Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Jag tycker nog att de saker du nämner mer har med temperament att göra än ridbarhet.. Troligen är samma häst reaktionssnabb och alert även från marken. Det är därför jag vill reda ut begreppen så jag lär mig lite och kanske får tänka om.. Det tycker jag om att få göra ibland. :)

Frågan kvarstår och det känns väl underligt om alla ovanstående linjer lämnar samma typ av ridbarhet.. Av dressyrlinjerna är det väl mest W och ev S som inte ska stämpla avkommorna med bra ridbarhet.. W lämnar stor trav och S mycket reaktion.. Detta är väldigt förenklat utifrån vad jag kunnat läsa mig till. Har tyvärr inte ridit så många andra än min egen senaste åren pga tidsbrist och får lita på vad folk delar med sig av. Om dygnet bara hade fler timmar..
Och så tittar jag så klart mycket på andra som rider och frågar..

Men ser man då en hingst som Sir Donnerhall så kommer han från S som enligt många är kackel.. Själv får jag intrycket av att iallafall SD II ser väldigt sympatisk ut på videon. Men är det bara lyckad ridning av en svår hingst?
 
Senast ändrad:
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Ridbarhet är väl just lyhördhet för ryttarens hjälper, och förmåga att följa dem (vilket normalt ställer en del krav på balans och gångarter). Jag tycker det är ett mycket mer entydigt begrepp än bra temperament, som kan betyda näsan vad som helst.

Jovist är lyhördheten och förmågan att följa hjälperna en stor del av ridbarheten men inte är det ett mkt mer entydigt begrepp än bra temperament.
Ju känsligare de är, ju högre ridbarhet har de stämmer ju enbart om det är en rutinerad ryttare på ryggen som klarar att bara ge mkt små hjälper och som aldrig ger några tvetydiga signaler. Därmed har ju inte en sådan häst en bra ridbarhet för en mindre rutinerad ryttare. Ridbarheten skulle jag tvärtom säga skiljer enormt mkt mer beroende på ryttarens rutin än skillnader i temperamentet.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Nej de har inte med temperamentet att göra utan just ridbarheten och belyser klart hur ridbarheten kan vara hög för en rutinerad ryttare men usel för en mindre rutinerad ryttare på samma häst. Vad som är bra ridbarhet på en häst hänger helt ihop med ridbarhet för vilken nivå av ryttare för det är inte samma ridbarhet en orutinerad och en rutinerad ryttare vill ha och behöver/klarar av.
Släpper du tyglarna och skrittar på lång tygel på denna häst så är hon stencool och lufsar runt.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Självklart är inta alla avkommor lika i huvudet, beror ju mycket på stosidan och framförallt uppfostran som föl.
Fast du, det beror nog snarare framförallt på senare handhavande av hästen ;) :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Ok. Jag tycker att min häst har det perfekta temperamentet för mig och bra ridbarhet i mitt tycke. Jag kan skicka vem som helst att rida på henne var som helst men hon taggar upp när det blir träning och rutinerad ryttare på ryggen. Duktiga domare och tränare har sagt att jag borde satsa mot GP med henne.. Men det är något med tid och pengar.. Och mod..
Jag håller alltså med om att en erfaren ryttar ofta klarar en mer reaktionssnabb häst och att det inte är så bra om den hamnar i fel händer, men jag tror fortfarande att det märks från marken. Jag har en väldigt harmonisk och mysig 3 åring från andra blodslinjer som är harmonisk lite mer reaktionssnabb och rörlig än vad jag behöver. Ingen aning om jag kommer att rida henne bra men det är nog slöseri att inte sälja till någon som har just tid, pengar och ambitioner..

Det är dotter till den första jag avlar på. Och eftersom jag är nöjd vill jag behålla de egenskaper jag är nöjd med, och det är väl därför jag funderar så mycket på detta.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Jovist är lyhördheten och förmågan att följa hjälperna en stor del av ridbarheten men inte är det ett mkt mer entydigt begrepp än bra temperament.
Ju känsligare de är, ju högre ridbarhet har de stämmer ju enbart om det är en rutinerad ryttare på ryggen som klarar att bara ge mkt små hjälper och som aldrig ger några tvetydiga signaler. Därmed har ju inte en sådan häst en bra ridbarhet för en mindre rutinerad ryttare. Ridbarheten skulle jag tvärtom säga skiljer enormt mkt mer beroende på ryttarens rutin än skillnader i temperamentet.

Fast en ridbar häst behöver ju inte vara lättriden. Jag rider inte särskilt bra, och får därför verkligen fokusera om jag ska lyckas rida en känslig häst på ett halvvägs vettigt sätt. Men även om jag inte lyckas rida hästen bra, för att jag rider för dåligt, så har ju fortfarande hästen bra ridbarhet. Även om den inte går bra med mig. En ridbar häst är på gott och ont påverkbar.

Mellan två hinder, t ex, hästen med dålig ridbarhet är inte intresserad av att ta några förhållningar, eller har kanske inte förmågan att länga galoppen ens om den försöker. Hästen med bra ridbarhet kanske i slutändan är mer svårriden för en ovan ryttare, för den tolkar ett ögonblick av obalans som drivning, men den är ju fortfarande mer ridbar.

Jag tror vi kanske definierar ridbarhet olika? Du verkar se det som synonymt med "lättriden", och det är såklart väldigt olika beroende på vem som sitter i sadeln.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Jag har en halvblodshäst som är 30 år som har i mitt tycke ett perfekt temperament!

Han är tryggheten själv och går fram överallt, lagom pigg, lätt att lasta och hantera, en perfekt all-roundhäst: tävlad hopp o dressyr, inkörd, gått såväl parader som jakt, riden med damsadel, gått "ponnyridning" osv, har aldrig varit vare sig sjuk eller halt och kan ridas av såväl nybörjare som duktiga ryttare med stor behållning! Nu är han dock pensionär sedan ngr år tillbaka!

Stam: e Gassendi ( ee: Gaspari ) ue Rote Boldt, dvs ganska mycket Trakhener i stammen!

Eftersom jag tyvärr anser att halvbloden har avlats sönder på just temperament sidan och jag inte tror mig kunna hitta en sådan häst igen, så har jag bytt ras ...
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

*kl*

Men tycker ni inte att ridbarhet till viss del kan handlar om att hästen har förmåga att anpassa sig efter den ryttare som finns på ryggen också? Det kan jag tycka iaf. Att kunna känna av när det sitter en skicklig ryttare på och då bli mer reaktionssnabb, för att bli betydligt mer förlåtande när någon mindre erfaren ryttare sitter upp. För så upplever jag att flera hästar har varit som jag har varit i kontakt med.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Håller med dig! Min gamling har varit på gränsen till slö med ett barn eller nyörjare på ryggen och började anstränga sig först när han kände att ryttaren krävde det! På uppvisning och jakt mm kunde han vara riktigt taggad men aldrig dum eller oregerlig!
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

*kl*

Men tycker ni inte att ridbarhet till viss del kan handlar om att hästen har förmåga att anpassa sig efter den ryttare som finns på ryggen också? Det kan jag tycka iaf. Att kunna känna av när det sitter en skicklig ryttare på och då bli mer reaktionssnabb, för att bli betydligt mer förlåtande när någon mindre erfaren ryttare sitter upp. För så upplever jag att flera hästar har varit som jag har varit i kontakt med.

Det är en trevlig egenskap, men något annat än vad jag skulle kalla ridbarhet. Det är snarare något de flesta hästar lär sig med tiden om de träffar på olika slags ryttare och är någorlunda vänliga till sinnet, att sortera folk, så att säga. Hästar som bara ridits av skickliga ryttare brukar mest bli förvirrade om det kommer upp någon oerfaren på ryggen som ger motstridiga signaler till hästen.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Håller inte med dig här. Jag tror att detta till största delen har med temperament att göra. En häst som är lugn och lite "laidback" i sig själv tar det lugnt och tolerar en oerfaren ryttare men kan tagga upp med en mer krävande ryttare. En häst med mer nerver å andra sidan blir orolig med en oerfaren ryttare och varavar upp då, medan den känner sig tryggare med en balanserad och erfaren ryttare och blir lagom taggad istället! Sedan tror jag att många duktiga ryttare tycker att det är roligare med en häst med lite nerv!

Jag är övertygad om att en förklaring till varför min gamling har blivit 30 år är hans medfödda förmåga att göra det som krävs av honom och inte mer .... Han tar det lugnt och lufsar på och taggar bara upp med en duktig ryttare och när det är lite "action" runt om!
 
Senast ändrad:
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Fast de flesta hästar lär sig med tiden, det ser man på ridskolehästar, t ex. Efter ett år eller två har de lärt sig att skilja på folk och folk, och slutar stressa om de inte förstår, utan sorterar bort ofrivilliga hjälper. Visst, en och annan lär sig aldrig, men det är oftast hästar som i sig själva är spända och stressade.

Och oavsett om det är inlärt eller medfött, så skulle jag inte kalla det ridbarhet, utan mer förmåga att koppla av och läsa situationen, att veta när det är dags att jobba och när man kan koppla av.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Jag föreställer mig att ridskolor köper in hästar med ett stabilt temperament och av den förlåtande typen just för att de ska klara många olika ryttare ... Oavsett jag tror kanske att ordet 'användbarhet' eller 'anpassningsbar' kanske bättre fångar det vi diskuterar medan 'ridbarhet' nog snarare är en häst som är snabb f hjälperna, samarbetsvillig och lätt att kort, länga osv. En sådan häst är ju ofta av det lite känsliga slaget och termen används ju oxå av duktiga ryttare snarare än nybörjare. Den perfekta hästen är väl både väldigt anpassningsbar och har hög ridbarhet!
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Va bra! Vårt ena sto har en unge e honom som går treårs nu och går det bra tänkte jag tillverka en till nästa år.:love::love:

J

Håller tummarna! :) Statistiskt sett borde det ju gå bra då DP ligger högt på listorna, och lär säkert göra i några år till.


Ang D-linjens temperament så var DP så långt ifrån harig, snarare tvärtom. Det river lite i hjärtat när jag tänker på honom även fast det snart är ett år sedan, Kungen i stallet.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Allt med Irco Marco! Irco Mena. Är inne på min 3:e Irco Mena alla har varit som lamm och urmysiga. Har även en Hip Hop som är 3 år, jättelugn trots att mamma häst är raka motsatsen.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Ja, det är ungefär vad jag lägger i ordet ridbarhet också.

Lite OT: när man köper in en ridskolehäst vet man sällan hur de kommer hantera många olika ryttare, eftersom de i princip aldrig varit ridskolehästar förut. Det får de lära sig när de väl är på plats, och det kan ta upp till två- tre år tills de vant sig vid det och inte blir stressade. En del lär sig aldrig riktigt, men det är nästan omöjligt att säga på förhand riktigt hur anpassningsbar en häst är eller kommer att kunna bli.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Det är kanske lite svårt att säga att den och den hingsten ger si och så vad gäller temperament, det beror på kombinationen sto-hingst, hur väl de passar ihop. Tror jag.

I alla fall så har vi hemma en unghäst med Bocelli som far och som är den snällaste häst jag någonsin mött. Hon är väldigt vaken och har lite nerv, men hon är så vansinnigt snäll och glad. Hon liksom lär sig själv hela tiden och bara ääälskar att bli ompysslad. Oerhört positiv häst!
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Det hade jag glömt bort:o slår ihop trådarna.

Görel - moderator
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Jag har en halvblodshäst som är 30 år som har i mitt tycke ett perfekt temperament!

Han är tryggheten själv och går fram överallt, lagom pigg, lätt att lasta och hantera, en perfekt all-roundhäst: tävlad hopp o dressyr, inkörd, gått såväl parader som jakt, riden med damsadel, gått "ponnyridning" osv, har aldrig varit vare sig sjuk eller halt och kan ridas av såväl nybörjare som duktiga ryttare med stor behållning! Nu är han dock pensionär sedan ngr år tillbaka!

Stam: e Gassendi ( ee: Gaspari ) ue Rote Boldt, dvs ganska mycket Trakhener i stammen!

Eftersom jag tyvärr anser att halvbloden har avlats sönder på just temperament sidan och jag inte tror mig kunna hitta en sådan häst igen, så har jag bytt ras ...

Det hade kunnat vara min häst du beskriver. Hon är Torboldt-Lansiär-Celcius, alltså släkt med din och också mycket Trakhener.

En annan kul grej: Min tränare brukade rida Gaspari och jag tror hon hade en av de sista avkommorna efter Gaspari i Sverige.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 122
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 647
Senast: Unafraid
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp