Trevligt temperament och bra ridbarhet.

SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Jag är totalt oinsatt inom avel (och inom rasen över huvud taget, rider mest fullblod), men vill gärna lära mig!

Vad känns det egentligen för SWB hingstar (eller godkända i asvh i alla fall) som är kända just för att de lämnar trevligt och stabilt temperament? Hopp, dressyr eller multitalang spelar ingen roll, är enbart nyfiken gällande just temperamentet?

Och vad finns det för hingstar som tvärtom är kända för att lämna sämre temperament?
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Det där med temperament är ju väldigt intressant, men antaligen väldigt olika också, det jag tycker är ett bra temp kanske inte alls passar någon annan.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Självklart är det så, men jag tänker ganska allmänt hästar som är lätta att ha att göra med. Stabila och inte speciellt vassa.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

ptja, jag är inget geni själv, så jag kan bara gå på vad jag hört/vad jag har för erfarenheter.

Athlet Z är känd att ge lite knepiga avkommor, mitt sto är efter honom, medan hon är toksnäll i all hantering är hon istället väldigt svårriden. Och lite för intelligent. :p
Odermus tycker jag också ger speciella avkommor, grannarna har en med världens kapacitet men hon har verkligen inte varit någon skrattmatch för dem.
Tror även att Corlensky G har gett några svårare avkommor, men har bara sett en av dem irl och damen som fött upp den sa "hon är väldigt fin, men vass." så det kan ligga något i det.

Själv valde jag att betäcka mitt sto med Balougraph, då han beskrivs som "en stor nallebjörn som vem som helst kan rida.", och de jag pratat med som har avkomma efter honom säger att de är väldigt snälla i alla sammanhang.

Men mycket beror ju på stoet också. : )
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Feliciano är en sån som säg lämna stabilt och lugnt temperament.
Själv har jag en Figaro R avkomma som är lugnet själv, helt makalöst lätt att ha att göra med.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Nobel är också en hingst som överlag ska ge trevliga hästar.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Cardento och Feliciano bland de som fortfarande är i livet. Pontus och Ciceron längre bak i stammen.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Casir Ask ger änglar som är extremt lätta att ha att göra med både från marken och i ridningen hans avkommor är välkända i danmark för att vara så okomplicerade med hög ridbarhet. Har aldrig någonsin haft en mer okomplicerad häst än min Casir Ask hingst, den enda häst för övrigt som jag gör idiotiska saker som tar genvägen under magen när jag sätter på skydd i boxen och liknande saker på ;) Redan som 3 åring kunde han ridas av vem som helst även om de inte var någon skicklig ryttare.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Cardentoavkommor uppfattar jag som "lite att bita i" ridmässigt. I allafall alla de jag träffat.

Dock hoppar de ju så man blir religiös! :love:
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

När jag betäckte med Cartier så sa alla "åhhh, de blir alltid så trevliga". Och min Cartierunge är inget undantag om det stämmer, han är sagolikt snäll och cool!
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Last Liberty är känd för att ge avkommor med trevligt temperament. Han lämnar själv multi-talanger. Min är inget undantag. Gudasnäll vid hantering, cool i sinnet och trevlig att rida. Har fina gångarter och hoppar väldigt bra.

Jag hade aktat mig för Warsteiner. Han är känd för att ge väldigt skarpa avkommor. Har själv haft en av hans av avkommor inom familjen och säger bara såhär- aldrig mer igen. Hon var otroligt skarp och svårriden. Supersnygg exteriört med fantastiska gångarter. Men hon var fortfarande otroligt svårriden och väldigt skarp.

Har även hört att Master har lämnat många med oroligt psyke?

Tror att alla hästar är olika, man kan säkert få ett hum om dom genom stammen men de kan skilja sig otroligt mycket beroende på vilka gener de får. :rofl:
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

LL är väl tvärtom känd för att inte ge så enkla avkommor, de jag har träffat på genom åren har inte varit några dunungar om vi säger så.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Nobel är också en hingst som överlag ska ge trevliga hästar.

Ingen regel utan undantag :D
Fick en hör hemma e: Nobel född -11 och han valdes också med tanke på temperamentet, men det var ungen dununge precis som kom ut ;)
Dock absolut ingen elak häst men energi för 4 och vilja för 5 :angel:
Dock smart så när man överbevisat henne så funkade det, men var tvungen att testa allt till max!!
Sitta fast? Varför det? Vi dampar och ser om det håller...
Åka transport? ALDRIG I LIVET! (Vi var 3 pers att last när hon skulle hem från betet som föl och det tog 2 1/2 timme..:cool:
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

har en avkomma efter Contant q och han är stor men otroligt snäll och lugn....han är född 11 så ridmässigt kan jag inget säga ännu,sen har jag en avkomma efter warsteiner född -12 som är otroligt lugn och harmonisk och lätt att hantera,hon är 9 månader nu så vi får se hur hon blir framöver.vet att Warsteiner har ett ryckte om sig att lämna skarpt men det har jag inte sett på min avkomma ännu
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Pontus och Trofé bland de äldre hingstarna lämnar väl snällt. Asterix och Cavalotti däremot lite mer att bita i, åtminstone ridmässigt.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Lika så Ceylon, Kaliber och Illum kunde väl lämna skarpa/speciella hästar?
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

det finns alltid två sidor av samma mynt - den enda Illum jag har träffat var ursnäll (fast det är ju inget statistiskt underlag), Kaliberavkommor har jag träffat desto fler och ingen av dem har varit varken skarp eller speciell.

Prata hellre om vilka hingstar som INTE lämnar skarpt eller speciellt så slipper man något som liknar svartmålning av hingstar.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Har visserligen bara träffat två Kaliberhästar, men de var bägge mycket trevliga temperamentsmässigt, varken skarpa eller speciella.

Att Ceylon lämnade skarpt är väl däremot rätt odiskutabelt, har aldrig träffat någon som hävdat att Ceylon lämnar vänliga, mesiga hästar. Snarare åt det skarpa hållet, med mycket egen vilja som de inte tvekar att visa. Vilket förståss inte behöver vara en nackdel för en tävlingshäst, men snäll skulle man kanske inte kalla det.
 
Sv: SWB hingstar kända för trevligt temperament?

Jag tänker att det är lättare att vara överens om vad som är en snäll och bussig häst än vad som är en skarp/hård/besvärlig.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 123
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 647
Senast: Unafraid
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp