Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

Till Sshameless: JA, ni är OTROLIGT duktiga :laugh:

Här kommer lite bilder på Atlas :)

Buga
p1030492_14152695.jpg

En tönt-stegring xD :D
p1030480_14152791.jpg

Vi två :p
atlas-av-emelie-001_14152884.jpg

Ja visst får du det:D jag kan inte garantera att det blir skitskoj att titta bara hihi:D

Jättefint! så söt häst :love:

idag skulle träna buga med Algot för första gången idag, men redan på andra försöket gick han ned i kompliment och sedan ligg!
haha, jag blev helt paff men berömde massor och han verkade tycka det var kul. tyvärr började det regna nästan precis efter, så vi hann inte ta några fler bilder. men när pappa gått in gjorde vi 5 stycken fina buga (han stannade kvar i några sekunder iaf :D) och tre stycken kompliment. Ligg bad jag inte om, utan jag nöjde mig med de kompliment idag även fast han visade tendens att lägga sig ned en gång till.
och såklart kommer det massor av fler bilder imorgon!

tränade lite med Ella efteråt och gjorde en fin buga helt utan godis, där hon stod kvar och vilade helt på benet på marken (ett framsteg för oss! :D). sedan gjorde vi en stegra också, och hon reste sig rakt upp på en gång, utan en massa småhopp innan. dock var den balanserad och inte lika hög som de blivit förut, så jag är jättenöjd med min dag och mina små pållar :laugh:

Inspererad av tråden har jag och mitt sto tränat i tre dagar nu!

Vi började med bugningen, som också är det enda jag har bild på. Vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Hon kan liksom inte gå lägre ner får då bryter hon väl nacken. Sen lyfter vi ben på kommandon också och har börjat med Yoga och Bergsgeten.

22496007.jpg

uppdaterar med lite bilder från idag också. vi gjorde ett par bugningar och komplimenter, och han var jätteduktig lille Algot :laugh:
sedan tränade jag lite med Ella på samma sätt, och vi lyckades också göra en superfin bugning i slutet. har kommit på att hon gärna sätter i knäet för långt bak, så jag hjälpte henne att flytta fram det lite och vågade hon genast lägga mera vikt på benet :)

Åhh vad ni är duktiga här, jag blir superinspirerad varenda gång jag kikar in!

Idag har min svarte lärt sig att buga, puss och vacker hov kan han sedan ngn vecka.

Men nu undrar jag, hur går man så småningom över till kompliment från buga?
Och sen till liggande?

Någon med erfarenhet som har lite tips att ge?

Bilder kommer så fort jag får med mig ngn med kamera till att fota!

Här kommer två till bugabilder på Ella :D
Igår vilade hon faktiskt helt på benet i marken och hon har börjat sätta det längre fram än tidigare, vilket gör att hon fått mer balans i bugan!

javisst gör det! tack vare ditt tips, hehe ;) :bow: och Ella känner sig mycket tryggare i bugan och har lättare att hitta balansen när benet ligger längre fram också :)

nu hoppar även jag in i den här tråden!

Min ponny tränar för tillfället på att böja sig i sidorna när jag kliar henne i flanken. Planen är att det ska leda till yoga så småningom, men eftersom hon inte rids eller tränas på något annat sätt som mjukar upp musklerna så tar vi det långsamt och försiktigt. I början försökte hon med att gå runt i cirklar för att nå godisen, men eftersom jag hela tiden höll mig i kontakt med bakdelen så förstod hon fanska fort att om hon stod still och böjde på halsen så blev det godistajm.
Vi har även provat att buga lite, och där skulle jag behöva lite hjälp från er. Hon böjer nämligen båda knäna (lägger inte ner något av dom, böjer bara) och blir väldigt ivrig att göra rätt så hon nafsar (nackdelen med godisgris).
Jag har funderat på att börja med klicker, eftersom jag inte vill bli av med fingrarna, men hur ska jag då leda ner henne till rätt position?

Jag är ganska så mycket nybörjare med det här.
Förra hästen tränade jag en del med klicker, bl.a. så tränade jag bort hans tiggande av mat (han fick inte sitt foder förrän han ställde sig en bit in i boxen och tittade bort från mig). Men att flytta en häst bakåt (även utan att röra den) är ju enklare än att få den att buga ;)

Menar du att du vill få henne att lägga sig på ena benet eller bara ha huvudet mellan frambenen?

Jag tycker att du ska träna utan godis om hon blir nafsig. Sedan känns det som att tricket sitter mycket bättre och säkrare om man tränar utan godis (jag har själv tränat hästar med båda metoder ;)) Vill du att hon ska lägga sig på ena benet får du nog hjälpa henne lite på traven genom att hålla upp benet och be henne att gå bakåt (dra lite lätt i grimskaft/tyglar/halsring). Ge samtidigt ett tryck bakåt med själva benet, så att hon fattar att hon ska väga bakåt/nedåt. Och självklart ta det lugnt så att hon inte vrickar/sträcker sig :)
Lycka till :banana:

Jag har försökt att lyfta benet, men hon vågar inte lägga ner det. Så jag tänkte börja med en sådan bugning där hästen har båda benen framåt och sänker ner sig (som när dom stretchar i boxen ibland på morgonen).
Hon blir inte nafsig förutom just när hon har huvudet mellan benen..

Senast ändrad:

Funderade en sak till, hur många ord kan hästen lära sig att skilja på egentligen?

Nu för en gångs skull ska jag uppdatera utan bilder, men det kommer så fårt jag fångat det på bild då:D

Igår så la sig Pink ner uppsuttet för första gången! :banana: tjohoo va glad jag blev då!

Så jag ska försöka filma imån:D

*KL*

Idag tränade jag nya pollen... så vet inte om vi platsar här ännu, inget är riktigt befäst och riktigt bra än- håll till godo.

backar
http://joizmeds.mittspejs.se/P1321034#body

Bugar (2a gången vi tränar denna slags bugning, så har inte riktigt kontroll på den främre benet- det kommer
http://joizmeds.mittspejs.se/P1321036#body

bugar (lite väl djupt)
http://joizmeds.mittspejs.se/P1321035#body

springer utan grimskaft mellan
http://joizmeds.mittspejs.se/P1321038#body

Mindre smickrande oproportionelig barbacka-grimma-bild
http://joizmeds.mittspejs.se/P1321037#body

Tror de kan lära sig en hel del, de har enormt bra hörsel så de hör skillander i ljud, och minnet är det inga större fel på heller. Bara man är konsekvent tror jag de kna lära sig det mesta på ljudkommando faktiskt.
Ska jag säga, som bara får hästen i trav på ljudkommando :D
Kan ju slänga in den frågan här, när vi ändå är inne på ämnet. Hur ska jag få honom att göra trick på ljudkommando? Han är rätt långsam i sig, så allt går i slow motion även om man "tjatar". Tips tips?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark