TravÖvningar HitÅt!

Sv: TravÖvningar HitÅt!

En sån rider jag in... :crazy: Eller hon är bara 5, så det är för tidigt för att säga aldrig. Men hon har travat några steg när hon fick skor, nu är de borta med vinden igen. Inget av mina tips fungerar på henne :rofl:

Jag har också haft en sån häst, eller ja jag har, han trava inte heller knappt när han var 5 år nu är han 7 år och travar de gör han, men de är långt kvar=)

Som nästan alla har skrivit, så skulle mitt tips vara att trava över bommar. :d

ååh, nu har jag läste igenom alla svar. Jättebra grejer - ska absolut testas! :D Jag har ett sto, hon är 7 snart 8 år och väljer absolut tölten under ryttaren, men jag kan få henne i trav. De är bara det att hon är väldigt het. Så när vi väl travar går det väldigt fort. Och blir ofta 4taktigt "/. Jag får henne bara att trava sakta på bana, men då känns hon inte så bra. Hon har heller inte så mkt form i traven heller, då hon bara kör upp huvudet och travar jättefort. På volt ute kan hon bli få jättefin form och böjning och allt det där, men det går endå ganska fort. Jag måste nästan rida lätt, annars blir det nästen helt säker tölt. Om jag tar i tyglarna blir det också tölt, och om jag sitter och ptrooar brukar hon inte bry sig så mycket om det xP några övningar? :crazy:

hej. vi har en häst på gymnasiet jag gick på, han travar ALDRIG. men så hade min ridlärare Louise Löfgren tränat honom inför en tävling. hon tränade JÄTTE mkt lösgörande, sen så vips från ingenstans på tävlingsbanan när hon värmde upp så travade han 3 hela steg :) haha visst de var bara tre steg men det var ändå tre steg i rätt riktning ;) kan hända att din häst är spänd utan att du märker det, så träna mkt lösgörande och försök få den så låg som möjligt i formen så kanske det kan bli bättre. han var nära på att trava med mig med på lektion, var inte alls långt ifrån haha DÅ va jag stolt över mig själv ;P haha så träna mkt lösgörande och gärna över bommar, är du osäker på avstånden så brukar dom vara ca: 2,5 m mellan bommarna. beror även på hur stort steg hästen har. jag tränade även en häst som fick svårt för traven när jag fick igång tölten på honom, men jag tränade trav där det var snö, mkt vatten och LERA det gjorde susen! nu travar han som bara den :) så lycka till :)

Får man fråga vad den hästen heter ? :)

Prova slänga på tunga boots, typ 280-300g och kör med de på i longering, ha hästen lite inspänd och börja med att jobba i skritt och få hästen att flytta bakdelen och trampa in under sig, när du sedan ökat tempot så måste hästen vara lite böjd, lång och låg och fokus på att den trampar in bakbenen under sig. : )

longera med halsfölängare och ibland med bommar. få hästan i lång låg form, hitta högt gräs eller något att rida i o försöka att styrka/trycka lite på halsen så hästen sänker huvdet....svårt att förklara :p

Red in en isis förra året som valde tölten framför allt. Omöjlig att få i trav. Fick då tipset att trava i en stenig å vilket fungerade hur bra som helst. Han var tvungen att trava eftersom det var stenigt - ån var ganska lång - red upp och ned ett par gånger. Efter det så kunde vi trava på grusväg:)

Hemma skulle jag nog aldrig kommit på tanken att rida i en stenig å - inte säkert att man har tillgång till det heller. Men Island är lite annorlunda:)

Roddan har haft det jätte jobbigt med traven, men nu har det lossnat. Jag har travat henne långt ute i skogen och över bommar. Ibland när hon travar kan hon fortfarande få för sig att passa och då håller jag bara in henne, örsöker igen och funkar det inte då gör jag halt och börjar från skritt igen. Min tränare sa också att i början när man ska trava så ska man ställa sig upp lite i stigbyglarna för att hästen får det lättare då. Det har fungerat bra!

Jag vill ha massor av övningar för att få en häst att hitta traven istället för att ta till grisepassen.

har haft samma problem, men låt hästen hitta balansen i traven. Trava på lösa tyglar o låt hästen hitta sin balans till traven;) jag har tränat på traven i ett år nu o de funkar:D

Jag och min Islandshäst har tränat mycket lösgörande och på ojämn mark jag har lagt all energi på min häst jag har haft han i snart 5 år och nu för ca 6 månader så kom den det har tagit ca 4 år för att få fram den..Jag har även testat med skor och utan skor,, Hans trav kom fram utan skor,, plus att vi travat över bommar och min häst är nu 12 år och jag köpte han när han var 7 år då kunde han nästan ingenting..men när det väl kommer fram (traven) så är det jätte roligt och hoppas att det kommer att gå bra för dig och din häst..Önskar er all lycka i livet och hade gött:)

Senast ändrad av en moderator:

Pröva med att springa jämte, hästen kan ha tränset på sig och sedan springer du jämte och håller precsi som när du rider, du kan gärna hänga lite på hästen och spring gärna över bommar!

HA INTE LÖÖÖSA TYGLAR! KONTAKT KRÄVES! ANNARS ÄR DET SVÅRT ATT RIDA EN HÄST KÄRA VÄNNER!

När jag skulle hitta traven på min islänning, lät jag honom "springa" på rätt lång tygel, stå upp i lätt sits, säga traaava :). Men om han bara passade så satte jag mig tungt tillbaka, tog tyglarna och "avbröt" passen. Till slut började han trava och då fick han gå och skritta på lång tygel och fick mycket klappar :) Till slut hajade han vinken och började nästan trava på direkten. Jag har även läst att när hästen travar ska man hjälpa den lite med takten genom att sitta som butter i snövit när han spelar piano. Byta sittben, inte följa med fram och tillbaka. Lycka till!

Har du provat med att göra mjuka och lösgörande öppnor i skritt? Det har jag fått mitt gamla sto att bygga upp sig till att orka trava igen. Nu kan det ju vara annorlunda eftersom hon har kunnat trava men hon bara grisepassade hur jag än gjorde nu när hon skulle ridas igen och nu kan hon trava jättefint.

Jag vet inte hur man oftast gör öppnor men jag sitter avslappnat med bäckenet rakt fram, därefter vrider jag min överkropp en aning inåt samtidigt som jag lägger innertygeln mot halsen. Om jag behöver och när hon lärt sig vad tygelns tryck mot halsen betydde dvs "ge efter" så lägger jag yttertygeln mot ytter sidan på halsen så att hon fick något slags stöd eller hur jag ska säga.

Jag hoppas att jag inte är övertydlig men jag har sett folk som drar hästen in i öppnan och då verkar det bli ganska spänt och otrevligt. Jag menar givetvis inte att Du drar:bow:, jag har aldrig sett dig rida. Ta till dej det som du vill ha annars lyfter du på hatten och glömmer mina rader.:banana:

Hälsningar Fia som har fått tillbaka ridviljan på "gamla" dar

Citat "HA INTE LÖÖÖSA TYGLAR! KONTAKT KRÄVES! ANNARS ÄR DET SVÅRT ATT RIDA EN HÄST KÄRA VÄNNER!" slut citat

Gu, vad du skriker !! Skulle du bli bättre på att trava om någon hängde dig i munnen? Lööösa tyglar är inte det samma som att inte ha kontakt med hästen. OM du KRÄVER kontakt kan du ha hur hårda, långa, lösa, slappa, sträckta tyglar du vill men du får ingen lösgjord trav i alla fall.

HÄLSNINGAR FIA :devil:som inte gillar när folk gapar o skriker ens på nätet

Citat "HA INTE LÖÖÖSA TYGLAR! KONTAKT KRÄVES! ANNARS ÄR DET SVÅRT ATT RIDA EN HÄST KÄRA VÄNNER!" slut citat

Gu, vad du skriker !! Skulle du bli bättre på att trava om någon hängde dig i munnen? Lööösa tyglar är inte det samma som att inte ha kontakt med hästen. OM du KRÄVER kontakt kan du ha hur hårda, långa, lösa, slappa, sträckta tyglar du vill men du får ingen lösgjord trav i alla fall.

HÄLSNINGAR FIA :devil:som inte gillar när folk gapar o skriker ens på nätet

jag menar inte å skrika! :o jag menar bara att det är svårt att lära en häst trava med eftergift och hela det köret om man börjar med att lära den trava på lösa tyglar och med lösa tyglar menar jag inegn kontakt! Om man då senare ska ta kontakten och börja rida hästen, är det inte säkert att den häst som har haft svårt för trav men har hittat takten på lösa tylgar klarar av att trava med kontakt och bli riden i traven.

(Jag skriker inte, vill bara att folk ska se det) JAG HÄNGER INTE I MUNNEN BARA FÖR ATT JAG HAR KONTAKT MED HÄSTEN UNDER TRAVEN!

Det finns olika sätt att lära, men jag tycker att man alltid ska rida med kontakt.

Det finns olika sätt att lära, men jag tycker att man alltid ska rida med kontakt.

Jag tycker inte alls att man alltid måste rida med kontakt! Däremot så håller jag med om att om man vill rida en gångart bra och utveckla hästen så behöver man ha någon typ av kontakt. Hur man har denna kontakt beror sedan lite vad man har för mål och ridstil. För det finns ju inte alltid bara ett sätt att göra något rätt på, olika metoder passar olika hästar och människor!

Jag rider traven på helt lösa tyglar utan kontakt ibland när jag vill belöna hästen och/eller få den att slappna av. I alla tre grundgångarterna vill jag att det ska finnas en variant som betyder arbete (dvs med kontakt, eftergift och konstant kommunikation mellan häst och ryttare, osv) och en variant som bara är avslappning där hästen går i fri form. Om jag till exempel märker att hästen spänner sig under ett dressyr- eller töltpass så kan det vara bra att bara "skaka loss" hästens kropp i en stunds trav på lång tygel, låta den jogga innan kraven på uppmärksamhet och samling tas upp igen.
Men som jag redan sagt: man kan nå samma mål på flera olika sätt. Och så länge både häst och ryttare är nöjda och glada så tror jag inte att någon metod ska dömmas ut som "fel".

Jag vill ha massor av övningar för att få en häst att hitta traven istället för att ta till grisepassen.
Inget annat snack om att jag borde ta hit en kiropraktor eller så, jag har redan en som kommer hit regelbundet. Hästen måste bara hitta traven.

Så, övningar hitåt!

Hälsningar IslandsAnna

Prova med att sätta tyngre skor fram (om den är skodd vill säga) 8 or är normalt så ta 10, de hade ja på min häst i början, och tar de som hjälp ibland också i ca 6 veckor beronde på när du får sko nästa gång då. Det har hjälpt mig massor!

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 952
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förbereda hundar inför bebis?
  • Uppdateringstråd 30