Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Och vad hade det med tråden att göra?

Jag vet en Opius som hade ett jättetrevligt temperament, snäll att hantera/rida på alla sätt och vis.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Man behövde inte nödvändigtvis skriva om snälla hästar, kunde göra tvärtom också. (Läs första inlägget):)

Självklart är inta alla avkommor lika i huvudet, beror ju mycket på stosidan och framförallt uppfostran som föl.

Men har hört fler med lite småjobbiga hästar e Opius eller Stanford.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Jag har ridit Opius när jag jobbade hos hans ryttare. Världens snällaste hingst! Jättetrevlig på alla sätt och en riktig gulegris:).

Har även haft en Stanfordhäst och han var också suoersnäll. Hans enda nackdel var att han var sjukt tittig på hinder på tävling och stoppade-på träning hoppade han allt. Just tittigheten verkar vara vanligt med Stanfordungar, men annars har jag aldrig träffat en enda avkomma som har haft något ont i sig. Min gamla ridskola hade några stycken som var toppen ridskolehästar.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Jag har en treåring e. Dalwhinnie, Super härligt temperament och väldigt lättlärd! Han var ganska hingstig innan han kastrerades för några veckor sedan men det fösvinner mer och mer. Hans mamma är också ganska lugn men jag tror att det var pappa som slog igenom mest.
Har bara hört gott om Dalwhinnies temperament och att han kan användas på ston med mycket humör för att ge mildare avkommor. Donnerhallgener brukar väl ge ganska lugna och lättlärda avkommor? rätta mig om jag har fel ;)
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Nja, Donnerhall är väl inte känd för att ge lugna avkommor direkt.
Däremot mycket kompetenta och ridbara.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Den med lugnast temperament som jag träffat på är Radisson VDL (hopp).
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Nja, Donnerhall är väl inte känd för att ge lugna avkommor direkt.
Däremot mycket kompetenta och ridbara.

Å andra sidan är det oklart vad TS avser med bra temperament. Loja hästar vill man ju verkligen inte ha i dressyren.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Visst är det så !
Det tror jag att jag skrev i min allra första post i tråden.
Kommentaren som du citerade var mera riktad till den som trodde att Donnerhall var känd för att ge lugna avkommor.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Det finns mycket fryst på DP.

/hans sista skötare

Va bra! Vårt ena sto har en unge e honom som går treårs nu och går det bra tänkte jag tillverka en till nästa år.:love::love:

Jag står fast vid att jag tror att Donnerhall ger bra temperament.:)

-Mabuse, Har två med Donnerhallblod i och ingen av dem är räddharar iallafall snarare tvärtom dvs mkt coola snudd på flegmatiska.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Inte nybörjarhästar.
Inte räddharar alls, men som behöver riktig stimulans.
Jag har inte varit med om att de varit knepiga alls i hantering utan det är i ridningen sedan som kraven är lite högre på ryttaren. Alltså inte direkt lugnt temperamant som någon i tråden trodde.

Sen om det är bra temperament eller dåligt låter jag vara osagt.
 
Senast ändrad:
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Va bra! Vårt ena sto har en unge e honom som går treårs nu och går det bra tänkte jag tillverka en till nästa år.:love::love:

Jag står fast vid att jag tror att Donnerhall ger bra temperament.:)

-Mabuse, Har två med Donnerhallblod i och ingen av dem är räddharar iallafall snarare tvärtom dvs mkt coola snudd på flegmatiska.

Håller med, coola och trevliga hästar med hög ridbarhet som Cirkus har sagt. Sen är det väl vad man har för smak också, jag gillar hästar som inte har allt för mycket nerv i sig medans andra kanske vill ha mer. :)
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

**KL**
Bara allmäna funderingar.. Och säkert dum fråga
D ger bra ridbarhet, F, H och R ska ge det samma och det finns säkert fler men jag har just varit ute och förfrusit min hjärna.. Vad är egentligen skillnaden på ridbarheten hos dessa?
Om man säger svenska linjer så borde ju Bernstein lämna samma eftersom hans avkommor verkligen syns i resultaten, vilka svenska linjer sägs lämna extra bra ridbarhet och på vilket sätt?

Jag tycker det är så svårt att diskutera temperament, vissa uppskattar hästar med lite bett i och drag under galoscherna och inte andra.. Men ridbarhet då tänker jag att hästen har lätt för sig och riktigt med arbetsglädje.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Vad gäller TS fråga så valde jag själv att använda Dalwhinnie på mitt sto förra året och delvis var detta pga att jag hört så mycket positivt om hans temperament. Nu är mitt sto trevlig, på sitt eget lilla sätt.. Supermysig och vet sin plats om hon bara får veta var den är. Ingen bra nybörjarhäst men borde vara en kanon tävlingshäst till någon med lite pondus..

Det är väl inte många hingstar som jag enbart träffat otrevliga avkommor till, men jag vet att när Amiral var i ropet så träffade jag många efter honom som jag inte var jättesugen på, men också en och annan som var riktigt trevlig. Det var väl inte min typ helt enkelt (men tydligen många andras :))
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Temperament är väl väldigt mkt enklare att diskutera än ridbarhet. Det däremot är en riktig nöt att diskutera, ridbarhet för vem ? Just ridbarheten är ju det som skiljer allra mest i vad som är rätt till olika ryttare. För en orutinerad ryttare är kanske en bra ridbarhet att inte vara känslig för hjälper för en rutinerad ryttare är samma sak usel ridbarhet. För en orutinerad är kanske en flegmatisk häst den som har bäst ridbarhet medans en sådan knappast har en bra ridbarhet för att gå högre dressyr.

Jag har ett lysande exempel själv min ena CBII avkomma, fullkomligt underbar att hoppa, fullkomligt heltokig studdsar, exploderar för ingenting. MEN extremt lyhörd för alla hjälper svarar på allt på en hundradels sekund både framåt och bakåt. Inga som helst begränsningar i hur mkt hon kan korta eller länga sig, kan på samma linje gå på typ 3 eller 32 galoppsprång utan i stort sett mer hjälper än sitsen. Vänder på en femöring på hoppbanan bara av att du lägger om vikten och accelererar 0-100 på typ 0,5 sek och lika snabbt tillbaka igen. Kort sagt extremt lätt att hoppa och underbar att göra det samma med OM man kan hantera det. Med en orutinerad ryttare på ryggen ja då skulle det sluta i katastrof.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Fast det där med att dom sköter sig så fort dom har något att koncentrera sig på men är lite överreaktiva så fort dom har "tråkigt" tycker jag gäller många med Cor de la Bryère i stammen. Lite bokstavsbarn över vissa av dom ibland ;)
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Ridbarhet är väl just lyhördhet för ryttarens hjälper, och förmåga att följa dem (vilket normalt ställer en del krav på balans och gångarter). Jag tycker det är ett mycket mer entydigt begrepp än bra temperament, som kan betyda näsan vad som helst.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 122
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 647
Senast: Unafraid
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp