Trist att många rider så illa..

Sv: Trist att många rider så illa..

Jag tittar varje vecka på ett antal ridskolelektioner på olika anläggningar och döm om min förvåning över hur många ryttare som efter åratal av lektioner inte kan driva hästen frammåt med säte och skänkel. Det är fortfarande "ponnyskänklingar" där man satsar från axelhöjd och gissa vad - hästen tar inte ett säger ett kliv frammåt för det.
Ryttare som sitter i stolsits och har blicken i framvalvet. Händer som har noll kontakt med hästens mun, utom när man bankar hästen i sidorna då dras de tillbaka och används som stöd eftersom ryttaren inte har någon balans.

Jag tittar även på ett stort antal träningar med privatryttare och jag ser samma sak där.
Lite har jag klurat på om det har varit någon jätteboom där ridskolerytttare rent plötsligt har omvandlat sig till hästägare och nu inte riktigt vet vad de ska göra. En hel del verkar dessutom inte ha hjälp av tränare och en del tränare och ridskolelärare verkar ha en något sne fokus på vad det är som ska hända när de tittar på eleven.
Man jobbar inte med eleven verkar det som så länge alla ridskolepållarna håller igång under lektionen och ingen står på medellinjen så verkar det vara nöjskap med det. Jag förstår att det är svårt att hålla koll på 8-10 ryttare samtidigt, jag har själv försökt men då måste man tänka om i hur man leder lektionen och hela tiden mata eleverna med små uppgifter som de kan checka av själva och kontrollera själva

Lika dant är det på privatsidan, dåliga lektioner som inte resulterar i något. Människor som rider hästar de inte klarar av och hästar som inte klarar det ryttaren vill.
Jag vill understryka att jag inte tror att man är avsiktligt elak mot sin häst, men jag tror att dåligt ledda lektioner, dålig grundkunskap och rädsla för att misslyckas ligger till grund för mycket dålig ridning. Det i kombination med att dagens moderna människa ska hinna med så förbaskat mycket, är uppe i hyperstress och pga ofta lägger mer fokus under sin timme på hästryggen huruvida mannen har lagat mat till ungarna ocm räkningar är betalda mm än hur det egentligen fungerar där under en.
Eftersom man inte har tid att vänta in problemets lösning eller bearbeta det väljer man quick-fix. På emd en gramantygel, thidemantygel eller något annat piffigt, betsla upp hästen för bättre kontroll. Man jobbar med sin häst som man gör på företag - lös problemet och lös det nu!

En annan sak som jag funderar över är rädsla. Jag vet många äldre damer som är sk dressyrtanter. De sitter fem dagar i veckan och rider fint i ridhuset eller anslutande paddock. Deras hästar ser aldrig något utanför anläggningen och mycket av detta är rädsla. De är rädda för att åka av, rädda för att hästen ska dansa undan något, rädda för attt något ska hända, det de är mest rädda för är att någon ska säga att de inte sköter in häst ordentligt och att de inte rider bra.
De har en rätt rälig försvarsattityd och jag undviker dem gärna. På grund av denna rädsla tar de sällan till sig vad instruktörer säger och de fortsätter år ut och år in med samma olösta problem. Och ärligt talat hur långt ska en instruktör gå för att få eleven att lyssna?
Instruktören får ju betalt ändå...

Sedan var det huruvida vem som har rätt att kritisera andra. Jag ska upp till medelsvår med den hästen jag har nu, visst lígger vi fortfarande på lätt nivå. Men det betyder inte att jag inte vet vad som krävs, inte vet hur det ska se ut och kännas och det betyder inte att jag inte har rätt att uttala mig om dålig ridning.
Jag hade jättegärna ridit medelsvår för många år sedan men har hitentills inte haft hästmaterial som kan bära mig dit. Det gör mig till en fattig ryttare inte en okunnig.

Jag är en mycket självkritisk person till gränsen till destruktivt självkritisk när det gäller min egen ridning. Det finns saker jag har gjort på hästryggen som jag ångrar djupt och det finns det inte en enda person som har ridit som inte har det.
Jag vet vilka mina sitsproblem är när jag rider, jag vet vilka begränsningar min ridning sätter i mina framtidsplaner och varför jag måste jobba med dem. Jag vet att de dagar jag är stressad om mår dåligt bör jag egentligen inte sitta till häst eftersom mitt tålamod och mycket av min ridkänsla då försvinner. Men man gör det för hästen måste ridas, fast det är kanske mer lämpligt att ta den där uteritten och finna lite harmoni i själen igen.
Nu tänker jag avluta mitt inlägg och åka till stallet och jobba lite med mina händer och min blick vem vet, idag är kanske dagen då pållan kommer igång direkt har mycket motor och vi gör den perfekta ökade travlängningen för att vi lyckas ha god balans utan mina händers störande och pållan inte är pissmärrig och tycker att det är roligare att bocka mig ur sadeln. Men frammåt ska vi för vi ska till medelsvår det har jag lovat mig själv och pållan

Det finns faktiskt gånger då man gör hästen en stor tjänst genom att sätta på den gramantyglar eller någon annan hjälptygel för att ryttaren då inte ställer till med så mycket problem för hästen. Därmed inte sagt att det är en toppenlösning på något sätt

Hej
Jag tycker att det är vår skyldighet:devil: till våra fyrbenta vänner att säga till ryttaren att han eller hon gör fel som både spänner in hästen och sen bankar på hästen! Man får väl ta smällen om ryttaren blir förbannad! Men tänk på våra vänner de gör ju så gott de kan när de både skall bakåt!!!! och sen framåt!!!. :confused:

man kan göra så men det ä ett korståg jag inte tänker delta i.
Om man ser ett ekipage vid enstaka tillfälle i ett ridhus så vet man ju inget om det ekipaget, man vet inte varför de vat att använda hjälptyglar och man vet inte varför det ser ut som det gör just den dagen.
Idag var exempelvis min pålla ingen trevlig upplevelse och hade någon börjat tjafsa om hur jag skulle rida och träna henne baserat på vad de såg idag hade jag blivit otroligt irriterad.
Men var och en bestämmer ju själv när de vill agera....:cool:

apocalypsen skrev:
Det finns faktiskt gånger då man gör hästen en stor tjänst genom att sätta på den gramantyglar eller någon annan hjälptygel för att ryttaren då inte ställer till med så mycket problem för hästen. Därmed inte sagt att det är en toppenlösning på något sätt

Håller med dig totalt

apocalypsen skrev:
man kan göra så men det ä ett korståg jag inte tänker delta i.
Om man ser ett ekipage vid enstaka tillfälle i ett ridhus så vet man ju inget om det ekipaget, man vet inte varför de vat att använda hjälptyglar och man vet inte varför det ser ut som det gör just den dagen.
Jag håller med dig :bump:

Oj vad du skriver mycket!! Håller med om att många privat ryttare rider lika dålig som ridskolemänniskorna och att man inte behöver rida med hjälptyglar för att såga.
Det är jätte bra att ta kritik. Att gå motgång då får man lära sig som mest... sj ska jag försöka att kvala Nat och sen SM.
Men man måste lära sig krypa innan man kan gå..
Håller med dig! :bow:

Jag fösdöker att hålla det kort men ibland råkar man ha mycket på hjärtat och det här var ett sådant ämne som jag har funderat mycket på den senaste tiden, då jag har sett så mycket ridning både privat och ridskola och varit konfunderad.

Jag vet vart jag vill med min ridning och jag ser vad jag felar och behöver hjälp.
Jag har haft ett helt år på mig att ransaka min ridning eftersom jag har varit skadad och det har lett fram till en hel del insikter en del glädjande och andra mindre roliga - sådant är livet och det är bara att jobba med sig själv när man kommer till insikt

Det är intressant att jämnföra olika stilar och tekniker och studera många olika ekipage man lär sig massor på det

Jag red först på en ridskola och bytte sedan till en annan. Det var när jag bytte till den andra som min pappa sa till mig(han kan inget om hästar)"Jag trodde verkligen att man skulle sparka hästarna i magen. Det gjorde ju alla på din förra ridskola!"
Jag var för ung för att komma ihåg men visst är det hemskt...

samma på ridskolan där jag lärde mig rida många av privatryttarana rider inte heller mkt bättre än dom på ridskolan dom sitter jättedåligt och har alltid graman:(

Det här är något jag har förfärat mig över en lång tid. Bra att någon startade en tråd om det. Jag har sett flera gånger då jag varit och tränat på ridskolan, människor som är "duktiga" ryttare som sitter och sågar m.m. och har diverse hjälptyglar men hästen jobbar inte ett dugg för det.
Något som är vanligt förekommande är ponnyryttare som sitter och rider på en minivolt och böjer och drar för att hästen ska böja på nacken, rätt som det är stormar nämda ponnyryttare runt på fyrkantsspåret i full galopp varv efter varv, en annan satte upp ett litet hinder och for över det så många gånger att jag hade lust att säga, "du din ponny är trött nu, räcker det inte?"
Vad har hänt? Lär man sig inte att rida innan man skaffar häst längre? Jag vet bara att när jag hade ponny och tävlade hoppning, var jag helt inställd på att den kulle gå i form och jobba bra. Jag visste även att sitta och hoppa ett litet hinder 150ggr inte gav någon som helst vettig träning. Nej fram för med "hästvett" och köp inte en ponny till ungarna bara för att "de ville ju ha en".

Exakt så är det på ridskolan där jag rider:( Jag rider lektion 1 g i veckan å guud va glad jag är att jag ska sluta till sommarn å få en egen pålla (bara hon går igenom veterinärbesiktningen) :) De är ent jej som har en jäätte fin häst som är jätte pigg(!!) Hon har alltid martingal, graman och sporrar.
När hästen inte gör som hon säger sågar hon honom i munnen och sparkar med sporrarna å ridläraren säger bara- Bli inte så arg, väldigt förisktigt å en annan sågar hästen jätte mkt i munnen för att hon ska gå ner på tygeln:mad:

Exakt så är det på ridskolan där jag rider:( Jag rider lektion 1 g i veckan å guud va glad jag är att jag ska sluta till sommarn å få en egen pålla (bara hon går igenom veterinärbesiktningen) :) De är ent jej som har en jäätte fin häst som är jätte pigg(!!) Hon har alltid martingal, graman och sporrar.
När hästen inte gör som hon säger sågar hon honom i munnen och sparkar med sporrarna å ridläraren säger bara- Bli inte så arg, väldigt förisktigt å en annan sågar hästen jätte mkt i munnen för att hon ska gå ner på tygeln:mad: dom är helt psykade

När hästen inte gör som hon säger sågar hon honom i munnen och sparkar med sporrarna å ridläraren säger bara- Bli inte så arg, väldigt förisktigt å en annan sågar hästen jätte mkt i munnen för att hon ska gå ner på tygeln:mad: dom är helt psykade

LÖSNING!
ta den långa vägen och rid klassisk dressyr, genvägar är snabba men ger dåligt resultat, men det finns ryttare som har det: känsla, balans och kordination + en superhäst?

Var borta på ridskolan här om dagen och kollade lite när några privatryttare red sina hästar. Chockades över hur illa majoriteten red. Såg bara en enda häst som gick i en någorlunda ärlig och korrekt form. De andra var spända och ihopdragna :mad:

En hade tidemantygel så spänd att hästen gick och bet sig i bringan. Ryttaren satt och lutade sig fram och hackade med sporrarna.
Hästen såg jätte irriterad, spänd och olycklig ut.

En annan red sin ponny på pessoabett på tredje ringen - dessutom satt hon och sågade hela tiden och ponnyn hade öronen spikrakt bakåt, sprang med sänkt rygg och bakbenen på andra sidan ridhuset. I galoppen fick den värsta rycket och började stegra och ryttaren slog den och blev vansinnig.

Handlar det om okunskap? Vet de inte att de gör fel eller bryr de sig inte om att lära sig rätt?
Har tyvärr sätt det här i många stall runt om i landet....:crazy:

Ja, visst är det så att många rider väldigt illa. Slog det dig aldrig att hästarna kanske är svåra? Någon av dem kanske precis har fått hem sin häst och inte hunnit göra så mycket med den än.

I vilket fall som helst så rider jag min häst på pessoastång och det fungerar jättebra. Du fick det verkligen att framstå som att "Rider man med pessoabett kan man inte rida".
Jag kan rida, och just därför kan jag använda skarpa bett utan att det gör någon skada. :angel:

Det går ju faktiskt inte ens att jämföra ridskolor och privata tränare. Efter mina erfarenheter vill säga. På ridskolan fick jag lära mig att åka häst, av tränaren fick jag lära mig att rida.

Jag tycker inte man ska vara för snabb att döma. Jag vet tex att jag har ett kraftigt fel i att jag kan bli stum och hård i hand och sitta med handbromsen i när jag rider vilket kan göra min häst ihopdragen, låg i form och bakom lod. Jag har dessutom en tendens att ha för hög hand vilket såklart förvärrar det hela.

Detta ser ju förståss inte vidare roligt ut. Dock är det något jag verkigen tränar på och försöker få bort men hjälp av min tränare. Det är alltså inte så jag vill rida eller någonsin fått instruktioner om att rida heller, men jag hoppas ni alla är medvetna om hur svårt det är att rätta inbitna fel man lagt sig till med.

Skulle nu någon sitta här och kommentera mig öppet om hur j-a illa jag rider då hade jag blivit oerhört ledsen...det är en svår, lång och krokig väg att bli en duktig ryttare och inte alla har en medfödd talang utan får kämpa sig till sin kunskap.

Du är ju en av guldkornen fattar du väl!!!:p :bump:

Visst,jag har sett detta också men ridskolan där jag rider får ryttarna tillsägelse om de använder spöt får hårt mm.
Det använts minimalt med hjälpmedel på ridskolehästarna och det känns skönt.

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama