TravÖvningar HitÅt!

I

IslandsAnna

Jag vill ha massor av övningar för att få en häst att hitta traven istället för att ta till grisepassen.
Inget annat snack om att jag borde ta hit en kiropraktor eller så, jag har redan en som kommer hit regelbundet. Hästen måste bara hitta traven.

Så, övningar hitåt!

Hälsningar IslandsAnna

Sv: TravÖvningar HitÅt!

Trava över bommar (minst 5 efter varandra, helst fler), rid rakt ut i skogen för att få upp benen och få lite mer diagonal. Klättra för att stärka bakbenen så hästen orkar bära sig i trav. Löslongera/longera/tömkör så den får chans att hitta traven själv, gärna med bommar där också.

Håller med ovanstående! :)

Men sen finns det faktiskt dessa hästar som verkligen, verkligen har svårt med traven och kanske aldrig hittar den :smirk: Men träna, träna, träna så ska det nog gå! :)
Kanske ta hjälp av en instruktör eller någon som haft liknande problem med sin häst är bra också :)

Men sen finns det faktiskt dessa hästar som verkligen, verkligen har svårt med traven och kanske aldrig hittar den :smirk:

En sån rider jag in... :crazy: Eller hon är bara 5, så det är för tidigt för att säga aldrig. Men hon har travat några steg när hon fick skor, nu är de borta med vinden igen. Inget av mina tips fungerar på henne :rofl:

Ibland kan det hjälpa att trava i djup snö eller vatten, om hästen har jätte svårt o trava. Men det är ju väldigt individuellt. Men har man tillgång till snö eller vatten kan man ju testa. :) Lycka till!!

En sån rider jag in... :crazy: Eller hon är bara 5, så det är för tidigt för att säga aldrig. Men hon har travat några steg när hon fick skor, nu är de borta med vinden igen. Inget av mina tips fungerar på henne :rofl:

Jasså, ja du ser :) Dom finns dom också. Precis som dom som inte kan tölt, eller pass. Vissa går bara inte att få att trava, så är det bara, tyvärr.
Vet om en häst som travade en gång in ifrån hagen, men aldrig travat innan eller efter det.

hej. vi har en häst på gymnasiet jag gick på, han travar ALDRIG. men så hade min ridlärare Louise Löfgren tränat honom inför en tävling. hon tränade JÄTTE mkt lösgörande, sen så vips från ingenstans på tävlingsbanan när hon värmde upp så travade han 3 hela steg :) haha visst de var bara tre steg men det var ändå tre steg i rätt riktning ;) kan hända att din häst är spänd utan att du märker det, så träna mkt lösgörande och försök få den så låg som möjligt i formen så kanske det kan bli bättre. han var nära på att trava med mig med på lektion, var inte alls långt ifrån haha DÅ va jag stolt över mig själv ;P haha så träna mkt lösgörande och gärna över bommar, är du osäker på avstånden så brukar dom vara ca: 2,5 m mellan bommarna. beror även på hur stort steg hästen har. jag tränade även en häst som fick svårt för traven när jag fick igång tölten på honom, men jag tränade trav där det var snö, mkt vatten och LERA det gjorde susen! nu travar han som bara den :) så lycka till :)

2,5 meter mellan bommarna? :eek: Vilka jättesteg den hästen måste ta!
Runt en meter brukar man väl säga för ponny har jag för mig? Och islandshästar är ju ponnystorlek.

2,5 meter mellan bommarna? :eek: Vilka jättesteg den hästen måste ta!
Runt en meter brukar man väl säga för ponny har jag för mig? Och islandshästar är ju ponnystorlek.

Håller med, det lät lite mycket med 2,5 m! Måste vara en jättehäst det :)

Jag har sett underverk på travframtagning på isis genom vanlig longering i låg form med hjälp av löst satta inspänningstyglar med fördel fästade i ringar lågt ner på longergjorden (gummisnodd är kalas) för att få hästen att jobba med överlinjen (obs får ej gå på bogarna). Hästen travade avslappnat vilket den inte ens gjorde i hagen och efter några veckor/månader även lösgjort med ryttare. (All hjälputrustning ska dock användas med försiktighet och endast om inget annat fungerar, och omväxling förnöjer - finns inte ett knep till framgång...)

Hur är tölten? Jag brukar prova tölta fram traven om tölten finns. Kort och samlad tölt, kräv att hästen jobbar ordentligt. Man kan även lägga in lite tölt-halt-tölt, tölta lite på volt osv. Huvudsaken är att det är kämpigt för hästen. När du känner att hästen börjar bli trött och tycker att det inte är så skoj längre, erbjud då hästen att trava istället :idea::angel: Börjar den passa, ta genast tillbaka den i tölt i en liten stund (tänk på att hästen vid det här laget är trött), erbjud sedan trav igen. Bommar kan man också använda i själva "travfattningen".

Går även att göra på volten eller i skogen (perfekt om man har en stig som är jämn som sedan övergår till något lite mindre jämnt där man kan erbjuda hästen att trava istället).

Från rygg kan du lätta sitsen och sänka händerna mot bogen så att formen blir låg. Därifrån kan h*n inte tölta. Ta traven, sakta av medan det är trav och beröm. Repetera.

Återkoppla gärna och berätta hur det går!

Jag har sett underverk på travframtagning på isis genom vanlig longering i låg form med hjälp av löst satta inspänningstyglar med fördel fästade i ringar lågt ner på longergjorden (gummisnodd är kalas) för att få hästen att jobba med överlinjen (obs får ej gå på bogarna). Hästen travade avslappnat vilket den inte ens gjorde i hagen och efter några veckor/månader även lösgjort med ryttare. (All hjälputrustning ska dock användas med försiktighet och endast om inget annat fungerar, och omväxling förnöjer - finns inte ett knep till framgång...)

Ja, det är faktiskt bra. Fungerar ofta. Min häst kunde bara trava i ena varvet vid longering förut, hade väldigt stora problem i just ett varv, men nu är det inga problem alls i något av varven. Brukar använda halsförlängare som jag inte spänner mycket alls, utan bara för att hjälpa hästen neråt. brukar vara lättare att få en fin ren trav då tycker jag.
När jag rider travar han bra också, men dock inte i form än och det ska vi träna på.
Dock är vissa hästar väldigt, väldigt svåra att få i trav, men det går som sagt med mycket rätt träning och tålamod :) Kanske även om någon annan ryttare provar att rida hästen, för alla gör ju inte likadant.

HAHA sorry! Jag tänkte på galoppen!!! MY BAD
Jag tänkte helt fel. det är ca. 1 m i traven ni har rätt. haha jag var lite trött :P

Tack allihop för bra svar!
Jag ska pröva mkt longering och så.
Tyvärr har hon ingen tölt heller, inte som vi tränat på iallafall, tänkte få traven att fungera först. Sänkta händer funkar inte, då älgar hon bara iväg i passgång. Hon har lätt för formen i skritten, lätt för att bära sig och allt i skritt. När man kör med bommar snubblar hon mest över hela serien eller försöker hoppa över alla :p

Men longering ska testas!

Tack allihop för bra svar!
Jag ska pröva mkt longering och så.
Tyvärr har hon ingen tölt heller, inte som vi tränat på iallafall, tänkte få traven att fungera först. Sänkta händer funkar inte, då älgar hon bara iväg i passgång. Hon har lätt för formen i skritten, lätt för att bära sig och allt i skritt. När man kör med bommar snubblar hon mest över hela serien eller försöker hoppa över alla :p

Men longering ska testas!

Börja med traven gör du rätt i, så hästen får styrkan och balansen för att sedan kunna tölta :)

Du får återkomma senare om inget har fungerat eller om det har fungerat!! :bump:

'Tränaren' rider en sådan häst. Hon var nio år när hon tog sina första travsteg :rofl:

Har några tips..
Löslongera i rundvolt. Halt, framåt, halt, framåt hela tiden.. Hästen ska springa ca ett varv mellan halterna. Försök att få den att slappna av så kommer nog traven så småningom ;) Om hästen vill springa med huvudet utåt i grisepass så kan det hjälpa att spänna in den lite lätt.. När du rider kan du antingen ha jättelånga tyglar, luta dej framåt och öka försiktigt. Tar hästen ett travsteg saktar du av. Om inte så gör du en liten volt och försöker hjälpa hästen att hitta traven genom det.. Men det är smart att hästen först kan trava på volt utan ryttare..

Den kanske inte hittar balansen testa att trava på lösa tyglar tills den hittar traven,:banana:

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 952
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förbereda hundar inför bebis?
  • Uppdateringstråd 30