Trivselfläckar på shettis?

tgd

Trådstartare
Får shetlandsponnysar trivselfäckar? När jag tänker efter har jag hittills inte sett någon sådan full med "trivselfläckar". Hur är det med uträknad, korrekt foderstat till de små, är de också långhåriga länge på våren och utan trivselfläckar?

säger det samma! finns det någon bild eller förklaring på hur det ser ut/är?

"trivselfläckar" är den apelkastning "välmående" hästar får under sommarhalvåret. Halvblod/kallblod/travar varmblod i vår omgivning är väldigt apelkastade nu men jag ser ingen shettis som är det. Är det för att de shettisar jag sett inte fått tillräckligt med näringsämnen under vinterhalvåret eller är det för att shettisar vanligtvis inte får trivselfläckar?

Min mini blir antagligen apelkastad lite senare i sommar.
Finns det något belägg för att det är "trivsel"fläckar?

Vad är trivselfläckar. "Mitt" svarta shettissto hade typ nå fläckar förra sommarn men jag har ingen aning om det är trivselfläckar?

De flesta hästarna på ridskolan har "trivselfläckar" nu, men shettisarna i hagen brevid tror jag inte har det...
Kanske för att de ännu är så långhåriga? De långhåriga stora hästarna syns det inte heller så bra på...

Apelkastning var bara termen som användes för att beskriva hur "trivselfläckarna" ser ut. Det är alltså inte samma som "trivselfläckar" utan som ni säger, en genetiskt betingad färgvariant.

Men vad är då trivselfläckar?! :confused:

Om de ser ut som apelkastning - är det då inte apelkastning?

Apelkastningen ser man ju som regel bara när pälsen är kort. På min islänning tex kommer de bara fram under högsommaren, när han har jättekort päls.

Jodå, vår välmående korv till shettis :D har fina trivselfläckar. Han är fux och det var speciellt tydligt när vinterpälsen börja lossna, då blev fläckarna (ringarna) solblekta (gulröda).

Han har en uträknad foderstat med hö, betfor, Groov och Luzernstrå under vintern. Vi försöker banta honom :crazy: så han ligger på ca 25 MJ-150 smrp, men det är bara ett riktvärde eftersom han går på lösdrift och förmodligen äter mer hö än vad som är beräknat.

En häst som är frisk och trivs får under sommaren större prickar som man urskiljer genom att de ändrar färg, en fux får till ex ljusare fuxfärgade prickar. Det bör inte vara ovanligt bland shettlandsponnyer. Det har nog en stor del att solen lyser och gör färgskillnaden. Men hästen skall nog vara frisk och välmående. Titta på hästar som går på bete så kan ni se det.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 341
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 867
Senast: cambodia
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 000
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?