Trossnäs i midsommar

Sv: Trossnäs i midsommar

Trådkapvarning :-)
Nån som har någon feedback på att distansen var frivillig i år (förutom för CNCP**) Hur blev det på framhoppningen (jag sitter ju inlåst i min husvagn så jag ser inte där uppe)? Vad funkade bra och vad funkade dåligt, tacksam för kommentarer så vi lär oss:bow:

Jag såg bara delar av framridningen till CNC* men det såg ut att fungera smidigt. Ungefär 2-4 ekipage vid framhoppningshindren och resten på slingan. Ett måste är dock att ni har 3 minuter mellan ekipagen (ändra inte det!). Detta både pga att en del tar lång tid på sig i terrängen och att den annars kan bli lite trångt på framhoppningen.

Trådkapvarning :-)

Nån som har någon feedback på att distansen var frivillig i år (förutom för CNCP**) Hur blev det på framhoppningen (jag sitter ju inlåst i min husvagn så jag ser inte där uppe)? Vad funkade bra och vad funkade dåligt, tacksam för kommentarer så vi lär oss:bow:

Ja jag skulle vilja kommentera det och säga att ide´n med frivillig distans är urusel på ett sådant ställe med så begränsade framridningsmöjligheter. Inte alla har kunskap om hur man rider fram på ett vettigt sätt på en skogsstig fram och tillbaka, särskilt inte om ni hade "små" ponnyklasser. Att då ha distans hjälper ju många oavsett om dom vet om det eller inte.

Min tanke är att många kanske rider ut i terrängen med hästar som inte är tillräckligt uppvärmda och inte har kommit i gång ordentligt, alla har inte hästar som man måste bromsa runt terrängen utan en del kanske behöver "övertalas" lite eller hur jag skall säga och det är inte helt lätt om man inte kunnat galoppera på en bit på framridningen, det i sin tur kan vara en säkerhetsfråga.

En mer intressant fråga i sammanhanget är ju om det var många som valde bort distansen och varför i såfall?

Ja jag skulle vilja kommentera det och säga att ide´n med frivillig distans är urusel på ett sådant ställe med så begränsade framridningsmöjligheter. Inte alla har kunskap om hur man rider fram på ett vettigt sätt på en skogsstig fram och tillbaka, särskilt inte om ni hade "små" ponnyklasser. Att då ha distans hjälper ju många oavsett om dom vet om det eller inte.
Min tanke är att många kanske rider ut i terrängen med hästar som inte är tillräckligt uppvärmda och inte har kommit i gång ordentligt, alla har inte hästar som man måste bromsa runt terrängen utan en del kanske behöver "övertalas" lite eller hur jag skall säga och det är inte helt lätt om man inte kunnat galoppera på en bit på framridningen, det i sin tur kan vara en säkerhetsfråga.
En mer intressant fråga i sammanhanget är ju om det var många som valde bort distansen och varför i såfall?

Delar dina åsikter och funderingar med frågor... nu var jag inte med iår MEN jag skulle också vilja se ngt efter målgång. Tyvärr syntes det extra tydligt hos er de gånger vi varit där att en hel del, alldeles för många, bara sitter kvar på en stillastående häst efter målgång. :eek:
En del travade inte ens ner sina hästar.. :o och det var inte ponnyerna som var värst :angel:

*kl*

Rapport från Trossnäs!

Dressyr på fre em och hästen kändes fin. Fick startsignal nästan omeddelbart när jag kom ner till banan, blev lite stressad och inledde hafsigt. Skärpte upp mig, fick bra känsla på vissa delar av programmet, men fick inte riktigt betalt för det som var bra. Hästen ställde om direkt efter avslutad dressyr och var inställd på hoppning, kändes superladdad och hoppade fantastiskt. Men jag var nervös och spänd och gjorde det mkt svårare än nödvändigt genom att sätta för mkt tryck i hästen. Hoppade in med lite för mkt tryck i 3-komb och rev utsprånget. Då fick jag "panik" och då rev jag naturligtvis ett till... rutinerat... tog mig samman och hoppade resten felfritt.. så jäkla klantigt att ha ner två..:o

Till terrängen lör em var min häst helt övertänd och det var nästan läskigt att hoppa fram. Hon drog på fortare och fortare för varje språng och hoppade av allt längre i från. Från start upp till hinder nr 4 höll jag i ordentligt, men sen vågade jag släppa på. Det blev en bra runda med fina språng och bra tempo. I anridningen till smalhinderkomb 4A+B skulle jag ta upp hästen men hon slog sig fri och jag tappade BÅDA tyglarna!! Innan vi var igenom kombinationen hade jag fått tag i HÖGER tygel... Bra att jag är med liksom...:cool:

Grämer mig fortfarande att jag rev i hoppningen, helt och hållet mitt fel.
Jag behöver inte spänna fjädern som om jag skulle hoppa 140 när det är 110...

Jag såg endast delar av CNC-klassen eftersom jag red i mitten av klassen men det jag såg så red alla slingan upp i skogen innan de gick ner för att hoppa fram

*kl*

Grämer mig fortfarande att jag rev i hoppningen, helt och hållet mitt fel.
Jag behöver inte spänna fjädern som om jag skulle hoppa 140 när det är 110...

Nä, jag fattar inte vad du håller på med, skärp dig :devil:

Just det ja, efter målgång finns det inte mkt att vifta på men det är väl inte förbjudet att fortsätta att trava upp på slingan igen, eller? Å andra sidan är ju grusvägen där efter mål alltid fullt med folk (och hemska barnvagnar) om jag inte minns helt fel :confused:

Och du har rätt, det är faktiskt inte ponnyerna som är värst för dom har alltid föräldrar som skriker och gapar efter sig :rofl:

Ja jag skulle vilja kommentera det och säga att ide´n med frivillig distans är urusel på ett sådant ställe med så begränsade framridningsmöjligheter.

Fast jag tyckte nog att det var ganska bra framridningsmöjligheter även om man inte red på slingan. Tre hinder efter varandra med kanske 50 meter emellan. Detta på en total sträcka på kanske 250 meter. 5 ekipage fick plats utan problem = 15 minuter att rida fram på hinder. Därtill har du slingan så det blev sällan 5 ekipage på framhoppningen.

Skillnaden med denna framridning gentemot en vanlig är väl främst att det blir svårt att hoppa hindrena snett. Trångt blir det också på en 60X100 bana med 10 ekipage...
Snarare tycker jag att man skall se det som ett mycket bra alternativ att man kan värma på en frivillig distansbana och det skulle öka säkerheten på en mängd andra tävlingsbanor.

Jag håller inte med dig alls... Först och främst kan man inte egentligen galoppera galoppera på den framridningen och sen måste du ju mötas på den stigen vilket gör att man får ju rida ganska så restrektivt.

Sen att du har ett hinder var 50 meter gör ju oxå att du inte kan galoppera egentligen utan att du måste hoppa om du inte råkar få möte just där och måste bryta av och snirkla dig in bland träden vid sidan om.

Jag menar 50 meter är ju ingen sträcka att tala om när det handlar om att galoppera? Knappt en ridhus länga egentligen och hur rider man upp en häst i någorlunda puls på den sträckan ?

Senast ändrad:

Jag vill bara citera en gammal kollega: "Man kan inte madrassera världen för idioter." Det var ganska uppenbart att man kunde värma på den frivilliga distansen. Om man struntade i det får man faktiskt skylla sig själv... Ville man galoppera utan hinder gick det. Det enda som hindrade dig var möjligtvis att du inte hittade till slingan, men det hade i så fall räckt med att man frågade vem som helst eller helt enkelt öppnade ögonen...

Sedan problemet att man måste möta någon på framhoppningen är faktiskt mindre i trossnäs än på normala framridningar där du har gemensam värmning/framhoppning. Man hoppar åt ena hållet och skrittar/travar tillbaks och då håller man sig ju ur vägen för de som är på väg att hoppa. Och som sagt möter du kanske 1 max 2 ekipage per väg...

Konceptet med värmning och framhoppning på olika ställen är klart bättre än gemensam där du har 10+ ekipage som är i olika delar av sin värmning. En del galopperar runt som galningar, en del skrittar planlöst och resterande hoppar hindrena kors och tvärs.

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag tyckte nog att det var ganska bra framridningsmöjligheter även om man inte red på slingan.

Var det inte ur detta perspektivet vi diskuterade :confused:

Det var iallafall det som jag utgick ifrån när jag svarade på ditt inlägg.

Nä, jag fattar inte vad du håller på med, skärp dig :devil:

Nä allvarligt talat, tror jag måste få till lite mental träning för det är inte rimligt att jag ska konstra till det så för lite banhoppning :confused:

Jag vill bara citera en gammal kollega: "Man kan inte madrassera världen för idioter." Det var ganska uppenbart att man kunde värma på den frivilliga distansen. Om man struntade i det får man faktiskt skylla sig själv...

Nä man kanske inte kan madrassera världen för idioter men om man utgår ifrån att man får skylla sig själv för att man inte förstår allt är vi ju helt fel ute i denna sporten anser ju jag iallafall. Det var ju klasser där det säkert fanns ryttare som gjorde sin första start i livet menar jag.

Att lägga in distansen som obligatorisk när det är så begränsade framridningsmöjligheter tycker jag är att man madrasserar världen litegrann iallafall och jag tycker nog att det "tänket" är något man måste ha i denna sporten när det finns möjlighet till det.

Det finns ju den möjligheten i Trossnäs och varför inte utnyttja den till fullo istället för att göra det valfritt och ta en risk som inte behöver finnas. :confused:

Jag menar 50 meter är ju ingen sträcka att tala om när det handlar om att galoppera? Knappt en ridhus länga egentligen och hur rider man upp en häst i någorlunda puls på den sträckan ?

Här har vi kommunikationsproblem. Vad menar vi med "framridning"? Vad kan distansen göra för nytta? Puls? Vaddå puls? Varför klagar jag på hanteringen efter "målgång"?

Notera att det definitivt inte bara i Trossnäs som hanteringen efter målgång är under all kritik men det syns så tydligt där då det är så trångt. Det handlar om vad folk gör... Jag vill gärna se en vet efter målgång som ser till att ryttarna tar hand om sina hästar. Har blivit ganska bra här i Skåne. :laugh:

*kl*

Det var väldigt blandat bland ekipagen vad gäller nertravning. Hade god lust att gå fram till en tjej som tvärstannade och stod stilla med sin ponny i ca 5 min direkt efter mål, sittandes på sin ponny, för att berätta för folk runt omkring hur det gått...:mad:

Såg även många som utnyttjade slingan till att både rida fram och trava ner sina hästar.

Framhoppningen är ju lite speciell, men det får man bra info om i propp och ryttar meddelandet.

En sak som jag INTE tycker om arrangörsmässigt är att camping existerar inte. "-Sök efter ett eluttag och stå där" var infot vi fick. Tillgång till dusch och toalett ingick inte. Tur var så hittade vi en toalett men ingen dusch. Mysigt med tredagars camping/tävling utan dusch, NOT!! :mad::crazy:

Annars tack för fina tävlingar!

Var det inte ur detta perspektivet vi diskuterade :confused:

Det var iallafall det som jag utgick ifrån när jag svarade på ditt inlägg.

Jo, och du har ju rätt i att det kanske inte är helt optimalt att värma på den delen där hindrena finns.

Men jag tycker du har fel i att kalla det idiotiskt att inte ha distansen obligatorisk utan att ha varit på plats under de förhållanden som var i år.

De totala framridningsmöjligheterna var bättre än vad som är vanligt genom den uppdelade värmningen och framhoppningen (dock kan det ju vara en försämring jämfört med tidigare). Om vi applicerar ditt argument att man skall tvinga ekipagen att rida fram ordentligt på vilken tävlingplats som helst så bör ju då alla ha obligatorisk distansritt. En orutinerad ryttare kan ju annars tro att det bara räcker att hoppa hinderna lite grann ala hoppning.

Jag vill bara citera en gammal kollega: "Man kan inte madrassera världen för idioter." Det var ganska uppenbart att man kunde värma på den frivilliga distansen. Om man struntade i det får man faktiskt skylla sig själv... Ville man galoppera utan hinder gick det. Det enda som hindrade dig var möjligtvis att du inte hittade till slingan, men det hade i så fall räckt med att man frågade vem som helst eller helt enkelt öppnade ögonen...

Men du...att säga att ett ponnybarn eller någon som startar sin första FT ska "skylla sig själva" i ett moment som inte förekommer på nån annan tävlingsplats är väl lite dumt? Vi som tävlat sen dinosaurietiden (:devil:) o innehar licens i att "vågafrågafunktionärer" har säkert inga bekymmer men det som fio menar i sitt inlägg är ju att om distansen är "tvingande" så faller inga nybörjare mellan stolarna o missar att rida fram sin häst ordentligt.

Just Trossnäs som tävlingsplats går ju inte att jämföra med andra ställen så jag håller med fio fullt ut.

Jo, och du har ju rätt i att det kanske inte är helt optimalt att värma på den delen där hindrena finns.

Men jag tycker du har fel i att kalla det idiotiskt att inte ha distansen obligatorisk utan att ha varit på plats under de förhållanden som var i år.

De totala framridningsmöjligheterna var bättre än vad som är vanligt genom den uppdelade värmningen och framhoppningen (dock kan det ju vara en försämring jämfört med tidigare). Om vi applicerar ditt argument att man skall tvinga ekipagen att rida fram ordentligt på vilken tävlingplats som helst så bör ju då alla ha obligatorisk distansritt. En orutinerad ryttare kan ju annars tro att det bara räcker att hoppa hinderna lite grann ala hoppning.

Hmm jag var ju där för 2 år sedan och så mycket tror jag inte det har ändrats i framridningsmöjigheter iallafall, då för 2 år sedan var distansen obligatorisk men man fick inte fel för tid om man kom in för sent.

På andra tävlingsplatser som inte är fram och tillbaka på en stig med hinder utplacerade utan mer runt och runt så har ju iallafall de orutinerade ryttarna en chans att se hur andra ryttare lägger upp sin framridning vilket i stort sett nästan är omöjligt att kolla in i Trossnäs.

Hade det funnits en Fas A på alla tävlingsplatser så hade jag varit själaglad men den möjligheten finns tyvärr inte alltid. Nu är ju inte Trossnäs vilken tävlingsplats som helst utan en med väldigt begränsad framridning därför är ju faktiskt en Fas A nödvändig som det ser ut där så Nej jag tycker att den skall vara obligatorisk i fortsättningen.

Tycker du det räcker med stigen får du gärna tycka det men jag hade aldrig någonsin velat värma min häst enbart på stigen och tyckt det hade räckt med det men alla är vi olika.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
741
Senast: MML
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
6 744
Senast: Mirre
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 493
Senast: Roheryn
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka