Trist att många rider så illa..

Sv: Trist att många rider så illa..

LilyAnne skrev:
Jag tycker inte man ska vara för snabb att döma. Jag vet tex att jag har ett kraftigt fel i att jag kan bli stum och hård i hand och sitta med handbromsen i när jag rider vilket kan göra min häst ihopdragen, låg i form och bakom lod. Jag har dessutom en tendens att ha för hög hand vilket såklart förvärrar det hela.

Detta ser ju förståss inte vidare roligt ut. Dock är det något jag verkigen tränar på och försöker få bort men hjälp av min tränare. Det är alltså inte så jag vill rida eller någonsin fått instruktioner om att rida heller, men jag hoppas ni alla är medvetna om hur svårt det är att rätta inbitna fel man lagt sig till med.

Skulle nu någon sitta här och kommentera mig öppet om hur j-a illa jag rider då hade jag blivit oerhört ledsen...det är en svår, lång och krokig väg att bli en duktig ryttare och inte alla har en medfödd talang utan får kämpa sig till sin kunskap.

Nej... nu tror jag du missförstår...

Personligen har jag inget alls emot att se en ryttare som, kanske inte är så jätteduktig än, göra fel. Det är snarare kul att se hur en sån ryttare utvecklas tillsammans med hästen. Det syns på hästen om den lider av "behandlingen" o ofta är de så hyggliga att de går med på det mesta för de älskar sin matte/husse o de vill inte byta ut honom/henne för nåt i världen. :idea:

Det som är trist däremot är att se ryttare, som tror att de kan rida, misshandla o förödmjuka sin häst. Det är riktigt, riktigt tråkigt. :cry:

//Jessica

Ja, självklart Jessica, där håller jag helt med dig och det är förståss en annan sak.

Tyckte bara en del av dömde lite snabbt även vanliga, dödliga ryttare som ju gör 1000 misstag i ren okunskap men som försöker sitt bästa att utvecklas och bli bättre.

Har tänkt på det här mycket eftersom jag själv har min ponny bland alla dressyrtanter på ett så kallat "tävlingstall"( där hmm.. 5/30 tävlar). Har kommit fram till att min teori är att de som rider så här är alldeles för vad ska jag säga... för osäkra för att kunna erkänna att de inte kan rida sina hästar i form. Då drar de till med en graman så "ser" det iaf ut som att hästen går i form.

Att rida hästar i form är jättelätt på vissa individer och jättesvårt på andra. Inget att skämas för om man inte har kommit dit än och jag tycker absolut inte att man ska träna svåra rörelser om det krävs en graman eller möjligtvis ett kandar för att hästen ska "gå på tygen".

// formen är grunden

LilyAnne skrev:
Ja, självklart Jessica, där håller jag helt med dig och det är förståss en annan sak.

Tyckte bara en del av dömde lite snabbt även vanliga, dödliga ryttare som ju gör 1000 misstag i ren okunskap men som försöker sitt bästa att utvecklas och bli bättre.

håller med!! :bow:

Jag tror inte att det är så att det i alla fall behöver vara så att så många rider illa (nu säger jag inte att det inte är så på just ditt ställe) Alla kan säkert ha bra och dåliga dagar, både ryttare och hästar där inget fungerar. Visserligen tycker jag att man dom dagarna ska hitta på nåt annat än just att rida, då inget fungerar.

Men många gånger har jag märkt att många tycker att just JAG är så himla bra och kan allt så himla bra, och ALLA andra är så dåliga och fattar ingenting. Jag tror att de flesta av oss faktiskt har fel och brister som alla andra. Och det finns säkert massor av saker som andra tycker att de flesta gör dåligt. Det tycker jag att man kan tänka lite oftare på innan man hela tiden kritiserar andra. Inget fel med att ge kritik (men det bör vara både positiv och negativ) men att ge konstruktiv kritik är inte att hela tiden tala om hur dåliga vissa människor är.

Kandar + graman är sjukligt vanligt om man kommer upp några snäpp i klasserna.
Överlag rider folk väldigt illa, antagligen för att frustrationen tar över hand och man vill bara att hästen ska vara där den ska.

Niclas skrev:
Men många gånger har jag märkt att många tycker att just JAG är så himla bra och kan allt så himla bra, och ALLA andra är så dåliga och fattar ingenting. Jag tror att de flesta av oss faktiskt har fel och brister som alla andra. Och det finns säkert massor av saker som andra tycker att de flesta gör dåligt. Det tycker jag att man kan tänka lite oftare på innan man hela tiden kritiserar andra. Inget fel med att ge kritik (men det bör vara både positiv och negativ) men att ge konstruktiv kritik är inte att hela tiden tala om hur dåliga vissa människor är.
Jag håller med dig :bow: . Det finns många som klagar, men som inte rider speciellt bra själva. Ibland tror jag att det beror på avundsjuka, för det är ofta ryttare som kommit upp i klasserna som man klankar på, det är precis som man måste hitta något fel (och det kan man nog göra på alla ryttare, det finns ingen som är perfekt). Vad är det vi vill med dressyren egentligen? skall man kräva att hästen går med bakdelen in under sig, eller är det OK att den går i en öppen form som en stjärnkikare. Är det djurplågeri att över huvud taget samla hästen, vilket många verkar tycka? Och innan ni kastar er över detta inlägg så vill jag påpeka att jag inte sågar min häst i munnen, inte sparkar med sporrar utan försöker bara att rida så bra jag kan.

min gammla tränare sa alltid "alla kommer till ett stadie där dom tror att dom kan det här nu, frågan är hur fort man kan komma ur det och fortsätta utvecklas....!" tycker det är ganska tänkvärt;) . visst fanns det en tid då man tyckte att man visste och hade kläm på allt.
retligt va det när det gick upp för en, HUR MYCKET det va kvar att lära, innan man ens blev en medelgod ryttare :o fulllärd blir man ju aldrig....! men upplever ändå att det är mer prat om olika "hjälpmedel" nu än för 20-25 år sedan, det letas på många ställen efter genvägar i aldeles för stor utsträckning.(min upplevelse)
visst kan hjälpmedel vara bra, men det är ju mest för att korrigera något problem, inte en permanent lösning...
upplever att många barn och ungdomar(även vuxna) ser så mycket till resultat hela tiden, ett "bra" resultat behöver inte vara att vara bäst, att alltid vinna !
det kan ju lika gärna vara att klara det lilla hindret i hagen, eller att klara av att få hästen att lyssna, att få halvhalten att gå igenom "perfekt"...

Breccia_ skrev:
Överlag rider folk väldigt illa, antagligen för att frustrationen tar över hand och man vill bara att hästen ska vara där den ska.

Känner igen det där så väl! Jag hade det likadant på ridskolan. Det som min ridlärare lärde ut kändes så himla fel men alla andra gjorde ju så, alltså måste det vara någorlunda rätt... Lätt frustrerande att sitta och känna att ju duktigare man blir i andras ögon desto mindre trivs man med sig själv som ryttare.

karneol skrev:
Har tänkt på det här mycket eftersom jag själv har min ponny bland alla dressyrtanter på ett så kallat "tävlingstall"( där hmm.. 5/30 tävlar). Har kommit fram till att min teori är att de som rider så här är alldeles för vad ska jag säga... för osäkra för att kunna erkänna att de inte kan rida sina hästar i form. Då drar de till med en graman så "ser" det iaf ut som att hästen går i form.

Att rida hästar i form är jättelätt på vissa individer och jättesvårt på andra. Inget att skämas för om man inte har kommit dit än och jag tycker absolut inte att man ska träna svåra rörelser om det krävs en graman eller möjligtvis ett kandar för att hästen ska "gå på tygen".

// formen är grunden

Bra skrivet! :bow:

No offense but...

Altså jag blir lite skeptisk till hela den här tråden.....

Det är så lätt att se vad andra gör för fel, och särskilt titta snett på varandra.

Jag tror de flesta gör så gott de kan.
Jag tror de flesta gör sin häst illa i rent oförstånd.

jag tror inte heller att ide'n att rida med graman uppstår i tomma intet.

jag tror de flesta löser sina problem - som de blivit lärda.

Man skall inte lasta enskilda ryttare - vi är alla 'bara människor' - Man skall laste ett system som inte lär ut bättre verktyg till ryttarna, så att den enda utvägen blir att man tycker att man måste ta till våld.

Våld föds ut vanmakt

Lyrazel skrev:
Känner igen det där så väl! Jag hade det likadant på ridskolan. Det som min ridlärare lärde ut kändes så himla fel men alla andra gjorde ju så, alltså måste det vara någorlunda rätt... Lätt frustrerande att sitta och känna att ju duktigare man blir i andras ögon desto mindre trivs man med sig själv som ryttare.
Så sant, så sant. Ju mer man lär sig desto mer inser man hur litet man egentligen kan.

Jag tror de flesta gör så gott de kan.
Jag tror de flesta gör sin häst illa i rent oförstånd.
Självklart är det ingen som gör sina hästar illa med flit:eek:!! Och det här med att man tror att man kan rida är väl problemet. Jag har både egen häst och rider på ridskola just för att få mig själv från tanken att jag kan rida när det går så bra när jag rider min egen älskling:p . Det bör desutom tilläggas att oftast är det ridskolehästarna som rid "bäst" eftersom det får omväxlande ryttare, regelbunden motion och hela tiden rids under uppsikt av tränare.

karneol skrev:
Självklart är det ingen som gör sina hästar illa med flit:eek:!! Och det här med att man tror att man kan rida är väl problemet. Jag har både egen häst och rider på ridskola just för att få mig själv från tanken att jag kan rida när det går så bra när jag rider min egen älskling:p . Det bör desutom tilläggas att oftast är det ridskolehästarna som rid "bäst" eftersom det får omväxlande ryttare, regelbunden motion och hela tiden rids under uppsikt av tränare.

BRA SAGT!!! Håller med dig helt och fullt, och speciellt angående att ridskolehästar ofta är de som får ändamålsenlig träning! Gud vad skönt att se att det finns någon mer som insett det fina med ridskolor! :bow: :bow: :bow: :)

jag ser hellre en ryttare med mjuka händer och följsam ridning, även om hästen inte går perfekt med huvudet än en ryttare med graman och hårda händer med en häst med huvudet på "rätt" plats.
att fler tränare inte är hårdare mot sina elever är sorgligt, blir orolig när jag ser unga rida med mycket hjälptyglar/bett istället för att lära sig rida.
Men samtidigt måste attityden på det hela på ridskolor ändras, jag upplever att det ofta tävlas sinsemellan på klubbarna när man istället borde stötta varandra.,

Niclas skrev:
Jag tror inte att det är så att det i alla fall behöver vara så att så många rider illa (nu säger jag inte att det inte är så på just ditt ställe) Alla kan säkert ha bra och dåliga dagar, både ryttare och hästar där inget fungerar. Visserligen tycker jag att man dom dagarna ska hitta på nåt annat än just att rida, då inget fungerar.

Stämmer säkert men kruxet är att på ett ekipage med en duktig ryttare kan du aldrig se utifrån om de har en dålig dag utan samarebetet mellan häst o ryttare finns där ändå. Det är den bistra sanningen. :angel:

Jag tycker snarare att det handlar om vilken inställning man som ryttare har till sin häst... medarbetare eller tränings- resp tävlingsmaskin.

Enligt min åsikt så är det de som inte respekterar och/eller kommunicerar med sin häst, som rider illa.

//Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama