Travar vi sönder våra hästar?

Sv: Travar vi sönder våra hästar?

*kl*

Vissa veterinärer ordinerar ju bara skritt och sedan direkt galopp i igångsättningen efter tex ledinflammationer. Galoppen är ju en "mjukare" gångart...

Men dessa "dressyrkärringar" som sitter och harvar varv efter varv, jag tror att deras hästar hade gått sönder även om harvandet hade skett i galopp...

Omväxlande jobb i omväxlande gångarter i en god form och god balans tror jag på.

Precis min tanke! Just harvandet utan riktigt mål och mening blir ju bara trist och slitande för häststackarn.
Såhär ungefär tänker jag ett "medel-pass" på medisen: (allt i båda varven förstås och med övergångar, skänkelvikningar och halter)

- skritt lång tygel ev jobba försiktigt lösgörande från marken ca 15 min
- jogga igång i trav kanske 5 minuter, raka spår och stora volter
- skritt några minuter, lång tygel
- galopp stora volter, rakt fram. Gör så lite som möjligt och låter honom jobba själv. Galopperar så länge som det behövs - tills han balanserar sig bra och känns mjuk och rund och gärna frustar och har sig.
- skritt
- trav och galopp med lite högre krav än innan på steg, form, samligsgrad osv. Fokus på vad jag vill uppnå just det passet!
- avslutar antingen med stretch av överlinjen i trav eller att han får sträcka ut ordentligt i galopp - beroende på hur han känns, hur vi har jobbat mm. Alltid lång skritt i slutet.

Med andra ord: jag tror på individuellt utformade ridpass MEN att alla hästar mår bra av många skrittpauser, att galoppera ganska länge för att bli lösgjorda, starka och framåt och att trav utan mening dvs utan klart mål från ryttarens sida bara blir harvande och enbart ger en ovillig, utsliten och lat häst. Ofta framtung också.

Det är min erfarenhet och tro mig - jag har harvat.

En bra trav, alltså det vi vill se i dressyrprogram, kommer inte av att hästen travas och travas och travas.

nej, men den kommer av en hel massa övergångar inom traven och till skritt/galopp.

En bra trav, alltså det vi vill se i dressyrprogram, kommer inte av att hästen travas och travas och travas.

Fast, återigen, det beror ju på både ryttare och häst. Jag måste i alla fall ge de ridpass där jag fokuserar på takten och spänsten i traven rätt många procent av ridtiden för just travarbete. Både för att jag skall lära mig hitta det läge där det är bra, och för att hästen skall stärkas i det arbetet. Det är snorjobbigt för oss båda, men om man aldrig ökar tiden där man arbetar i det läget så ökar man ju inte styrkan heller?
För mig kommer INTE den traven jag vill ha "gratis" och jag skall helt ärligt erkänna att JAG måste ta tid till det arbetet för att lära MIG, vilket ju då till viss del sker "på bekostnad" av hästen. Tack och lov har jag mer kompetenta ryttare som rider honom regelbundet vilket gör att jag tränar för att "komma ikapp".

Vad jag självklart håller med om dock, och själv måste bli bättre på är att variera läget mellan anspänning och avslappning. Är så lätt att hamna i det läget där man letar-letar-letar-letar och när man sedan får det man letar efter och hästen känns som en miljon - då vill man ju inte sluta utan istället pröva att rida typ ett program eller så med den härliga traven... :rofl: DET måste jag avhålla mig från och på något sätt rida "efter klockan" för att inte fastna. :o

De flesta jag känner och ser travar för att de helt enkelt inte klarar att RIDA ihop hästen i skritt.¨Det känns som att de inte kommer åt sin häst i skritt säger de och jag håller med, mkt dålig info från ridskolornas sida om korrekt ridning i skritt.
I trav kan man gå på farten och lut så känns det ok för svenssonryttaren..Så jag, jag håller absolut med.

Men sen lever många med "hotet" som jag tror alla fått höra många, många gånger: passa dig för att rida skritten, den är lätt att förstöra.

Så jag tror många väljer att skritta så lite som möjligt, för de är rädda för att förstöra gångart ett.

Men sen lever många med "hotet" som jag tror alla fått höra många, många gånger: passa dig för att rida skritten, den är lätt att förstöra.

Så jag tror många väljer att skritta så lite som möjligt, för de är rädda för att förstöra gångart ett.

Det var det dummaste jag hört.
Vem är det som påstår ngt sådant?

Det har jag också hört, många gånger..

Berätt gärna varför det inte stämmer?

Jag har också hört det, men tror inte på det och har tack och lov inte någon tränare som tror på det heller. Tror helt enkelt det handlar om att man är rädd att ryttaren börjar handbromsa i skritten och på så sätt får taktfel eller hamnar i passgång istället för skritt.

Att det sedan är SVÅRT att rida i skritt är ju en annan femma, gör man för mycket blir det ju genast halt eller trav eller tramp på stället liksom. Men det får hästen faktiskt tåla. ;) Tycker jag då...

håller med. jag har hört detta precis som alla andra, och frågat tränarna med anledning av det. samtliga säger att såvida man inte totalt saknar känsla och sitter och drar ihop hästen så förstör man inte. det är precis samma som andra gångarter, det ska utövas i ett bra skick med framåtbjudning och balans, och ingen handridning från ryttaren.

sen tror jag i.o.f att för mkt skritt på kort tygel på en häst som inte är avslappnad, skadar mer än det åstadkommer. då är det bättre att rida fram och få hästen mellan hjälperna i en högre gångart, än att den skrittas och blir trippig och spänd eller bakom hand, för djup eller förböjd osv.

men som sagt- rätt utfört och i rätt situation finns det inget som hindrar att skritta på kort tygel.

Men ska man lyckas få passgång på en häst i skritten så måste man väl rida alldeles galet?
Jag har aldrig lyckats med det och jag rider min häst mycket i skritt, tex alla nya rörelser ska de ju lära sig i skritt (ja inte galopprörelser då, svårt att göra byten i skritt :p) typ som flytta för skänkeln och det gör man ju helst med hästen hopsamlad på kort tygel i en bra form eller vad man ska säga.

Jag tror det beror på hästen. Vissa hästar med stor skritt tror jag har lättare att falla över i passliknande skritt. Min egen upplever jag inte har några sådana tendenser utan blir istället överilad och "steppig" när jag jagar på, men så är iofs mitt problem att jag hetsar honom och tycker att han bjuder dåligt och inte att jag sitter och bromsar upp. Han har dock ingen vidare skritt till att börja med, den är inte usel utan ren men utan några kvalitéer. Har sett ett par hästar som har en stor och riktigt bra skritt men som har tendens att hamna i passtakt om inte ryttaren "passar sig" (ursäkta det dåliga ordvalet :D ).

Jag har iaf fått mig förklarat (precis som SaraMara skriver) att hästar med stor och bra skritt har lättare för att passa.

Jag tycker också det är dumt.
Det kan höras av många tränare, även på många instruktionsvideos. Men att börja nämna namn är väl rätt meningslöst? ;)

Jag tror precis som Mackan - att det är viktigt att kunna rida skritten, och kanske har man förut sett från tränarhåll att elever inte klarat av det - alltså har "sanningen" uppstått. Men jag vet inte, spekulerar bara!

Själv lever jag efter devisen - funkar det inte i skritt lär det inte göra det i trav heller.

Knapplån och snabbt inhopp.

Skritt: Den läkande gångarten.

Trav: Den slitande gångarten.

Galopp: Den kroppsbyggande gångarten.

Jag tycker också det är dumt.
Det kan höras av många tränare, även på många instruktionsvideos. Men att börja nämna namn är väl rätt meningslöst? ;)

Jag tror precis som Mackan - att det är viktigt att kunna rida skritten, och kanske har man förut sett från tränarhåll att elever inte klarat av det - alltså har "sanningen" uppstått. Men jag vet inte, spekulerar bara!

Själv lever jag efter devisen - funkar det inte i skritt lär det inte göra det i trav heller.

Nej det tycker jag faktiskt också, och gör numera ofta rörelser först i skritt sen i trav, eller snarast växlande skritt och trav vilket är väldigt bra.

Jag tror den där sanningen uppstått av att det faktiskt är lätt att sitta ner ryggen i skritt, att inte få med ryggen, och låta hästen skritta fram utan kanske mer dragit ihop den och fått sänkt rygg och att då sitta och belasta är inte så nyttigt.:cool:

delvis kl

Intressant att läsa vad ni skrivit om skritten!

Kanske skritten anses som lätt att förstöra iom att den är svårriden! Folk kanske inte riktigt vet hur man ska få till en bra form i just skritten. Överlag så talas det mycket lite om skritten. Jag tycker alla fokuserar så mycket mer på trav och galopp och kanske glömmer bort att skritten också är en gångart som ska övas och inte bara till för att värma upp/skritta av.

Kanske skritten skulle få en egen tråd;)

Jag tror också att "sanningen" uppkommit då tränare/utbildare sett sina elever/adepter faktiskt förstöra skritten och då inte vetat hur de skulle korrigera dem.

Nu börjar jag likna en gammal skiva med hack i. :o Men det blir problem när duktiga ryttare försöker lära ut det de inte ens vet att de kan/gör. Om instruktören inte tänkt till vad som ligger bakom det faktum att deras hästar "alltid" går bra och varför elevens häst inte går lika bra, då får instruktören ta den lätta vägen ut och säga "strunta i det då".

Ju mer jag inser att jag själv inte kan, desto mer övertygad blir jag om att duktiga ryttare kan göra allt och förbättra hästen. T o m när de gör en paus för att korta stiglädren. :D Men när de själva inte vet hur deras sits inverkar och hur de balanserar om sin häst, då kan de heller inte lära ut.

Hur många av oss har inte haft tränare som sagt "den kan gott gå lite bättre på tygeln", eller "den måste gå i bättre form", eller "rid upp den på ytterhjälperna". För det är vad tränaren ser - att det inte blir riktigt så bra som h*n tänkt sig, men instrumenten för att lära ryttaren saknas.

Skritt har f ö en annan fördel för oss som håller på att lära oss rida - man hinner med att känna vad som händer lite lättare än i trav. :)

Dom ggr jag rider ett ordentligt dressyrpass måste jag faktiskt erkänna att det nog är mestadels trav :o Rider en häst som är lite svårjobbad i galoppen och därav brukar jag jobba honom en liten stund (någon minut) i galoppen, och när han går som bäst ta ner han till trav/skritt. Men jag har också hört att man inte ska "jobba sönder" skritten, så i skritt är det mest halvlång tygel med avslappnad häst.

Vid uteritt gäller för det mesta skritt och galopp, faktiskt väldigt sällan som jag travar då... :confused:

Jag har numera sett lektioner som bara innebär skritt o jag har väldigt svårt att se ngt nyttigt i det- för hästen. De tappar bjudningen totalt o masar sig runt- vari ligger nyttan med det? Ofta med extremt höga händer som inte ger hästen rörelsefrihet i sitt halspendlande. Men det är klart:idea: om den går så sakta behövs det knappt:crazy:
Feelingen i arm/ handen går förlorad, även för de som rider bettlöst.

Ngn jag frågade sa att feelingen satt i fingrarna:rofl:
Har aldrig sett ngn kunna ge hästen utrymme att kunna skritta igenom kroppen genom att inte följa med med mer.
Riktigt unga hästar- som sällan bjuder anser jag inte ska skrittas på- på tygeln.

Visst ska även skritten jobbas med men då i övergångar där formen ska följa med som ett brev på posten. Den kunskapen har sällan de som har svårt för att hålla balansen i skritt o trav.

Vändningar o sidvärts några steg kan vara bra- som förberedelse för övergång till snabbare gångart.

Liknande trådar

Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 076
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Ellyne
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka