Trist att många rider så illa..

Sv: Trist att många rider så illa..

Hej!

Du tycks ha förstått!! Skönt!

Sitter själv på en häst som har svårt med formen efter skador i rygg och bakknän.. Inte alltid så himla lätt när man ser alla dom "bättre" glida förbi på sina hästar.. Men jag försöker hela tiden utveckla mej och pållan på ett sätt som ska få hennes kropp att orka med.. Inte heller så lätt alla gånger..

Trist med ridskolor som tillåter vad som helst.. Har själv slutat rida på en sådan../ Lavinia

ja, jag tycker att det är jättetrist att jag rider så illa, speciellt när jag har en sån bra häst.

Men jag försöker lära mig så gott det går! :)

Jag tror att det handlar om okunskap och felaktig kunskap. Jag tror ingen ryttare medvetet skulle plåga sin häst.
Ryttare som sitter och sågar ner sina hästar på dvs. skarpa bett och piskar på bak har oftast ridlärare som gör ungefär lika.

Klart alla vill vara duktiga, och om man som 13-åring fått lära sig att huvud ner bra/ huvud upp dåligt så är det väl inte så konstigt att det ser ut som det gör. Dessutom blir hästen lättare att styra när den har huvudet nere, det känns bättre och ryttaren får ett kvitto på att hon gör "rätt". Känslan är viktig men känslan har en tendens att luras.

Har man aldrig upplevt hur det känns när en häst verkligen bär sig:love: har man inget att jämföra med.

JAg har lurats av känsel 100 000 gånger, trott att jag gjort rätt och insett sen hur fel det var. Men när man fått insikt så har man hoppat fram ännu ett steg i utvecklingen.

Istället för att döma, HJÄLP!

Sen har ridskolor en tendens att alltid skylla på hästen. "Loppan" är lat ha spö....medans ungen sitter och drar ponnyn i munnen skricker ridläraren att ungen ska få hästen att gå framåt med spöet.
Tricket är att få ungen att korrigera felet utan att skylla på den eller hästen. För när felet är korrigerat går allt mycket lättare.

OK, om ungarna och ponnyrna gör fel men när landlagsryttare fortfarande sitter bakåtlutande med stången i botten och sporrarna konstant hackande- då är det dags att kritisera:devil:
Förebilder är viktiga, så dessa måste göra rätt innan den yngre generationen gör rätt.

Sen är ridning som en lök, dessto mer du skalar dessto mer kommer fram. Svart blir vitt och gråskalor träder fram. Därför är det ju så svårt men kul.

önskan skrev:
Klart alla vill vara duktiga, och om man som 13-åring fått lära sig att huvud ner bra/ huvud upp dåligt så är det väl inte så konstigt att det ser ut som det gör. Dessutom blir hästen lättare att styra när den har huvudet nere, det känns bättre och ryttaren får ett kvitto på att hon gör "rätt". Känslan är viktig men känslan har en tendens att luras.
Vad menar du med huvudet ner bra/huvud upp dåligt :confused: . Jag undrar bara, för en häst som går i balans är ju inte direkt någon som går och tittar upp i taket. Det är många dåliga ryttare som klagar på oss som har hästen på tygeln och tycker att vi kräver för mycket och att hästen är för böjd även om den går fint under sig och är i balans. Jag tycker inte att det är något positivt när hästen tittar i taket och bara springer på med bakbenen långt bakom sig och hästen är så lång att den platsar som "dragspelsbuss".

jag tror att önskan syftar på att får man bara ned huvudet på hästen blir det beröm från ridläraren oavsett om bakbenen är under hästen eller hemma i stallet...

PrinceFair skrev:
jag tror att önskan syftar på att får man bara ned huvudet på hästen blir det beröm från ridläraren oavsett om bakbenen är under hästen eller hemma i stallet...
Då förstår jag, fast problemet är ju att det egentligen är lika illa om hästen går med underhals och även då har benen kvar i stallet.

håller faktiskt inte med...

en häst som blir ihopknycklad tappar ofta framåtbjudningen, går under lod, släpper eller hänger på bettet. Mycket svårare att korrigera än en häst som bara är "oformad". På många hästar som är ridna på detta sätt har man ridit bort gångarterna på. Och det är så svårt att plocka fram dem och frågan är om de någonsin blir lika bra.
Sen är den böjda halsen en kontrollfråga. Man får hästen att underkasta sig ryttaren genom att böja in huvudet då hästen är relativt försvarslös i den positionen.

Inget man ska växla med det äkta samarbete som man kan rida dit.

Jag föredrar faktiskt någon som har hästens huvud bland molnen än en ryttare som sågat ner hästen på tygeln.

Nu pratar jag om de ryttare som med våld tvingar och ser till att huvudet hålls nere. Inte de ryttare som mjukt och fint rider runt med en häst som knäcker av. Inget att strtäva efter men ungefär samma som en häst som har huvudet höjt.
En häst som knäcker av kan också bygga underhals...

Och sen inställningen att man MÅSTE rida hästen i form och samling annars blir den förstörd en aning missvisande.

Har sett hur många fritids/skogs hästar som aldrig använt sina bakben iannat än skyfflande syfte och de har levt lyckliga i många år. Aldrig ryggproblem, aldrig halta inga kotledsinflammationer. till skillnad från många dressyrtanter som får sina hästar utdömda efter återkommande kotledsinflammationer.

Form är svårt. Därför det finns så många åsikter om den. Det en instruktör tycker är fantastiskt kan man få en avhyvling för hos nästa. Men jag tror att kan man bara rida med ett gott samvete då har man kommit en bit.

I en idealisk värd skulle alla hästar ridas i korrekt form:)

Jag har en teori om att Sveriges kassa tränartradition kan ligga bakom en hel del usel ridning. Vi har ingen gemensam ridtradition att enas kring. Nu börjar det bli bättre, men alltför många instruktörer av den gamla skolan är fortfarande kvar och lär ut felaktigheter.

Resultatet blir att halvdåliga instruktörer undervisar på ridskolor och lär ut saker som att "bli lite arg så han gör som du säger!" "Rid ihop!" eller "Jobba hästarna ordentligt!" Så fort du får en eftergift i nacken blir instruktören glad och säger: "jättebra där!". Så lär man sig att a) banka hårdare om hästen inte gör som du säger b) banka och håll emot på tygeln så blir hästen "ihop-riden" och c) hästen ska jobbas med hackande sporrar i varje steg och d) eftergift i nacken =rätt, oavsett hur hästen jobbar i övrigt.

Ciazon skrev:
Vad menar du med huvudet ner bra/huvud upp dåligt :confused: . Jag undrar bara, för en häst som går i balans är ju inte direkt någon som går och tittar upp i taket. Det är många dåliga ryttare som klagar på oss som har hästen på tygeln och tycker att vi kräver för mycket och att hästen är för böjd även om den går fint under sig och är i balans. Jag tycker inte att det är något positivt när hästen tittar i taket och bara springer på med bakbenen långt bakom sig och hästen är så lång att den platsar som "dragspelsbuss".

Men strunta i var hästen har huvudet! Det spelar ingen roll! Det är bakdelen som är intressant. Den ska hitta balansen själv, därav kan hästen gå med huvudet högt och ändå jobba ändamålsenligt. Att du rider omkring med hästen böjd på nacken är säkert bra, men inget självändamål.

Sara-Ida skrev:
Jag har en teori om att Sveriges kassa tränartradition kan ligga bakom en hel del usel ridning. Vi har ingen gemensam ridtradition att enas kring. Nu börjar det bli bättre, men alltför många instruktörer av den gamla skolan är fortfarande kvar och lär ut felaktigheter..

Det du beskriver är INTE den gamla skolan.....!!
Läs på lite mer innan du uttalar dig nästa gång...:idea:

hejja dig :D

Jag förstår vad du menar - det är den mellangamla skolan

Sorry?
Det är den skolan jag själv skolades i (är 29 år) men det finns säkert massor av traditioner. Tyvärr är de goda instruktörerna ytterst få. Jag är ganska väl påläst, men att du inte håller med är helt okej för mig, men en helt annan femma.

håller fullständigt med dig om att det finns för få riktiga instruktörer...
får åka över 10 mil för att träna, men det som kallas för "illl läror" är något som även gamal litteratur tar upp...
återkommer ca. vart hundrade år, för att efter ett antal år försvinna igen.
jag har ridit för "gamla" instruktörer tex. dadde nätterqvist
det är min uppfattning om den "gamla skolan"

Ok, jag förstår... Trist för dig att ha så långt att åka! Jag tror stenhårt på att alla halvgamla traditioner och tränare härstammar i rakt nedstigande led från de riktigta åldringarna, de som du nämner. De bästa intstruktörerna jag vet har fått influenser från andra länder och traditioner, som Danmark och Tyskland. Hoppas att deras elever i sin tur kan sprida sig över landet i ett jämt lager och dela med sig av sina kunskaper ;)

Vi hade väldigt bra förutsättningar - men när militären la av - så skingrades lärarna och andra kunniga....
Samtidigt skulle många nya ryttare utbildas. En nästan omöjlig ekvation...

Sara-Ida skrev:
Men strunta i var hästen har huvudet! Det spelar ingen roll! Det är bakdelen som är intressant. Den ska hitta balansen själv, därav kan hästen gå med huvudet högt och ändå jobba ändamålsenligt. Att du rider omkring med hästen böjd på nacken är säkert bra, men inget självändamål.
Nej, det är inget självändamål, men min häst går så av sig själv när den går i rätt form och i rätt balans och detta gäller faktiskt de flesta hästar. Om hästen är mjuk och balanserad med bakdelen under sig så kröker sig ofta nacken automatiskt. Om hästen inte går i något form alls så tittar den för det mesta i taket. Och visst, skogsryttarnas hästar går nog inte sönder lika ofta som de som tränar och rider dressyr oftare. Det är är samma fenomen som elitidrottsmän, de får ganska ofta förslitningsskador och vi begär ju faktiskt att våra hästar skall vara elitidrottsmän! Jag tycker att man kan acceptera att alla vill olika saker med sin ridning, en del vill rida i skogen och en del vill tävla och bli duktiga på dressyr etc. det krävs olika träning för detta, men sluta gnälla på oss som kommit upp i MSV om du är "skogsryttare", ni är inte tillräckligt duktiga för att kunna kritisera enligt min mening.

Bra sagt!! :bow: Håller med dig till 100%! Även fast jag inte på långt när har "kommit upp" i klasserna..

Hej
Nu missförstår du mig. Jag klagar inte på er som rider medelsvår (själv har jag sikte på Grand prix med min häst) eller dressyr över huvud taget. Jag menar att det är alldeles för stor fixering vid var hästen har sitt huvud bland dressyrryttare. Även svenska svårklassryttare får ofta kritik från utländska tränare för att deras hästar jobbar fel, knäpper av, osv, och alla ryttare - oavsett nivå - jobbar med hästens form hela tiden. (Det har jag sett tillräckligt många clinics för att våga påstå). Men med hästens form är huvudet inte så viktigt. Jag menar, varför slår hästen upp med huvudet? (och då är det inte skogsryttare jag talar om!) För att ryttaren inverkar fel, hästen inte är mogen för uppgiften eller för att den har ont. Men många dressyrryttare tål inte att hästen tappar formen emellanåt. De drar ner huvudet med alla medel för att det ser illa ut. Huvudets placering är symptomatiskt för ridningen i övrigt, det är min poäng.

Och snälla, sluta att automatiskt tro att den som skriver inlägget inte fattar något, bara rider i skogen eller är outbildad... Det är att dra slutsaterna lite för fort.

Sara-Ida skrev:
Hej
Och snälla, sluta att automatiskt tro att den som skriver inlägget inte fattar något, bara rider i skogen eller är outbildad... Det är att dra slutsaterna lite för fort.
Jag kanske har läst litet för många inlägg här på buke och då menar jag inte speciellt av dig. Det finns en slags attityd här som går ut på att alla som rider dressyr på en viss nivå är helt hemska och bara sliter och drar och sågar sina hästar i form. Visst, det finns säker många sådana, men det finns lika många som är bra ryttare. Ibland får jag intrycket av att de som inte kommit så långt i sin utbildning har en mycket bestämd uppfattning om hur man skall rida, men de som kanske vet var de pratar om är tillräckligt ödmjuka för att inse att de aldrig kommer att bli full-lärda när det gäller hästar och ridning. Ju mer man lär sig desto mer förstår man hur litet man egentligen kan:( .

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama