Royal_724

Trådstartare
Har köpt en travsele till min häst! (Begagnad)
Men nu är min fråga.......
Hur attans ska den sitta?
Någon som har några bra bilder, sitter ju miljontals remmar överallt!

En till undran... Kan man använda rockard när man har en travsele?

Sv: Travsele?

Be någon visa!!

Är det en remsele är det lite knepigt att förklara i text, och det är viktigt att det sitter ordentligt.

Rockard går bra, gärna med långbrösta.

det bästa är absolut om du kan be någon visa. Har själv blivit visad av travtränare ett flertal gånger hur man helst ska linda och hur hårt remmarna ska sitta mot vagnen m.m. men det tog ett bra tag innan jag började känna mig säker på att det satt som det skulle.

Nu är det ju inte så svårt att "fästa" själva selen mot hästen, utan alla extra remmar är ju till för att fästa vagnen, men det visste du antagligen :-)

som svar på din andra fråga. Det går alldeles utmärkt att köra rockard med en travsele, men be som sagt nån visa hur du ska linda fast den.

SAmma tips här. Att nån visa. Det tog ett par gånger innan jga fatta hur remselen skulle sitta. Det är ju fyra remmar som ska hålla fast selen, sedan bröstan o ev. slagjord.

Hur tung är rockarden? Är den av tyngre model (typ bildäck o axel) så tipsar jag med om lång och bred brösta. Dess remmar fästes längre bak på vagnen. Blir som en slags draglina. Det kan jag visa hur ser ut, om jag bara hittar en bild....

Har inte kommit så långt med körningen än, håller på att köra in henne!
Hittade selen så billigt och min bröstsele gick sönder för några veckor sen så då tänkte jag att då kan jag lika gärna använda travsele, och skulle det inte gå att köra med rockard sen så får jag sälja den!

Först lägger du på selen och spänner bukgjorden. Sen kör du fram vagnen och lägger i skaklarna i skakelöglorna. Skaklarna ska sticka ut ca två handsbredder framför öglorna. Sen tar du en av remmarna (den som kommer underifrån först) och binder, först bakom skakelöglan ett varv och lindar sen framför skakelöglan o tillbaka till öglan ungefär, där ska remmen låsas av en säkerhetsknut av någe slag. Sen den tåt som är över där, sen du lindat, skall ner till bukgjorden och in i spännet där. Sen tar du nästa rem, den som kommer uppifrån, den börjar du linda runt skakeln, framför skakelöglan o sen tillbaka. Den remmen skall räcka till att spänna under magen, så se till att en bra bit är kvar, när du lindat tillbaka till skakelöglan. Sen gör du lika på andra sidan. Den sidans över-rem skall räcka att knäppa ihop med den andra sidans rem som ska gå under magen.

Det blev en lång förklaring! Travskolan har en bra bok, som kanske går att köpa via STC, med fina bilder i, där de visar exakt hur man selar. Försök få tag på den. Ring STC, de kan säkert fixa, så att du kan få tag i ett ex.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 810
Senast: morgaine
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 077
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist