Travar vi sönder våra hästar?

Sv: Travar vi sönder våra hästar?

Kan det vara så att hästar går sönder av för mycket travande (om det nu är så) för att många hästar har bäst skritt och galopp men ryttarna "envisas" med att trava "iaf"?

Bara en tanke som slog mig, jag har ingen aning om det är så att det är fler hästar har bra skritt och galopp än hästar som har br trav.

Ligger något i det, jag försöker undvika att trava för mkt, det är så jobbigt :o När min ponny går bra travar han väldigt mycket, och för att han inte ska spänna sig måste jag vara med i rörelsen till 100% hela tiden, jobbigt! :p Travar när jag behöver träna på saker i trav, men aldrig som transportsträcka runt... förutom när jag joggar igång och av såklart!

Och tänk, jag som bara trodde jag var lat... Jag har kanske gjort ponnyn en tjänst också :angel:

vet inte om det är själva traven i sej, tror det beror på mkt om man rider på banor och i ridhus, underlaget är så tungt där och det blir jobbigare för hästen, rider man sen oxå mkt på böjda spår sliter det oxå mkt på benen. sen tror jag ökad trav sliter mer än samlad trav. Varierad träning och underlag är ju det som är bäst för hästen ben,senor och leder så de stärks.

Jag har för mej att jag läst att vilda hästar använder traven när de flyttar sej långa sträckor ch att de galopperar när de flyr...

det tror jag också sliter jättemkt, att man tvinger hästen in i form innan den är tillräckligt uppvärmd och lösgjord.

jag brukar jogga igång i friskt tempo med helt lång tygel och tar inte upp den innan hästen är avslappnad och söker sig framåt nedåt på eget initiativ.

Håller med, exakt!

Det håller jag inte med om. Däremot kollat travhästarna oftare än många ridhästar och småskador hittas tidigare. Tycker jag

fast en travhäst är i regel klar med sin karriär i en mkt tidig ålder jmf med många andra hästar - just pga. skador. Nu är det visserligen farten också som dödar, men fart, kombinerat med en onaturlig gångart är desto värre.

Nja. Det är nog minst lika ofta, om inte oftare så att hästen springer in för lite, gentemot vad den kostar att ha i träning. Som unghästar är det lättare att tjäna pengar på dem, när de har blivit äldre måste de vara bättre för att tjäna vettigt med pengar. De pensioneras/slaktas alltså när de blir för dyra att ha. Självklart går travare sönder också.
I min närhet slaktas det dock fler sönderridna halvblod, än sönderkörda travare. :(

nu kommer jag inte ihåg vart jag såg den statistiken, men det var ngn statistik utfärdad av f-bolagen för ngra år sen, som redovisade svenska hästars medelålder till 7 år. Majoriteten av de som drog ner statistiken så drastiskt, var skadade travhästar.

men jag håller med dig även om att det slaktas väldigt mkt ridhästar pga ridrelaterade skador.

Haha, och jag säger precis tvärtom. Skulle jag låta min häst trava runt i friskt tempo så låg och lång han vill tror jag han skulle gå sönder på en vecka... Inte ens under igångsättningar efter skada får han trava på halvlång tygel, jag fick istället order om att se till att han var "ihop" och i skaplig balans från första travsteget.

Men så är han iofs byggd i framvikt och blir Otroligt lätt framtung också, så det där handlar kanske om hästtyp?

Många travar ju alldels för mycket när de tränar/rider.
I mitt stall tex så skrittas det 30 sekunder (ibland inte ens det, de flesta börjar trava/galoppera så fort de gått in i ridhus/paddocken) , sen travas det i 30 minuter, direkt med ihopdragen häst och sedan galopperas hästarna i 20 minuter och sen mer trav och sist liiite skritt.
Jag brukar få höra hur larvig och fånig jag är som skrittar 5-10 min, joggar igång på långa tyglar i båda varv, sen kör skrittpaus.
Red för en Atränare i hoppning som inte kunde förstå varför jag ville lägga in skrittpauser på ett par minuter lite då och då mellan allt travjobb.
Och som nån annan sa, galopp sliter mindre, min häst hade dubbelsidig hov&kotledsinfl och när han skulle ridas igång sa veterinären att endast skritt och galopp efter några veckors skritt.

Det var ju intressant att just f-bolagen har den statistiken då det är sällan att travare som används i löp är sällan försäkrade.

Däremot att om det kostar 8-12 tusen ink moms att ha sin häst i träning / månad så är det nog ofta så att hästen tas bort när den inte presterar ngt. Även utläkningsbara skador som tar tid kan ju vara argument nog att ta bort hästen då det kostar mellan 24.000-36.000 för 3 månader...

(Jag vet att vissa tränare tar mindre andra tar mer)

Sedan att farten dödar är ju tyvärr så och de startar tidigt. Hur är det med galoppörer har de också någon övre tidgräns?

Haha, och jag säger precis tvärtom. Skulle jag låta min häst trava runt i friskt tempo så låg och lång han vill tror jag han skulle gå sönder på en vecka... Inte ens under igångsättningar efter skada får han trava på halvlång tygel, jag fick istället order om att se till att han var "ihop" och i skaplig balans från första travsteget.

Men så är han iofs byggd i framvikt och blir Otroligt lätt framtung också, så det där handlar kanske om hästtyp?

Ja det tror jag, hästar har så väldigt olika naturlig balans i sej själva.

Och öht olika förutsättningar rent fysiskt, precis som vi människor.

Att vara framtung kan ju vara byggnad, nerförsbacke, men inte enbart, det är också förmågan att vinkla sina leder, mjukhet och balans, osv. En häst byggd i nerförsbacke kan ändå ha lätt att arbeta i balans och uppförsbacke, med rätt ridning, om den är stark och rörlig i kroppen.

Man måste utgå från hästen och var den befinner sej, det finns hästar som verkligen inte ska ridas på långa tyglar i trav i friskt tempo som uppvärmning, det håller jag helt med om. Jag gör det inte på den ena, tex. Längre tygel, ja, men inte bara friskt tempo framåt, det kan lätt bli otakt och på bogarna, om man inte ser upp.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också läst den statistiken, men travhästar som startar/är i travträning får inte ens ha annat än livförsäkring, och begränsad veterinärvård, så de kan inte dömas ut för tränings/tävlingsrelaterade skador. Då är frågan hur försäkringsbolaget vet att en häst ens är slaktad. Skulle jag slakta en försäkrad starthäst, pga tex pålagringar, skulle jag ju säga upp försäkringen, men skulle nog inte se någon anledning att upplysa försäkringsbolaget om att hästen skulle slaktas. Det har ju inte de något intresse av?

Jag har också läst den statistiken, men travhästar som startar/är i travträning får inte ens ha annat än livförsäkring, och begränsad veterinärvård, så de kan inte dömas ut för tränings/tävlingsrelaterade skador. Då är frågan hur försäkringsbolaget vet att en häst ens är slaktad. Skulle jag slakta en försäkrad starthäst, pga tex pålagringar, skulle jag ju säga upp försäkringen, men skulle nog inte se någon anledning att upplysa försäkringsbolaget om att hästen skulle slaktas. Det har ju inte de något intresse av?

Intressant diskussion! :)
Det finns försäkringsprodukter för tävlingshästar som t.ex. travhästar. Även om någon skada inte täcks av försäkringen anlitar de flesta hästägare/tränare veterinärer till hjälp för att försöka behandla skadan och vad jag vet så samarbetar försäkringsbolagen med kliniker och veterinärer, så statistiken kommer nog till stor del därifrån. Kan tilläggas att halvbloden de senaste åren toppat statistiken vad gäller utdömningsbara skador. Tänkvärt är att huvudparten är hobbyhästar - inte tävlingshästar!

Intressant diskussion! :)
Det finns försäkringsprodukter för tävlingshästar som t.ex. travhästar. Även om någon skada inte täcks av försäkringen anlitar de flesta hästägare/tränare veterinärer till hjälp för att försöka behandla skadan och vad jag vet så samarbetar försäkringsbolagen med kliniker och veterinärer, så statistiken kommer nog till stor del därifrån. Kan tilläggas att halvbloden de senaste åren toppat statistiken vad gäller utdömningsbara skador. Tänkvärt är att huvudparten är hobbyhästar - inte tävlingshästar!

Inga skador täcks, om de inte bevisligen är resultatet av en olyckshändelse. Tex staketskador, brutit benet i hagen etc. Vricka sig i hagen täcks ju tex inte.
Sedan finns det väl i allmänhet inte journalfört på klinik heller, att jag har slaktat min häst. Veterinären är ju inte inblandad i utdömandet, iom att försäkringsbolagn inte ersätter ngt.

Och jag har för mig att jag har hört att medelåldern för en svensk dressyrhäst är 12 år. Kan det stämma?

Tråkigt om det stämmer, med tanke på att dressyr är till för att bygga upp och stärka hästen och inte tvärtom :(

Nu har du nog missläst både mitt och Centaurs inlägg. vi pratar om uppvärmning, ca 5 minuter i början av passet inget annat.....

Det var ju intressant att just f-bolagen har den statistiken då det är sällan att travare som används i löp är sällan försäkrade.

Däremot att om det kostar 8-12 tusen ink moms att ha sin häst i träning / månad så är det nog ofta så att hästen tas bort när den inte presterar ngt. Även utläkningsbara skador som tar tid kan ju vara argument nog att ta bort hästen då det kostar mellan 24.000-36.000 för 3 månader...

(Jag vet att vissa tränare tar mindre andra tar mer)

Sedan att farten dödar är ju tyvärr så och de startar tidigt. Hur är det med galoppörer har de också någon övre tidgräns?

pja, fast det är väl ändå relevant för försäkrningsbolagen, eftersom man får försäkra icke aktiva travhästar eller hur, så tydligen har ngn gjort sig mödan att mäta rakt av, med samtliga raser inberäknade, och då drog travarna ner statistiken på det totala värdet. som Dressagelady sa så är det ju inte så att det inte finns statistik från andra än f-bolagen själva att tillgå, när man vill ha sådan.

galoppörer har också hög stade statistik pga farten, om de är aktiva ja, men jag har inte koll på detaljerna. fast en aktiv galoppör brukar väl räknas som rätt gammal i gamet runt 7-8 år vad jag förstått det, fast det har ju inte att göra med skador nödvändigtvis alls.

Senast ändrad:

Pja du får väl ringa dem och fråga om varför de var intresserade av statistiken och har bekymrat sig om att ha en sådan : )

Och jag har för mig att jag har hört att medelåldern för en svensk dressyrhäst är 12 år. Kan det stämma?

Tråkigt om det stämmer, med tanke på att dressyr är till för att bygga upp och stärka hästen och inte tvärtom :(

Ja det kan säkert stämma, det låter bekant.

Ja det tror jag, hästar har så väldigt olika naturlig balans i sej själva.

Och öht olika förutsättningar rent fysiskt, precis som vi människor.

Att vara framtung kan ju vara byggnad, nerförsbacke, men inte enbart, det är också förmågan att vinkla sina leder, mjukhet och balans, osv. En häst byggd i nerförsbacke kan ändå ha lätt att arbeta i balans och uppförsbacke, med rätt ridning, om den är stark och rörlig i kroppen.

Man måste utgå från hästen och var den befinner sej, det finns hästar som verkligen inte ska ridas på långa tyglar i trav i friskt tempo som uppvärmning, det håller jag helt med om. Jag gör det inte på den ena, tex. Längre tygel, ja, men inte bara friskt tempo framåt, det kan lätt bli otakt och på bogarna, om man inte ser upp.

Håller med dig. För att citera Bosse Tibblin hästen ska gå där den för tillfället arbetar bäst. Eftersom dom små rackarna är lata av naturen så kan man oftast utgå från att det är där den själv inte vill gå. Dvs en häst som gärna vill bli lång och låg får man rida ihop mer medans en som gärna vill gå och knöla upp sig i kort hög form får man jobba lång och låg osv. Helt enkelt anpassa ridningen efter häst.

Liknande trådar

Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 076
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Ellyne
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2