Travar vi sönder våra hästar?

Sv: Travar vi sönder våra hästar?

Hur många av oss har inte haft tränare som sagt "den kan gott gå lite bättre på tygeln", eller "den måste gå i bättre form", eller "rid upp den på ytterhjälperna". För det är vad tränaren ser - att det inte blir riktigt så bra som h*n tänkt sig, men instrumenten för att lära ryttaren saknas.

Oh ja jag har hört en massa ¨sånt som jag trodde mej föstå men inte gjorde - då.:o Senare kanske många år senare, har jag insett vad tränaren sa, - vilket var rätt, men INTE kunde förklara:cool:

En tränare måste kunna förklara. :bow: OCh därmed ha koll på orsak och verkan. Nyligen fick jag så himla bra hjälp med ett problem som uppstått av en duktig tjej som jag ridit lite för nu, mer och mer. Instruktör och även van vid den här typen av hästar.

Hon såg orsaken direkt och förklarade så att det blev tydligt vad jag måste göra. Hon kunde sagt "innerskänkel" enbart men det hade inte hjälpt mej, eftersom det inte var helt klart samband.

Om nån förstår? :rofl:

*kl*

Kanske beror det på att så många rider omkring med hästen "på bogarna" särskillt i trav? Det är mkt lättare att få en häst att sitta på bak och därmed bli lätt i fram i galopp...

Jag sätter just nu i gång min häst efter en hovbensfraktur på ett framben. Ordinerat av vet. är bara skritt och galopp eftersom hon snabbare bygger styrka och kondition i galopp. Hon rör sig mkt lätt i trav och ordentligt i uppförsbacke så på det sättet hade det inte slitit på henne särskillt mycket att trava, men de många hästar man ser som inte befinner sig på elitnivå går ofta med för mkt tyngd på frambenen - tycker jag!

Men om man ser på hästar på en högra nivå är faran större för att man pressar fram så mkt gång i dom att dom helt enkelt "viftar" sönder sig, det är ett resultat av att domarna helst vill att hästarna ska sprätta runt i någon slags ökad passage vilket inte är varken bra för hållbarheten eller särskillt naturligt!

Just det där att våga följa hästens rörelser har många svårt för. Ibland kan det bli en totalförvandling av ett ekipage när ryttaren fattar. Kul att se - men sorgligt med de många som blockerar hästarna med händerna i tron att de rider med stilla hand.
Traven blir svår att sitta om inte hästens rygg och bakben är igång.
(Håller med dig Axel.... -igen ;) ) :cool:

Jag har numera sett lektioner som bara innebär skritt o jag har väldigt svårt att se ngt nyttigt i det- för hästen. De tappar bjudningen totalt o masar sig runt- vari ligger nyttan med det? Ofta med extremt höga händer som inte ger hästen rörelsefrihet i sitt halspendlande. Men det är klart:idea: om den går så sakta behövs det knappt:crazy:
Feelingen i arm/ handen går förlorad, även för de som rider bettlöst.

Ngn jag frågade sa att feelingen satt i fingrarna:rofl:
Har aldrig sett ngn kunna ge hästen utrymme att kunna skritta igenom kroppen genom att inte följa med med mer.
Riktigt unga hästar- som sällan bjuder anser jag inte ska skrittas på- på tygeln.

Visst ska även skritten jobbas med men då i övergångar där formen ska följa med som ett brev på posten. Den kunskapen har sällan de som har svårt för att hålla balansen i skritt o trav.

Vändningar o sidvärts några steg kan vara bra- som förberedelse för övergång till snabbare gångart.

Just det där att våga följa hästens rörelser har många svårt för. Ibland kan det bli en totalförvandling av ett ekipage när ryttaren fattar. Kul att se - men sorgligt med de många som blockerar hästarna med händerna i tron att de rider med stilla hand.

Håller helt med!

Jag är väl mer hoppryttare än dressyrryttare, men tycker det är samma där, vilket är ännu onödigare då en hopphäst ska galoppera :devil:

Jag tror det är för trav är en så lätt gångart för ryttaren att rida. Man får en naturlig bjudning som man inte lika lätt får i skritt, men den är mkt lättare att kontrollera än galopp.

När jag satte igång min ponny för några år sedan efter en framknäskada fick jag inte trava för veterinären, bara skritta och sen galoppera, då han menade på att det sliter mycket mindre.

Jag tror inte att vi TRAVAR sönder dem. Däremot att vi RIDER sönder dem. missförstå mig rätt.

En ryttare som måste sitta varv på varv i trav gör inte rätt, om hästen arbetar rätt från början behöver ett arbetspass bara vara en halvtimme.

Hästarna travas förmodligen inte sönder, däremot går dom sönder av fel underlag, att dom inte rids i form så dom avlastar mer, att dom inte rids mångsidigt och stärkande.

*kl*

Kanske beror det på att så många rider omkring med hästen "på bogarna" särskillt i trav? Det är mkt lättare att få en häst att sitta på bak och därmed bli lätt i fram i galopp...

Jag sätter just nu i gång min häst efter en hovbensfraktur på ett framben. Ordinerat av vet. är bara skritt och galopp eftersom hon snabbare bygger styrka och kondition i galopp. Hon rör sig mkt lätt i trav och ordentligt i uppförsbacke så på det sättet hade det inte slitit på henne särskillt mycket att trava, men de många hästar man ser som inte befinner sig på elitnivå går ofta med för mkt tyngd på frambenen - tycker jag!

Men om man ser på hästar på en högra nivå är faran större för att man pressar fram så mkt gång i dom att dom helt enkelt "viftar" sönder sig, det är ett resultat av att domarna helst vill att hästarna ska sprätta runt i någon slags ökad passage vilket inte är varken bra för hållbarheten eller särskillt naturligt!
Är ökad trav. Det ska vara samma takt i ökadtrav som passage. Ända skillnaden är att man släpper fram rörelsen i ökningen och upp den i passagen.

Att sprätta runt på ett spektakulärt sätt har ingenting med samling att göra.

Att handen är stilla är en sak, men hur följsam är den:mad

O i traven...de som kan "gunga" med hästen får en häst som kan röra sig optimalt.

Det är mest bara detaljer i form o avséende hur HF introduceras på rätt sätt som vi inte är helt ense:grin:

Jag har aldrig sett en lektion som bara innehåller skritt.

Förutom mina egna.

Men vi rör oss i olika härader!

*kl*

Vissa veterinärer ordinerar ju bara skritt och sedan direkt galopp i igångsättningen efter tex ledinflammationer. Galoppen är ju en "mjukare" gångart...

Känner till flera som fått denna instruktion för igångsättning efter hältor. Med motiveringen att traven belastar hästens framben så mycket. Och tölten (för oss som har det alternativet) kräver för mycket samling för att vara bra i igångsättningsstadiet. (Man börjar ju inte igångsättningen med att rida piaff eller passage heller - vilka har motsvarande samlingsgrad.)

Är ökad trav. Det ska vara samma takt i ökadtrav som passage. Ända skillnaden är att man släpper fram rörelsen i ökningen och upp den i passagen.

Att sprätta runt på ett spektakulärt sätt har ingenting med samling att göra.

Nu förstod du nog inte vad jag menade. Det domarna gärna vill se (lite överdrivet nu då) är inte längre samling utan som jag skrev så pressar man på hästarna så mkt att det inte längre är någon samlad trav utan något som mer skulle kunna liknas vid "ökad passage".
det var bara en metaforisk liknelse inget jag menar "finns"
Takten ska ju vara lika genom allt arbete, passage, samlad trav ökad trav, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Det sista du skrev är ju precis det jag menar - och det som förmodligen sliter mest...

Heureka!!

Måste fråga - "hur HF introduceras på rätt sätt" - vad du menar? - Vill inte störa harmonin med att göra dumma antaganden, utan frågar artigt istället. :) :) :) /:cool:

Att handen är stilla är en sak, men hur följsam är den:mad

O i traven...de som kan "gunga" med hästen får en häst som kan röra sig optimalt.

Det är mest bara detaljer i form o avséende hur HF introduceras på rätt sätt som vi inte är helt ense:grin:

Tillägg - ta pm om du vill, avviker ju från ämnet...

Senast ändrad:

Nu förstod du nog inte vad jag menade. Det domarna gärna vill se (lite överdrivet nu då) är inte längre samling utan som jag skrev så pressar man på hästarna så mkt att det inte längre är någon samlad trav utan något som mer skulle kunna liknas vid "ökad passage".
det var bara en metaforisk liknelse inget jag menar "finns"
Takten ska ju vara lika genom allt arbete, passage, samlad trav ökad trav, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Det sista du skrev är ju precis det jag menar - och det som förmodligen sliter mest...

Du var inte alls otydlig i ditt första inlägg tycker jag. Iallafall fattade jag direkt vad du menade...:D Håller med förövrigt i det du skriver.

KL
Själv har jag börjat hoppa över traven i uppvärmningen. Skrittar på lång tygel en stund och kortar sedan upp och rider henne på tygeln i skritten också. Rider lite öppna på långsidorna för att få henne mjuk och lite artigare. Går sedan över till galopp och rider tempoväxlingar i galoppen runt hela fyrkanten samt några stora volter emellanåt.

Hon blir mycket mer lösgjord om jag galopperar och kommer igång bättre i kroppen. När jag avslutar så travar jag henne så rund och djup som möjligt. Skrittar sedan ett tag på lång tygel.

Jag tror det är för trav är en så lätt gångart för ryttaren att rida. Man får en naturlig bjudning som man inte lika lätt får i skritt, men den är mkt lättare att kontrollera än galopp.

Nej nej, det är mycket bättre att galoppera;) Min är vildare i traven än i galoppen, då sköter hon sig bättre och är inte lika stökig..:p

KL

Ang travar-jämförelsen. Tycker den är förkastlig. De går sönder för att de travar fort som attan vilket är väldigt onaturligt för hästen dessutom uppspända så att där inte finns minsta tillstymmelse till rygg med i det hela. Går itne att jämföra trav & dressyr.

Återigen håller jag med om att hästarna rids sönder, och det är eg inte traven i sig om är boven i dramat. Jag tror att många kan lättare harva runt varv på varv i trav än motsvarande i galopp. Dels för att; det är lättare att sitta och trava, men även för att ska hästen galoppera krävs det antingen viss kvalitet på galoppen (då de annars faller isär och övergår till trav) eller ett jäkla tempo för att hästen på så sätt inte ska bryta av. Man kan inte skena runt en ridbana i 40 min, det går liksom inte det tar emot mentalt, alla (nästan) förstår ju att det inte är nyttigt för hästen. Däremot att trava runt i 40 minuter i dålig påbogarnatrav är sällan en svårighet och inte lika uppenbart att det inte är nyttigt för hästen.

Traven är även mer stötig, vilket kanske leder till större påfrestningar för ben och leder?

Nu får man ju tänka att hästen inte jobbar korrekt under de större delarna av ridpasset för att ens kunna ställa frågan

Det beror på hästens rörelsemönster. Om hästen har en trav som avlades fram för några år sedan (dvs. som gav hästar med stooora och relativt oreglerbara gångarter) så blev traven den mest ohälsosamma. Speciellt när det är en ryttare som gärna travar. Den traven gav ett sådant enormt svävmoment, plus att hästen då hade svårare att korta sig - vilket ledde till att hästen tog mycket stöt vid nedsättningen.

En häst med kortare trav (ex. en pre) har det då generellt sett lite skonsammare med samma ryttare.

Ju kortare svävmoment och steg desto skonsamare. Alltså är det travens steglängd som "dödar" i så fall.

Här säger jag inte hastighet eftersom en travhäst i ett lopp har en skonsammare nedsättning då den sätter ned hoven under kroppen. Detta gör att kroppen inte bromsas upp utan att hoven bara håller igång farten.

Själv tycker jag att det ligger något i det. Särskilt då jag har erfarenheter från "dressyrstall" där "dressyrkärringar" sitter och nöter i traven, varv på varv, och så är deras hästar nästan alltid halta med kotledsinflammationer och gud vet vad.

Själv har jag nästan helt slutat att travjobba under mina dressyrpass. Jag joggar fram och av några varv och förövrigt travjobbar jag ytterst lite under passet.

Har det inte mer att göra med att man nöter varv på varv på varv på böjt spår i djupt underlag?
Skulle snarare tippa på det, än på gångarten i sig...

Här säger jag inte hastighet eftersom en travhäst i ett lopp har en skonsammare nedsättning då den sätter ned hoven under kroppen. Detta gör att kroppen inte bromsas upp utan att hoven bara håller igång farten.

det måste ju helt klart vara hastighet KOMBINERAT med en opasslig form, som sliter mest?
tänker på travhästar med sänkta ryggar och högt uppkäk, som ovanpå det har otrolig fart med belastning som följd. Hur kan det vara hälsosamt? finns väl en anledning att medelåldern är 7 år?

det måste ju helt klart vara hastighet KOMBINERAT med en opasslig form, som sliter mest?

Ja. Absolut. Men hästar som inte har den här nedsättningen går sönder väldigt fort med den farten.

Nu är jag inte helt hundra själv på varför jag skrev inte "hastighet":crazy:, tack för att du noterade :bow:

Liknande trådar

Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 076
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Ellyne
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka