Trossnäs i midsommar

Sv: Trossnäs i midsommar

Stod vid vattenhindret när flera rasade på studsen och flera som fick problem försökte hoppa i 500m/min och det går liksom inte. (vill inte påstå att alla som fick problem red som galningar men flera gjorde det med råge :eek:)
Hindret stod efter en längre raksträcka så svårigheten låg ju i att samla upp lagom.

Alltid jättetråkigt och skrämmande när någon går omkull men om jag minns rätt enades TD, ÖD o BB att hindret var korrekt men eftersom många red på så fort tog man bort det för att minska riskerna.

Jo men precis, jag red inte Lättklassen själv så jag såg också hur studsen reds.. i alldeles för hög fart i flera fall :eek:

Det blev rätt mycket diskussioner här på forumet efter Trossnästävlingen 07, med bland annat om det var rätt svårighetsgrad på hindret för klassen, men tråden togs bort p g a att det blev en del sidodiskussioner om uttagning till ponny-EM (?)

Vad jag kan minnas av diskussionerna som pågick här så var det flera som menade att det inte var något fel på själva hindret men att det var för svårt för klassen med placeringen på en lång raksträcka = hög fart. Men det var också flera som ansåg att ryttarna borde inse att det inte skulle gå att rida på i 500 meters tempo och att det inte var för svårt för klassen.

Jag kan se poänger med båda synsätten så jag vill inte "ta sida" men det var intressanta diskussioner som pågick

Här är en som debatterade studsen.... :angel:

Som Max säger är det trevligt byggt, men just det hindret var mkt olyckligt. Dels för svårt för klassen, dels avståndet, dels placeringen och framför allt utformningen som gjorde att det såg ut som en rejäl parallell oxer på håll.

Dotter travhoppade hindret men fick ändå skit-kort :eek: knappast nåt som man kan begära av ett 100-klass ekipage :mad:

Hon red "andra halvan av nicken" i 1* och var mkt lättad för att det inte var han som skulle få ta sig an studsen.....

Vad jag kan minnas av diskussionerna som pågick här så var det flera som menade att det inte var något fel på själva hindret men att det var för svårt för klassen med placeringen på en lång raksträcka = hög fart. Men det var också flera som ansåg att ryttarna borde inse att det inte skulle gå att rida på i 500 meters tempo och att det inte var för svårt för klassen.

Om så många ryttare, trillar av (tror det var typ 6-7 st)en del får åka ambulans och andra får stopp på samma hinder så måste man ju anta att hindret är för svårt för klassen som var en 100 - klass även om det är "trevligt byggt"

Personligen så tyckte jag inte det var så trevligt byggt även om det hade stått i ** eller *** klass där det egentligen hörde hemma i svårighetsgrad.

Dels för svårt för klassen, dels avståndet, dels placeringen och framför allt utformningen som gjorde att det såg ut som en rejäl parallell oxer på håll.

Om så många ryttare, trillar av (tror det var typ 6-7 st) en del får åka ambulans och andra får stopp på samma hinder så måste man ju anta att hindret är för svårt för klassen som var en 100 - klass även om det är "trevligt byggt"

Det är rimligt att göra ett sådant antagande om att hindret var för svårt för klassen baserat på fel-och fallstatistik på nämda studs.

B-elementet plockades bort efter halva (?) startfältet, nu har jag själv inte varit i Trossnäs sen 07 så jag vet inte hur det ser ut i dagsläget om studsen finns kvar? Den kanske ingår i *iga banan?

Personligen så tyckte jag inte det var så trevligt byggt även om det hade stått i ** eller *** klass där det egentligen hörde hemma i svårighetsgrad.
+

På banbyggarträffen på ribban kommenterade supergurun Dell Chiesa studsar ungefär så här:
What question do the course designer ask? Can you jump or fall?
Slutsatsen var att studsar var onödiga även i fyrstjärniga klasser.

Det är nog inte utan orsak som studsar är förbjudna på ponny, både internationellt och numera även i Sverige.

För övrigt tycker jag att Trossnäs är en himla trevlig tävlingsplats och en enstaka missbedömning av BB ska inte avhålla någon från nöjet att rida deras underbara terrängbana.

Senast ändrad:

+

På banbyggarträffen på ribban kommenterade supergurun Dell Chiesa studsar ungefär så här:
What question do the course designer ask? Can you jump or fall?
Slutsatsen var att studsar var onödiga även i fyrstjärniga klasser.

:bow::bow::bow:

Tänk om alla banbyggare tänkte så...

Nej, studsen är inte kvar, den är ombyggd till en kombination med ett språng i mellan. (Lika som 90-kombinationen bredvid, fast 10 cm högre och med längre avstånd då).

Lite insider från Värmland.....4 ponnyklasser har avklarat dressyr och hoppning redan i eftermiddag. Kan avslöja högst preliminära ledare:

1:a i p70 kat 1 Mikaela Sandberg-Tartuffe
1:a i p70 kat 2 Jennifer Axelsson-Munsboro Little Grey
1:a i p80 kat 1 Ida Gustavsson-Geisha
1:a i p80 kat 2 Hanna Andersson-Fredriksbergs Nina

Snacka om resultatrapportering från en stackare som inte ens får vara med......Själv skall jag tjäna Sveriges överförfriskade befolkning, varför hoppas jag på spöregn;)...närå hoppas självfallet att solen kommer skina över Trossnäs hela helgen och att det blir fina tävlingar!!

Glad midsommar!!!

Vilken service! Hoppas det blir trevligt där borta, känns konstigt att inte vara i trossnäs i år.

Och så naturligtvis! Heja Hanna! :bump::bump::bump: håll i det där nu!

Lite insider från Värmland.....4 ponnyklasser har avklarat dressyr och hoppning redan i eftermiddag. Kan avslöja högst preliminära ledare:

1:a i p70 kat 2 Jennifer Axelsson-Munsboro Little Grey

Men åh, Grålle Bus gör vad han ska...som vanligt! :love:

Heja Hanna!! Vi håller alla tummar på att ni fixar det här!!!

Fortsätter då med resultat för ledarna.....

*-ig Maria Hagström-Miro E, Tjörn
100-klass Hannes Melin-Escape, Tidaholm
90-klass Annekatrine Sellag-Qallwesto
**-ig ponny Ebba Rosendal, Bugatti, Hofors
*-ig ponny,Karolina Gahne-Grange Flynn Sparrow, Hofors
90 ponny kat 1 Elin Lundberg-Alfred, Mantorp

Kan säga att det är tätt i ledningen i samtliga klasser, i snitt ca 4 straff mellan 1:an och 2:an förutom i **-ig ponny klass där det skiljer 2,1 straff. Mellan ledare i denna klass och sämst placerade skiljer ca 13 straff! ( obs!endast dressyr ridet i **-ig ponny)

Tiddelidooooo.......:)

*-ig Maria Hagström-Miro E, Tjörn
100-klass Hannes Melin-Escape, Tidaholm
90-klass Annekatrine Sellag-Qallwesto
**-ig ponny Ebba Rosendal, Bugatti, Hofors
*-ig ponny,Karolina Gahne-Grange Flynn Sparrow, Hofors
90 ponny kat 1 Elin Lundberg-Alfred, Mantorp

Kan säga att det är tätt i ledningen i samtliga klasser, i snitt ca 4 straff mellan 1:an och 2:an förutom i **-ig ponny klass där det skiljer 2,1 straff. Mellan ledare i denna klass och sämst placerade skiljer ca 13 straff! ( obs!endast dressyr ridet i **-ig ponny)

Tiddelidooooo.......:)

Heja Karolina och Flompa!! Hur gick det för Roeson? Hann de fram till start på tordagen? Meddelandet om flytt av klassen kom ju i senaste laget...

MUNSBORO LITTLE GREY

Grålle busen, :love::love: hjärtat sväller av stolthet av att han kan ta ytterligare en ryttare in i fälttävlanskarusellen. Emma och jag gråter en skvätt :cry: :cry: såklart saknar vi honom oerhört!

Men starkt jobbat - :rofl::rofl::rofl:,

funderar bara.. får han verkligen gå kat2 i år när Emma red kat I?? Har iof inte lusläst TR på den punkten.

funderar bara.. får han verkligen gå kat2 i år när Emma red kat I?? Har iof inte lusläst TR på den punkten.

Måste säga att jag blev lite förvånad, men du vet ju vad som står på mätintyget...:angel: Så då vet du ju vem som rider/ridit i fel kategori....

Slutmätt ponny i den åldern kan inte mätas om :devil:

Hejja Karro och Flompa!!
Hoppas att det håller hela vägen in i mål.

Ja vi håller alla tummar och tår! Speciellt som "min" andra ryttare i den klassen red fel hinder i banhoppningen.....
Slarvigt??? mja.. jag vet inte. Är det så käckt att ha samma märkning på två banor (CNC* och CNCP*) och sen sätta två likadant märkta räcken bredvid varann :angel:
Som tur är får hon fortsätta utom tävlan

Grattis!!!! Hanna det verkar som det gick vägen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
750
Senast: MML
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
6 745
Senast: Mirre
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka