Trist att många rider så illa..

Sv: Trist att många rider så illa..

Hej, ok! De ryttare som jag ser rida på det sättet som jag vänder mig mot brukar sällan komma särskilt långt, strax under msv typ, sedan tar det stopp. Men själva ridfilosofin förmedlas av tränare som har kommit betydligt längre och som sprider sina idéer till elever som inte har något val än att göra som de säger (för hur ska man veta och vem ska man lita på?). En tränare som jag känner (tävlar Prix St George, strax under svår klass) börjar alltid varje lektion med att få eftergift i nacken. Konsekvent. Sedan börjar hon rida. Det funkade inte med min häst, som annars är väldigt snabb att mjuka och jobba rätt ändå, men jag kokade inombords och kände: detta är fel! Var är ridningen in i handen och fokus på övriga hästkroppen? Vad är att rida med sitsen? Att hästen ska hitta balansen själv? Jag är evigt tacksam att jag har en tränare som förmedlar en ridning som är modern, teknisk, känslig och som får hästarna att tycka att det är roligt. Och jag lider med alla ambitiösa dressyrryttare och deras hästar som inte har någon bra ledstjärna på nära håll eller tvingas rida för någon fast det inte känns bra. För annars kommer man ingenstans, I know...

Sara-Ida skrev:
Men själva ridfilosofin förmedlas av tränare som har kommit betydligt längre och som sprider sina idéer till elever som inte har något val än att göra som de säger (för hur ska man veta och vem ska man lita på?). En tränare som jag känner (tävlar Prix St George, strax under svår klass) börjar alltid varje lektion med att få eftergift i nacken. Konsekvent. Sedan börjar hon rida. Det funkade inte med min häst, som annars är väldigt snabb att mjuka och jobba rätt ändå, men jag kokade inombords och kände: detta är fel! ...
Självklart skall man ha en tränare som man tycker om och litar på, men vem bestämmer vilken tränare och träningsmetod som är bäst? Din häst fungerade inte med den här tränaren metoder, men betyder det att du vet att den här tränaren är absolut kass och helst inte skall rida alls... Jag är bara trött på att det är så mycket påhopp på hur andra människor rider och hanterar sina hästar. Hur vet man att man är så bra på ridning och hästar att man kan sitta och döma andra? Och inget ont om skogsryttare, jag älskar att rida i skogen :)

Den tränaren jag har i tankarna får gärna rida så om hon vill, men problemet är att vi behöver en mer enhetlig filosofi att följa så vi slipper ha 699 olika teorier och förvirrade ryttare som behandlar sina hästar ganska illa många gånger.

För övrigt kan jag meddela att hon inte har kommit särskilt långt själv med sin ridning, och det brukar ju vara en ganska bra indikation på hur bra den är, men det är hennes problem. Frågan är: vad kan vi ställa för krav på våra tränare? Hur bra ska de vara för att få sprida sina kunskaper till andra? Hur ska vi veta vilken filosofi och ideologi de tillämpar så vi kan ifrågasätta dem och säga: varför ska jag göra så här, det här stämmer inte med vad andra har sagt, kan du förklara det?

Ridning är en sport som utgår ifrån känsla och som kanske inte alltid kan förklaras i ord. Men självklart måste vi vara självkritiska och härleda till trådens början (men du kanske hävdar att graman och kandar i kombination är helt okej det också?) -- varför har vi inte så många bra dressyrryttare och tränare i det här landet, med tanke på hur stor sporten är? Varför ser vi så mycket ridning som även vi amatörer inser är felaktig och skadlig för djuren?

Slutligen: Varför är dressyrryttare så känsliga för kritik och tar allting personligt? Och vad är din lösning på problemet?

Senast ändrad av en moderator:

Sara-Ida skrev:
Frågan är: vad kan vi ställa för krav på våra tränare? Hur bra ska de vara för att få sprida sina kunskaper till andra? Hur ska vi veta vilken filosofi och ideologi de tillämpar så vi kan ifrågasätta dem och säga: varför ska jag göra så här, det här stämmer inte med vad andra har sagt, kan du förklara det?

Ridning är en sport som utgår ifrån känsla och som kanske inte alltid kan förklaras i ord. Men självklart måste vi vara självkritiska och härleda till trådens början (men du kanske hävdar att graman och kandar i kombination är helt okej det också?) -- varför har vi inte så många bra dressyrryttare och tränare i det här landet, med tanke på hur stor sporten är? Varför ser vi så mycket ridning som även vi amatörer inser är felaktig och skadlig för djuren?

Slutligen: Varför är dressyrryttare så känsliga för kritik och tar allting personligt? Och vad är din lösning på problemet?
Det är väl självklart att vi skall ha krav på att våra tränare är duktiga både på att rida och lära ut rätt sorts ridning. Jag tror att alla vill ha duktiga tränare, frågan är bara HUR vet vi om en tränare är bra eller dålig? Det finns många olika teorier om vad som är bra och dåligt och oftast är det ryttare med mindre erfarenhet som uttalar sig mest. Min tränare rider Grand Prix, men på vårt stall finns det ändå de som tycker att hon inte rider bra och lär ut helt fel saker (och då rider de kanske på LA-nivå själva). Jag tycker hon är bra, alltså har vi olika uppfattning, men jag vet inte vem som har rätt :confused: . På tal om förutfattade meningar, jag skulle aldrig rida på graman, och kandar och graman tillsammans har jag aldrig hört talas om :eek: .

Jag tror att alla vill ha duktiga tränare, frågan är bara HUR vet vi om en tränare är bra eller dålig? Det finns många olika teorier om vad som är bra och dåligt och oftast är det ryttare med mindre erfarenhet som uttalar sig mest. Min tränare rider Grand Prix, men på vårt stall finns det ändå de som tycker att hon inte rider bra och lär ut helt fel saker (och då rider de kanske på LA-nivå själva). Jag tycker hon är bra, alltså har vi olika uppfattning, men jag vet inte vem som har rätt :confused: . Quote

Det är exakt det jag menar - förvirringen är för stor. Kanske att något organ eller råd skulle kunna ta på sig uppgiften att lägga fram riktlinjer så vi en gång för alla får lite moderna ridprinciper som är begripliga. Det är inte konstigare än att domare samtränas för att enas i sin syn på hur dressyr ska se ut. Förslagsvis utgår man då ifrån arbetsmetoder och filosofier från toppskiktet i dressyrvärlden (kyra exempelvis), sådant som även kan tillämpas utan risk för skador på lägre nivåer.

På tal om förutfattade meningar, jag skulle aldrig rida på graman, och kandar och graman tillsammans har jag aldrig hört talas om :eek: .[/QUOTE]

Det var apropå ett annat inlägg i den här tråden om dålig ridning. Jag menade aldrig att DU skulle göra det - förstås. Jag bara menar att man måste kunna kritisera dålig ridning (sunt förnuft räcker för att konstatera det) och faktiskt våga ta på sig rollen att diskutera vad som bra och inte. Men om du ser en kvinna som rider så i ditt ridhus, frågar du henne varför hon har hjälptyglar och kandar på sin häst? Troligtvis säger du ingenting. Jante förbjuder dig. DET är stämningen inom dressyren som jag uppfattar det.

Vi kanske dömer ut varandras ridning, där håller jag med dig, MEN vi vågar inte göra det öppet. Det är problemet. Tränare måste tåla att granskas och ifrågasättas. Men i stället finns en stor rädsla för att öppna munnen, för inte får man väl i en artikel kritisera eller ifrågasätta ex. Susan Gielens sits och teknik om man själv bara rider LA? Hur skulle det se ut? Och säg den ryttare som kan ta en kommentar som att "du borde inte såga med bettet" utan att bli tokfrustrerad?

Det vore sunt om diskussionen kring ridning kunde blir normaliserad i stället för undantag. Då slipper vi känna oss påhoppade för minsta lilla invändning.

Senast ändrad av en moderator:

Usch visst är det jobbigt. Jag får psykbrytfall av att sitta och titta på ryttare som rider sådär exceptionellt illa.. :crazy:
Visst, alla har väl sina dåliga dagar, men vissa rider helt enkelt oförsvarbart illa typ alltid. Stackars hästar.

hmm jag vet inte men JAG personligen har fått den uppfattningen
i ett stall och även här på buke att det finns ALLTID dom som
kallas besservisser och speciellt innom
ridsporten
det finns alltså två typer
DOM SOM KAN
och dom SOM tror sig veta

visst jag har hållt på med hästar i 20 år
men jag kan inte sitta och säga att jag är skitduktig på och rida och sköta häst och kan allt
för jag lär mig helatiden
och dessutom tycker jag personligen om att prata med folk som kan om hästar och det gör att jag lär mig MER

Ciazon skrev:
Nej, det är inget självändamål, men min häst går så av sig själv när den går i rätt form och i rätt balans och detta gäller faktiskt de flesta hästar.

Nej det gör det inte, men det är bara vad ryttarna tror i dom flesta fallen

men sluta gnälla på oss som kommit upp i MSV om du är "skogsryttare", ni är inte tillräckligt duktiga för att kunna kritisera enligt min mening.

Jag håller med Sara-Ida och jag rider högre klasser än vad du gör, är det okey att jag kritiserar då :angel: :crazy:

Sara-Ida skrev:

det är en mkt bra fråga tycker jag.....nån mer än jag som läst fru schenholms debattinlägg i Ridsport? :devil: moahaha

Jag håller med dig om att man ska vara ödmjuk och även BERÖMMA goda insatser (för komplimanger kan man väl ge oavsett vilken klass man rider ? :angel: ) För precis lika usla som vi är på att ge konstruktiv kritik är vi också på att berömma andras ridning. Det är min personliga erfarenhet i alla fall, rätta mig om jag har fel!

Men kritik (oavsett vem och var den kommer ifrån) kan faktiskt göra oss till bättre ryttare om vi tar den positivt. Vi behöver inte ta åt oss om den verkar fullständigt okonstruktiv, men ofta ser man saker från marken som man inte känner/upplever när man sitter på hästryggen. Alltså kan en ryttare som inte rider lika höga klasser som jag upptäcka saker som jag inte märker själv, ex dålig sits. Det är dithän jag vill komma. Då kan vi faktiskt fälla en kommentar om grannens ridning till personen det berör utan att det blir en så stor grej av det.

vickis-pajala skrev:
hmm jag vet inte men JAG personligen har fått den uppfattningen
i ett stall och även här på buke att det finns ALLTID dom som
kallas besservisser och speciellt innom
ridsporten
det finns alltså två typer
DOM SOM KAN
och dom SOM tror sig veta

visst jag har hållt på med hästar i 20 år
men jag kan inte sitta och säga att jag är skitduktig på och rida och sköta häst och kan allt
för jag lär mig helatiden
och dessutom tycker jag personligen om att prata med folk som kan om hästar och det gör att jag lär mig MER
Precis min uppfattning :bow: :bow: :bow:

Som sagt var, ödmjukhet är bra, men jag tycker att det är en feg inställning att inte våga säga vad man tycker av rädlsa för att det kanske är "fel" och att andra därmed ska tro att man tillhör din kategori 2...

Sara-Ida skrev:
Som sagt var, ödmjukhet är bra, men jag tycker att det är en feg inställning att inte våga säga vad man tycker av rädlsa för att det kanske är "fel" och att andra därmed ska tro att man tillhör din kategori 2...
Jag är väl feg :devil: , men det skulle aldrig falla mig in att kritisera andra för hur de rider eller hanterar sina hästar om det inte var ett djurskyddsärende.

*knapplån*
Det är så tråkigt med folk som bara kan kritisera och ingen kan egentligen rida lika bra som dom själva anser sig kunna,tror inte heller att de som rider sina hästar "så illa"är då medvetna om det och man rider väl för instruktör för att lära sig?och fulllärd blir man ju aldrig.Tror inte heller att man köper en dyr häst,rider för instruktör för att sedan rida för att skada hästen.

Detta är en mycket vandlig syn, inte minst när det gäller hopp-ryttare som "tror" att de rider dressyr samma när det gäller ridskolermänniskor. Nu säger jag inte att alla rider så, men dock ganska många tyvärr. Men vi ska inte skylla allt på de. Utan på deras tränare för alla kan ju inte rida utan tränare. Det är så dålig kunskap när det gäller ridning inte bara hos de privata utan även hos ridskole lärarna.

Jag bara måste få säja en sak..det finns säkert en massa urusla tränare och ridinstruktörer ute i detta avlånga land..men en sak skall göras klar här..det är inte alla som rider som deras instruktör instruerar..man kan bara hjälpa till att få ekipage in på en bra väg, ryttaren måste sedan välja att försöka stanna kvar på denna väg och inte falla för trycket att "hästen bara måste gå på tygeln eftersom alla kompisar sitter på läktaren och förväntar sig detta". I slutänden är det ju inte instruktören som rider, det är ryttaren.

Med detta inte sagt att det finns tränare/instruktörer som undervisar fel, men att skylla allt på instruktören för att ryttaren sitter och rider illa under ett instruktörslöst pass är att vara lite naiv. Rom byggdes inte på en dag, vem säjer att inte instruktören arbetar häcken av sig för att få sin "adept" att ändra på sin felaktiga ridning?

Problemet är ryttare utan självinsikt. En tränare kan bara hjälpa till med att förmedla hur ryttaren skall få sin häst att göra vissa givna saker på rätt sätt. Det finns många som tycker att tränaren är dålig om inte första lektionerna går bra, men ganska ofta handlar det om att förändra saker i sin ridning för att kunna gå vidare. Det tar tid att ändra sig och då känns det för det mesta inte så bra i början. Man rider inte lektion för att tränaren skall stå och berömma hela tiden, man måste tåla kritik. Sedan är det ju jätteviktigt att man hittar en tränare som man har förtroende för och som fungerar för mig och min häst.

Men saken är ju att de inte förstår att de gör fel! Att rida sin häst i hög from eller såga sin häst med hjälp tyglar skadar lika mycket. Fast många tror inte det. Oftast är det ju barn som gör så. och barn är ju bara barn, de måste ju de äldre lära de att det är fel.

rostad skrev:
Men saken är ju att de inte förstår att de gör fel! Att rida sin häst i hög from eller såga sin häst med hjälp tyglar skadar lika mycket. Fast många tror inte det. Oftast är det ju barn som gör så. och barn är ju bara barn, de måste ju de äldre lära de att det är fel.
För det första, man behöver inte hjälptyglar för att såga, hästen skulle nog vara lycklig om den fick ha hjälptyglar på istället för att ha en sågande ryttare på ryggen. För det andra, det är inte bara barn som känner press på sig att hästen skall gå bra. De flesta ryttare vill hitta en snabb väg till att få hästen att se bra ut under ryttare. Notera att jag skriver "se bra ut"..det är en stor skillnad mellan detta och att faktiskt "gå bra under ryttare". Att få en ryttare att börja med sin häst bakifrån och att strunta i hur den ser ut i fram till att börja med, är lika svårt som att hitta ett bantningspiller som fungerar. Jag gillar dock utmaningar ;)

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras