Tröstkramar till Zack!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tröstkramar till Zack!!

Instämmer helt med dig! :bow:

Jag känner ingen vettig hundmänniska eller bruksmänniska som släpper sina hundar heller för den delen.

Missade hela sid 3... Det finns redan sagt där vad jag ville säga!

Senast ändrad:

Det jag ifrågasätter, egentligen, är detta. Jag är oerhört allergisk mot folk som anser sig allvetande om hundar, allas hundar...

Fast nu får du ta och ge dig faktiskt. För det första har jag inte påstått någonstans att jag skulle vara allvetande om hundar, det var något du hittade på alldeles för dig själv. Däremot vet jag en del om ämnet eftersom att jag har suttit i ett dilemma med hundar som bråkat titt som tätt utan att från början inte veta vad jag skulle göra åt det. Jag fick tillslut bukt med problemet tack vare att jag både frågade dom som visste och själv läste på mer om hur och varför en flock funkar som den gör och hur den gör det bäst.
När jag skriver, eller när dom flesta skriver ett textsvar brukar det vara allmänt sålänge det inte är subjektivt...jag står fast vid att en "flock" med normala individer inte har rätt att göra upp genom slagsmål bäst dom vill.

Jo, det såg jag men inte hur. Jag vet hur jag skulle gjort. Dock har du inte skrivit någonstan HUR du skulle avbryta bråket.

Nu brukar jag kunna se innan det blir bråk och det bästa är väl om man försöker lära sig det så att man kan avbryta redan när smockan hänger i luften. Hinner det bli slagsmål går jag helt enkelt in och plockar isär hundarna...eller missförstod jag frågan?

Och du vet säkert att hundarna som ser oerfarna ut fått leka lite med sina kompisar som liten? Låter helt vansinnigt. Min mammas hund (som förövrigt fick omplaceras) lekte med alla snälla hundar i hela jävla området. Inte fasiken är han erfaren någonstanns i sitt kroppsspårk. Tvärtom råkar han ofta i luven på andra hundar, äldre tikar, yngre hanar osv osv.

För att ta ett personligt exempel har jag sett stora skillnader i mina två hundar. Den ena var ensamhund från det att den var liten, har alltså gått "språkkurs 1" med mamma och kullsyskon. Släpptes ihop med andra hundar för att "leka" lite då och då.
Blev en bulldozer (även annat påverkade) och mejade ner andra hundar i pur leklust.

Hund två övertogs vid 2,5 års ålder efter ett liv på större kennel samt utlånad till annan kennel, hon har dagligen levt i större flock där hon fått "vårda relationer" (för att förmänskliga något). Har alltså gått "språkkurs 1, 2 och 3".
Hon är extremt duktig på att mycket snabbt och diskret läsa av en annan hund och lägga sig på rätt nivå ("trots" att hon är ranghög). Den spänningsfyllda konfrontation Jadzia nämner är alltså väldigt kort och effektivt överstökad. Sedan kan man leka.

Medans hund 1 lade 80% av tiden på att stressat kuta runt, försöka etablera kontakt och få med sig den främmande hunden lägger hund 2 ungefär en halv minut på att pejla läget. Är det en potentiell lekkompis kan man sen busa en stund för att sedan gräva efter rötter tillsammans.

Det jag försöker komma fram till är att bara för att en hund fått leka med andra hundar ofta betyder det inte att den behärskar hundspråket till fullo. Ska ett tillfälligt hundmöte ha någon positiv effekt överhuvudtaget (förutom en astrött hund) så måste man som ägare gå in och styra upp och visa hur man umgås. Inte bara släppa ihop och stå bredvid och titta på.
Snarare att leva med andra hundar under längre perioder är utbildande för hundar.

*kl*

Oj vilken diskussion det blev... :eek:

Jag släpper absolut inte min hund med vem som hellst.
Hatar människor som bara låter den andra hunden gå fram å sen säger de: -Men oj!! fick de inte hälsa???

Jag ville att hundarna skulle få träffa varandra i stallet så att båda kan gå lösa utan att man måste gå på helspänn hela tiden. I stallet finns det stora ytor och min hund går ofta lös där. Jag skulle säga att jag har rätt bra pli på min hund och han springer inte fram till en annan hund om han inte får, men jag vet inte riktigt om den andra hunden ("kompisen") skulle stanna upp om han skulle vara lös och såg Zack. Nu är det inte ofta han går lös ute, men ifall att..

Det skulle helt enkelt underlätta allt i stallet om de kunde vara kompisar, därför provade vi att släppa ihop dem, inte för att jag tycker det är gulligt att de ska leka.

Ska ett tillfälligt hundmöte ha någon positiv effekt överhuvudtaget (förutom en astrött hund) så måste man som ägare gå in och styra upp och visa hur man umgås. Inte bara släppa ihop och stå bredvid och titta på.
Snarare att leva med andra hundar under längre perioder är utbildande för hundar.

Men hur skulle du göra i mitt ställe då för att visa hur de skulle ha umgåtts??

När den andra hunden ligger på rygg och den andra går på ändå?
Bara nyfiken..

Senast ändrad:

Den hund som "går på" skulle ha dämpats direkt och satts under kontroll av ägaren. Dvs gå in och bryta, lugna. Troligtvis särat på dem, ev gett dem ett försök till när båda hundarna var lugna.

Det är inte upp till hundarna att bestämma hur de ska umgås, det är upp till ägarna. Och då menar jag inte att lägga sig i rangordning, men att se till att båda hundarna är lugna och avstressade när de möts, att de får gå på promenad bredvid varandra innan de släpps ihop.

Den hund som "går på" skulle ha dämpats direkt och satts under kontroll av ägaren. Dvs gå in och bryta, lugna. Troligtvis särat på dem, ev gett dem ett försök till när båda hundarna var lugna.

Det är inte upp till hundarna att bestämma hur de ska umgås, det är upp till ägarna.

Ok..
Det här kan man lära sig mycket på :)

Men hur ser man på lättaste sätt om det går för hårt till??
Jag kanske skulle ha stoppat våra hundar på en gång, det vet jag inte..

Till ditt undersökningsmaterial:

Nemi, Dobermann.
Tränas i Lydnad och spår, ska förhoppningsvis starta appelklass 2008

Leker enbart med en av mina närmste vänners hundar, Nemis syster och en dobermannhane.

Anledning:
1. Jag har inget behov av att se min hund leka med andra hundar.
2. Nemi kan vara lite "bitchig" och bangar inte att gruffa lite om nån är uppstudsig.

Det ser man på kroppspråket om det är spänt eller inte. Om den ena hunden visar tecken på underkastelse och den andra inte reagerar på det och tonar ner, då skulle jag "putta till" den hunden och säga åt den att tagga ner.

Jag har ju lite vana av min förra hunds "bulldozermanövrar", hon gick ofta på alldeles för hårt och försatte den andra hunden antingen i självförsvarsposition (den kände sig trängd) eller i flykt. Ibland gick det naturligtvis bra också, och ibland fick hon sig en hurrill av den andra hunden för att hon var för påträngande.
Jag var ofta tvungen att gå emellan, säga åt min hund att samla sig och lugna sig, sen fick de försöka igen och då gick det oftast bättre. Det var något som tog tid att behärska dock. Hade jag låtit henne hållas hade den andra hunden blivit regelrätt trakasserad. Likaså hade hon sprungit på ett "rivjärn" till hund och inte tagit åt sig av en tillrättavisning hade hon åkt på rådäng.
Hon blev en gång påhoppad av en hel grupp hundar (släpp av ca 7 jaktgolden efter jakträning i skogen) då de ansåg henne ostabil och att hon behövdes sättas på plats. Något som egentligen var MITT ansvar men som hundarna tog på sig, att se till att hon var stabil. Då hade påhoppet inte behövts.

Av två kraftfulla hundar som möts och mäter krafter och ingen verkar vilja ge sig har jag ingen erfarenhet av. Där tror jag dock det krävs att båda ägarna dämpar sina egna hundar.

Senast ändrad:

Vore intressant att se hur många här inne som är inne i brukset (nu menar jag inte "godissök") och som släpper sina hundar.

Loka, jaktgoldentik snart 3år.

Är inte inne i brukset (än, men snart) men släpper inte min hund hur som helst. Hon har vissa hundar jag vet hon trivs med, främmande hundar är varken hon eller jag intresserade av att hälsa på.

Det skulle helt enkelt underlätta allt i stallet om de kunde vara kompisar, därför provade vi att släppa ihop dem, inte för att jag tycker det är gulligt att de ska leka

Ni kanske kan prova att börja promenera hundarna tillsammans (i koppel) utan att de får leka och hälsa..bara promenera ihop..av ngn anledning brukar det avdramatisera för många hundar. När ni gjort det några gånger så prova att släppa ihop igen. Blir det spänt så avbryt. Vore ju tråkigt om ni inte kunde ha hundarna ihop i stallet, jag hade själv tyckt det var skitjobbigt om min inte gick ihop med bearded killen på gården eftersom att båda jyckarna älskar att vara där och ränna.

Ni kanske kan prova att börja promenera hundarna tillsammans (i koppel) utan att de får leka och hälsa..bara promenera ihop..av ngn anledning brukar det avdramatisera för många hundar. När ni gjort det några gånger så prova att släppa ihop igen. Blir det spänt så avbryt. Vore ju tråkigt om ni inte kunde ha hundarna ihop i stallet, jag hade själv tyckt det var skitjobbigt om min inte gick ihop med bearded killen på gården eftersom att båda jyckarna älskar att vara där och ränna.

Ja kanske det... Men det känns som jag prioriterar min hunds säkerhet före en kompis. Då tar jag hellre med han ut någon annanstans där han får springa å busa lite!

Har nog blivigt jääävligt försiktig efter det här, man får ju nästan skuldkänslor, var ju inte min mening att Zack skulle få ont!
Som en dålig matte nästan..

"...upp själva vilket är helt fel men en oerhört vanlig missuppfattning. "

" alla är inte kunniga nog..."

Drar du inte i stort sett alla som DU anser inte vara kunniga nog över en kam här, folk kanske avstyr bråk på ett sätt som är rätt FÖR DEM, men som du anser vara fel? Eller?

Drar du inte i stort sett alla som DU anser inte vara kunniga nog över en kam här, folk kanske avstyr bråk på ett sätt som är rätt FÖR DEM, men som du anser vara fel? Eller?

Vad i jösse namn pratar du om:confused:
Jag har inte någonstans skrivit om någon rätt sätt att avstyra ett bråk och menat att det är det enda rätta?? Jag hittar det i varje fall inte i ett enda av mina inlägg så vänligen citera för just nu sitter jag nog mest och ser ut som ett stort frågetecken. Det enda jag kan komma i närheten av är att jag skrivit att bråk alltid ska brytas, men HUR står det inget om?
Det där med att "alla är inte kunniga nog" har ju inte heller något med din sak att göra. Meningen lyder " alla är inte kunniga nog att se när smockan hänger i luften". Vill säga att alla inte är beredda att bryta innan slagsmålet är igång vilket är helt sant, hade folk kunnat det hade man inte hört om slagsmål bland hundar. Nu får du förklara dig.

Ja kanske det... Men det känns som jag prioriterar min hunds säkerhet före en kompis. Då tar jag hellre med han ut någon annanstans där han får springa å busa lite!

Har nog blivigt jääävligt försiktig efter det här, man får ju nästan skuldkänslor, var ju inte min mening att Zack skulle få ont!
Som en dålig matte nästan..

Äsch, viktigaste är att du lärde dig något.

Vaknat på fel sida idag?

Ingenstans förrän i slutet på tråden har diskussionen kommit om HUR man stoppar ett bråk.

Problemet som diskuteras var ju att det INTE avstyrdes i tid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 178
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka