Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Måste det vara en nu levande hingst?

Annars är väl Pascal känd för att lämna lätthanterliga avkommor.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Det måste inte vara en levande hingst! :)

Tackar för alla svar hittills, jättekul att läsa och forska vidare :D
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Vi Valde HIP HOP 1045 till vårat skarpa sto, det visade sig vara klokt. Hon har visserligen mycket egna åsikter,men går att övertala i de lägena hon ifrågasätter. I dag är hon fem och börjar mogna mer både mentalt och exteriört. (Växte sent och växer så det knakar just nu)
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Jag vet, jag valde Feliciano till mitt Ceylonsto och resultatet blev en glad skit som var så okomplicerat att ha att göra med att de som hanterat honom pratade i flera år efter jag sålt honom om hur trevlig han var.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Personligen vet jag inte så mycket om Ceylon men hans son Chirlon verkar ha ett trevligt temperament, i varje fall enligt alla jag hört ifrån. Har själv en Chirlon avkomma som är i grunden mycket snäll :D han har verkligen hjärtat på rätt ställe. Morfar till min grabb är däremot Briar som jag har förstått brukar lämna skarpa avkommor, vårat sto är inget undantag även fast hon lugnat sig de senaste åren.
Feliciano är också en hingst jag bara hört gott om :)
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Hip hop är ju efter Feliciano, vi var inne på Feliciano, men fastnade för Hip hop, med trevligt möderne. Och hans nätta typ.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Falleur? Tomas Eriksson använde ju gärna hans avkommor i sitt spann.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Tycker att det kan vara lite svårt att säga rakt av vad som är ett bra temperament, det kan ju slå olika för olika ryttare och i olika situationer. Har tex en valack efter Corlensky G, som är väldigt självsäker och tuff, ironiskt nog är det det som gör honom enkel och säker att hoppa - han känner sig trygg utan att behöva så mycket stöd av ryttaren. Han var ganska besvärlig att hantera som unghingst, men mognade till sig vid treårsåldern och är numera en mycket snäll häst i både ridning och hantering. Hans hårdhet kan dock komma fram i umgänget med andra hästar, många blir väldigt rädd för honom redan innan han har hunnit göra dem något...

Har även ett sto efter Camaro M, som har diskuterats mycket. Har träffat flera avkommor efter denna hingst och fått uppfattningen att dom mognar aningen sent, och därför kan vara trevligare att hålla på med om man ger dem lite tid. En del av den så kallade skärpan är ju att dom reagerar fort och är uppmärksamma, egenskaper som är till stor nytta inne på tävlingsbanan, men naturligtvis svåra om man inte själv besitter samma egenskaper...

Tror själv att man borde lägga ett större fokus på den första delen av utbildningen hos unga hästar, många som blir stämplade som "en häst med dåligt temperament", kanske har blivit grundutbildade av någon som inte till fullo förstått individens egenskaper. Där kan många onödiga problem uppstå, helt i onödan.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Weltman och HipHop är dom första jag tänker på som jag ofta har hört ska lämna trevliga hästar och som jag bara träffat avkommor som det stämmer på. Känner (förutom flera som är fromma som lamm) ett par efter Weltman som har en del egenheter för sig men dom har mödrar som är extremt svåra så där har det verkligen fungerat för att lugna ner skallen på avkommorna.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Det har nämnt hingstar här som jag också bara har träffat trevligt efter; Irco Marco, Cardento, Feliciano. Sen gillar jag gamla hederliga Maratonhästar. De har varit pigga men supersnälla.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Det har nämnt hingstar här som jag också bara har träffat trevligt efter; Irco Marco, Cardento, Feliciano. Sen gillar jag gamla hederliga Maratonhästar. De har varit pigga men supersnälla.

Don Primero är känd för att lämna enkla och snälla hästar.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Jag har en liten kille e Don Primero här hemma och det stämmer iallfall in på honom.
Han är född välhanterad och är så okomplicerad:love:

Dessutom plussar han på bra gång så jag kan inte vara annat än nöjd bara synd att han inte var ett sto så jag kunde ha honom kvar.

Vet inte om det finns fryst på DP?
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Hm, håller inte riktigt med om DP även om jag tycker han är en fantastisk gångartsförärvare ;). Däremot tror jag att Heslegårds Rubin & Florencio lämnar fantastiska temperament. Och Pascal som ngn skrivit är väl känd för att lämna lite vasst, även om jag haft två hästar med Pascal som morfar med toppentemperament.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Skriver under på Falleur! Min häst var efter Falleur och var en RIKTIG klippa. Var placerad i MSVB dressyr, men tävlade även regional hoppning, och kunde trots det ridas i full fart i skogen och hoppa naturhinder med min sambo som inte hade ridit mer än ett halvår innan dess.

Sen har jag även sett ett par trevliga Falleuravkommor på lite finare ridskolor.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Vi hade en Falleur på ridskolan förut, mycket snäll häst som alltid löste sin uppgift så bra han kunde.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

SWB-hingsten Charon 1132 hade de "ponnyridning" på vid Björkhaga Stuteris hingstvisning i våras (2012). Jag har ingen aning om vad han har lämnat, eller om hans stam är känd för att lämna trevliga avkommor.
Men, han såg iallafall väldigt snäll ut när han leddes runt på gårdsplanen med ett litet barn på ryggen och med andra hingstar i närheten :)
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Eftersom det ej måste vara levande hingstar så kan jag berätta att mitt sto e Opius - Rex är en riktig häxa i boxen för det mesta:angel:
Bits och sparkar både bak och fram.
Ridmässigt är hon lite snällare men hon har testat mig med en hel del istadighet förut, struntade totalt i skänklarna och använde jag spöet blev det bakbenen som flög:p
Nu är det inga sådana problem i ridningen kvar (tack o lov :bow: ) men hon har fortfarande ganska mycket idéer + att hon är väldigt knepig i munnen.
Men i hagen är hon jättesnäll och oftast i ridningen också, iallafall så länge hon tror hon gör som hon bestämt....
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 123
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 647
Senast: Unafraid
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp