han "jag snurrade inte". Visar ingen respekt eller vägrar lyssna. Det går knappt att be honom om något, för då får han raseriutbrott. Om inte han får som han vill så ska ingen annan heller ha.
Han ger sig inte o bara tjatar o tjatar. Han kräver att saker ska vara på hans sätt.
Vi bråkar minst 2g om dagen.
Är det fler som har det så, hur länge orkar man:(

Sv: trotsig 9 åring

har en lillebror som är 10 och jag vet inte så mkt om barnuppfostran, men han höll också på så ett tag (har det fortfarande kvar lite men inte alls lika mycket).
Kan dock inte komma ihåg att jag någonsin varit sån:angel:
Hur står man ut, ja du... jag (den onda storasystern) ignorerade eller bråkade tillbaka:p och mamma o pappa försökte vara konsekventa (med blandade resultat).

Lycka till!

Ett tips är att sätta sig ner när allt är lugnt och gå igenom vilka regler man har och vad konsekvensen blir om man bryter mot reglerna. Det viktiga är att inte ha för många regler och att man fullföljer konsekvensen av det.
Vet att detta är svårt men orkar man göra det har man mycket vunnet,lycka till och du man orkar fast det känns mörkt när man är mitt i det.

Vår var likadan, vi har nu kommit så långt att han är 12 år och uppför sig hyfsat :).
Jag upplever att det viktigaste är att man själv håller huvudet kallt och inte tappar humöret. Raseriutbrott är jobbiga men barn måste lära sig att hantera sina känslor så se det som en "övning" i det...:grin: även om det känns jobbigt.
Stå på dig och var konsekvent, en dag märker du att saker och ting har gått hem och det går lättare att umgås igen.

Kan du inte släppa en del fighter och bara ta de viktiga? Att snurra på en fåtölj och bita på naglarna låter inte direkt som något skadligt, kan han inte få göra det?

De små liven...

Välj dina strider men var stenhård på de punkter du anser viktiga.

Det går över - eller snarare - det går i vågor...

Han ger sig inte o bara tjatar o tjatar.
Han kräver att saker ska vara på hans sätt.Man kan ju få som man vill om man är lite påstridig
Vi bråkar minst 2g om dagen. 2 gånger om dagen? När det är 2 ggr i timmen börjar man vara i nivå
Är det fler som har det såAlla skulle jag tro, hur länge orkar manSå länge som det behövs.

Jag undrar varför han inte får bita på naglarna och snurra på en fåtölj? Varför är det så hemskt?

Tänk efter själv, om du hade en ovana hade du velat att någon tjafsade på dej om den? Det vill nog inte ditt barn heller.

Du bestämmer nu hur det ska bli i fortsättningen, vill du bråka och tjafsa och ha en sådan relation med ditt barn så fortsätt som du gör, vill du inte det så fundera på vad för slags relation du vill ha och sedan ser du till att skapa den.

Barn kan inte hålla reda på en massa regler, de reglerna du anser är viktiga bör alltså inte vara för många för då blir det tjatigt och gnatigt och det orkar ingen lyssna på.
De regler som gäller för ditt barn gäller även för dej, vill du att ditt barn ska höra av sig om hen blir försenad så bör du visa henom så mycket respekt att du gör samma sak. Vill du att hen berättar var hen är så gör du samma sak osv.

Sätt dej sedan ned med ditt barn och förklara vilka regler som gäller, förklara varför du har satt upp de reglerna och vad som händer om de inte följs.

Mina barn har haft en enda regel under hela sina liv och det är att de får göra vad de vill så länge de inte skadar sig själva eller någon annan.
I olika åldrar har givetvis förklaringarna varit olika men grundregeln har alltid varit densamma.

Barn behöver koncekvens, det gör vi alla för ingen mår bra av att inte veta vad som gäller.
Om du ena dagen skrattar åt att han rusar runt i huset med vattenpistol så kan du inte bli arg för att han gör det nästa dag med.
Om det är ok att busa och leka i finrummet så ska det alltid vara det.
Tänk om din chef ena dagen säger att det är ok att du tar en timmes rast och nästa dag blir hen helt vansinnig för att du tar en timmes rast, så kan man ju inte ha det.

Det är helt ok att säga till sina barn, idag får ni vara lite tystare för jag har ont i huvudet, men det är inte ok att komma in och vråla att de ska vara tysta när de får väsnas hur mycket de vill annars.

Visa ditt barn vad respekt är så kommer hen visa dej respekt.
Kör du över ditt barn och ignorerar och kräver omöjliga eller rent av löjliga saker så lär ditt barn sluta lyssna vad du säger.
Desto högre du skriker och desto mer du tjatar desto mer säker kan du vara på att ditt barn inte bryr sig om vad du säger.
Behandla ditt barn som du behandlar en vän i det fallet, en vän skäller man inte på och det gör man inte på sitt barn heller utan man förklarar vad som blev fel.

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 319
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Sonen är konstant arg/upprörd/frustrerad/ledsen nuförtiden. Jämt. Hela dagen från att vi går upp tills han somnar är fylld av missnöje...
2
Svar
23
· Visningar
11 600
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka