Sv: Trick-träning *bildtråd*
nu hoppar även jag in i den här tråden!
Min ponny tränar för tillfället på att böja sig i sidorna när jag kliar henne i flanken. Planen är att det ska leda till yoga så småningom, men eftersom hon inte rids eller tränas på något annat sätt som mjukar upp musklerna så tar vi det långsamt och försiktigt. I början försökte hon med att gå runt i cirklar för att nå godisen, men eftersom jag hela tiden höll mig i kontakt med bakdelen så förstod hon fanska fort att om hon stod still och böjde på halsen så blev det godistajm.
Vi har även provat att buga lite, och där skulle jag behöva lite
hjälp från er. Hon böjer nämligen båda knäna (lägger inte ner något av dom, böjer bara) och blir väldigt ivrig att göra rätt så hon nafsar (nackdelen med godisgris).
Jag har funderat på att börja med klicker, eftersom jag inte vill bli av med fingrarna, men hur ska jag då leda ner henne till rätt position?
Jag är ganska så mycket nybörjare med det här.
Förra hästen tränade jag en del med klicker, bl.a. så tränade jag bort hans tiggande av mat (han fick inte sitt foder förrän han ställde sig en bit in i boxen och tittade bort från mig). Men att flytta en häst bakåt (även utan att röra den) är ju enklare än att få den att buga