Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

men gubben (pappan) går absolut inte med på det, vi köpte en rosa låda att ha legon i för någon vecka sedan och han anser att det räcker där med rosa...) ,

Jag blir så ledsen när jag läser sådant här. :(
Skulle din man hindra din dotter att ha blått i sitt rum? Eller är det mer fel att en kille är "tjejig" än tvärtom?

Exakt VAD skulle hända om han fick rosa möbler? Om han tröttnar kan väl lillasyster ärva, som sagt.
Varför begränsa dem så tidigt? Jag förstår verkligen inte.

Om din man inte gillar rosa som färg, så köper han väl inga rosa saker till dottern heller, eller "tillåter" att de kommer in i huset? Det vore väl rätt, rent konsekvensmässigt. Men jag tycker faktiskt att (som nån annan skrivit) frågar ni, så får ni acceptera hans val!
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

De där "hoten" känner jag igen. "Jag ska flytta" fick vi höra mkt i den åldern. "Jaha, vart ska du flytta då?" Ofta skulle han flytta ut på gräsmattan. Då brukade vi säga att vi vill ju att du ska bo med oss, och att han kunde flytta in igen om det blev kallt ute. Om han ens gick ut brukade han vända vid tvättstugan. Just hoten gick över efter ett tag när vi inte gjorde så stort drama av det. Nu när han är 6 är det istället massa fula ord :crazy: som jag inte vet hur jag ska få stopp på.

Förresten här är en kille till som älskar rosa. Vi har försökt att vara så pass medvetna att vi försöker motverka våra egna fördomar om "tjejigt och killigt" Han har fått hålla på med vad han har lust med: snickra, leka med barbie, mjukisdjur, riddare och dinosaurier, fotboll, rida m.m

Nu har det rosa intresset tyvärr svalnat, som en följd av grupptryck (har precis börjat nollan). Sist blev han pikad för sina rosa strumpor.
Nästa gång för att han hade med sig en my little pony i skolväskan. Jag tycker detta är jättesvårt, särskilt i skolsituationen då kompisarnas ord väger (lite) tyngre än mina. Jag funderar ofta över om jag puttar min son framför mig i mitt motstånd mot påtvingade könsroller. Är det genom kompisarnas retande och kränkningar han ska foga in sig i hur "en kille ska vara", eller är det jag som ska avstyra de mest normbrytande idéerna för att bespara honom det? Han är precis som din kille en väldigt mjuk och snäll kille som inte armbågar sig fram.

Vi håller också på att göra i ordning hans nya rum och sista budet är att det ska vara lila. Och det ska det förstås få bli :) Det känns bra att jag och hans pappa tycker det är lika självklart båda två.
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Visst är det jättebra när killar vill ha röda overaller:)
Särskilt när de har en lillasyster;)
Tror min son var 8 år första gången han inte ville ha en röd utan en gråsvart jättesnygg overall:rofl:
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Knapplån.

Den här tråden får mig att tänka på att jag rättså många gånger har hört 4-5-åringar sitta och diskutera "tjejfärger" och "killfärger". Det är alltid så kul att lägga sig i och fråga vilka färger som är tjej- respektive killfärger, och varför de är det. Barnen brukar bli närmast mållösa, från att ha varit så tvärsäkra:D !
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

*kl*

Min 4-åring kommer ibland och vill ha håret uppsatt i toffsar, två toffsar så är han Pippi och om det är en tofs så är han en Teletubbies.

Har skrattat för mig själv ett antal gånger då han haft toffsar och jag sedan ropat på honom, sett måååånga huvuden vändas med minen "hoppsan, var det en kille" :rofl: :rofl: till saken hör att hon vid dessa tillfällen varit klädd i blått. Han har dock en smalt ansikte som är lätt att ta för en tjej, speciellt när han är lite mer långhårig.
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Jag tror tyvärr att förbud mot rosa riskerar att göra pojken ledsen och besviken och så blir det en större grej än det behöver vara, och mer negativt. Men jag hade också försökt undvika extremt gulleduttiga rosa tapeter, men barns val när det gäller sådant som är lite jobbigt eller dyrt att ändra försöker man ju ändå påverka åt det måttliga hållet lite grann. Så de inte tröttnar efter tre dagar. Jag hade sagt samma sak om en flicka i en rosa fas.

Förresten, hälsa din man att Picasso hade en rosa fas som vuxen! (De bilderna är lättillgängliga, din son kanske skulle gilla dem.)

My little pony är ju toppen - här har vi en ryttare in spe!

Precis, tapeter kommer han inte få välja helt själv, det är alldeles för dyrt att göra om, vet att jag ville ha rosa molntapeter när jag var liten (för att det skulle matcha mina my little ponys :D ), men mamma och pappa sa hårt nej och gav mig andra (mycket bättre :) ) tapeter, så bården kan jag ge mig lite på om det inte är för bebisaktigt, men inte tapeterna...
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

erosa.jpg

Gisses så söt! :)

Han har alltid gillat rosa så jag tror inte att det beror på lillasyster heller... Men vi får se om vi orkar kuva ner gubben i ett hörn, då blir det en rosa byrå till helgen :bow: :D !
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Jag blir så ledsen när jag läser sådant här. :(
Skulle din man hindra din dotter att ha blått i sitt rum? Eller är det mer fel att en kille är "tjejig" än tvärtom?

Exakt VAD skulle hända om han fick rosa möbler? Om han tröttnar kan väl lillasyster ärva, som sagt.
Varför begränsa dem så tidigt? Jag förstår verkligen inte.

Om din man inte gillar rosa som färg, så köper han väl inga rosa saker till dottern heller, eller "tillåter" att de kommer in i huset? Det vore väl rätt, rent konsekvensmässigt. Men jag tycker faktiskt att (som nån annan skrivit) frågar ni, så får ni acceptera hans val!

ingen av oss gillar rosa, det är bara barnen :smirk: . Dottern har rosa kläder av en anledning, tom jag -fast jag hatar rosa- ser att hon passar bra i färgen -hon är likblek men i rosa kan det nästan se ut som att hon har färg ;) !
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

OK, bra att ni är konsekventa (nästan iallafall :smirk: )

Hur har ni gjort, blev det rosa eller blå?

Jag tycker fortfarande att om man låter barnet välja så får man respektera valet. Jag lät inte min fyraåriga son välja byrå på Ikea, just av den anledningen. Han fick välja knoppar :angel:
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Själv är jag inte så mycket för det där med att resonera med småungar. Någon i tråden sa att hon brukade svara sitt barn....vad synd då, eller vad hungring du kommer att bli då, tror du inte att det blir tråkigt att bara leka ensam eller tråkigt att aldrig mer leka.
Det där med att sätta sig ner och prata allvar, låta barnen försöka sätta ord på vad de känner osv tror jag bara blir förvirrande många gånger.
Ibland blir det bara ett NEJ och inga direkta förklaringar varför.
När barnen är äldre tycker jag visst att man kan köra det där -hur känner du nu? Varför känner du så? Hur menar du nu stuket.
gulan
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

My little pony, vad gulligt och vad sorgligt att han blir pikad. Jag förstår vad du menar med om det är du eller kompisarna som bör "lära" honom vad som gäller. So sad.
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Men gud, dina kids är verkligen helt hysteriskt söta!

Sorry, OT...
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Fast det ÄR inte OT egentligen.

Jag är helt övertygad om att de ser söta ut för att de får vara som de är och trivs. Långhåriga, lockiga och halvvilda :p och klädda i nåt annat än killmodekläder i tråkiga färger med våldssymboler :cool:

Just nu gillar båda HJÄRTAN :love:

Vidar hade ärvt två par kamo-färgade mjukfodrade byxor som var supersköna och höll för all lek och smuts och fläckar syns inte. Jag gillar egentligen inte krigskopplingen :o men han såg det inte själv som annat än att de var skogsfärgade. När de nu var urvuxna ville han ha nya :crazy:

Jag löste dilemmat genom att handla på Pop:s outletrea, mjukfodrade mångfärgade byxor med bladmönster - dvs bara ännu finare skogsmönster ;) Och så valde han själv en KNALLRÖD bävernylonoverall.

Men- det är så uppdelat i pojk och flick att man blir galen. Flickfärgerna är två storlekar smalare och kortare i livet :eek:

Snacka om begränsning!

Tjejer ska frysa och ha tajta plagg, killar ska ha rörelsevidd men tråkiga färger.

Jag tycker barn ska få vara barn, och uttrycka sig själva i mån av möjlighet, man behöver väl inte styra upp efter könsfördomar? Jag menar inte att man måste köpa nytt utan att de ska få omge sig med färger och material de trivs med. Det kostar ju inte mig något att de kan välja själva bland det som finns.

Eskil 2 år är förresten möjligen på väg mot en rosa period - idag skulle han absolut ha rosa mugg och gaffel :)

52416_PE153207_S3.jpg
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Men- det är så uppdelat i pojk och flick att man blir galen. Flickfärgerna är två storlekar smalare och kortare i livet :eek:

Snacka om begränsning!

Tjejer ska frysa och ha tajta plagg, killar ska ha rörelsevidd men tråkiga färger.

Exakt! Det är så irriterande när man måste gå tvärs igenom butiken till andra sidan, för att se om det finns några strumpor i stl 21-23 i tjejfärger när man inte hittar på killsidan, ett jäkla spring fram och tillbaks, och man måste tänka på att köpa olika storlekar beroende på om det står "flick" eller "pojk" på etiketten Arghhh!:eek:
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Ja utom när det gäller tex Pop:s retro-kollektion för då är det som på 70-talet med unisex och rörelsevidd. Men det är ju en försvinnade liten del och samma företag har helt hopplösa tjejstorlekar på andra plagg. *suck*

Jag har haft supertur som ärvt mycket riktigt gamla kläder.

Nu börjar den största växa ur vårt "lager" och då hamnar man på den irriterande marknaden igen :(

Vi fick ärva en del efter hans "storasyster" och det är ju pinsamt med storlekarna ! Eskil två år (90 cl) kunde lätt ha topparna i 140-150 cl förutom att ärmarna var dubbelt så långa som hans armar. Och då är det ändå ganska "anständiga" kläder liksom, finns mycket värre.

Jag är en riktig pain in the ass i butikerna. Jag inser att det inte är expediternas fel, men passar ALLTID på att klaga på systemet och be dem vidarebefordra det uppåt när jag är i barnklädesaffärer. De ska i alla fall inte kunna säga "men alla kunder vill HAAA det så..." om uppdelningen på rosa/kort/tajt/glittrigt och mörkblått/oversized/våldsmönstrat :devil:
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Jag har läst någonstans (trovärdig källa, jag vet! Men det känns som om det stämmer) att en stor anledning till att barnkläder är så pass uppdelade i "killkläder" och "tjejkläder" som de faktiskt är, är att företagen spelar på att vi gärna klär våra barn olika, att vi ofta inte klär pojkar i rosa glittertoppar och flickor i säckiga armypants och tröjor med dödskallemotiv.

Genom att göra kläderna så extrema som möjligt åt det ena eller andra hållet så låter vi bli att låta våra barn ärva kläder systrar och bröder emellan. Istället "tvingas" vi köpa nya kläder på ett sätt som vi inte gjort om kläderna varit mer unisex. Istället för en uppsättning kläder för en pojke och en flicka köper vi en till flickan och en till pojken. och företagen tjänar dubbelt så mycket som de skulle gjort annars.
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

OK, bra att ni är konsekventa (nästan iallafall :smirk: )

Vad menar du?

För övrigt löste det sig bra, för gubbens del, då pojken såg den blå garderoben i samma serie, en av hans bästa vänner har en sådan så en sådan ville han ha så en sådan blev det.
Var inte alls intresserad av den rosa byrån när vi väl var där.
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/



Att ni inte låter vare sig dottern eller sonen ha rosa saker eller möbler. Vore ju taskigt att förbjuda sonen att ha rosa, med förklaringen att ni inte gillar färgen, men sen låta dottern ha det. Tillägget "nästan iallafall" syftade på att ni låter dottern ha rosa kläder för att hon klär i det, det är ju lite en annan sak.

Vad bra att det ordnade sig (för gubben :angel: ).
 
Sv: Trotsig 4 åring i rosa fas :-/

Men- det är så uppdelat i pojk och flick att man blir galen. Flickfärgerna är två storlekar smalare och kortare i livet :eek:

Snacka om begränsning!

Tjejer ska frysa och ha tajta plagg, killar ska ha rörelsevidd men tråkiga färger.

Jag tycker barn ska få vara barn, och uttrycka sig själva i mån av möjlighet, man behöver väl inte styra upp efter könsfördomar?

Visst är det sjukt?

För mig är rosa en färg, bland andra färger. Och jag klär gärna min son i rosa. Han hade tex en favoritbody med rosa nallar när han var lite mindre! Jag älskar rosa själv, men tycker inte det har med kön att göra.

Hur kan kön ha en färg? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 626
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 326
Senast: Solstig
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 657
Senast: karl_h
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 989
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp