Travar vi sönder våra hästar?

Sv: Travar vi sönder våra hästar?

*KL*

Jag tor absolut inte att gångarten trav gör våra hästar halta. Hältor uppkommer av felaktig ridning, olyckor, hästar som inte tål arbete och felbelastning.

Jag vet flertalet dressyrhästar som enbart går i ridhus/på ridbanor men ändå aldrig är halta eftersom de rids på ett korrekt och stärkande sätt.

Sen finns det även de hästar som tränas på varierat underlag mest i galopp som har återkommande kotleds/hovledsproblem.

Så jag kan verkligen inte köpa argumenten/antaganden att det skulle var traven eller hästar som jobbas i en korrektform i traven som sliter så otroligt mycket. Det är nog snarare så att de som ses som dressyrkärringar rider på så låg nivå att de egentligen inte rider hästarna korrekt.

Men gämför man med Tyskland rider vi i sverige fruktansvärt dåligt, inte konstigt våra hästar går sönder då. Oavsätt gångart.

Senast ändrad:

jag tycker öht att
det är många som sitter och nöter på sina hästar mycket, en timmas dressyr :crazy: tex.

En timmes träning per dag är fysioligiskt och muskulärt INTE mycket. Alla våra främsta idrottare som inte är djur tränar sex till åtta timmar per dag minst sex dagar i veckan. Det är mycket!!

*KL*

Jag tor absolut inte att gångarten trav gör våra hästar halta. Hältor uppkommer av felaktig ridning, olyckor, hästar som inte tål arbete och felbelastning.

Jag vet flertalet dressyrhästar som enbart går i ridhus/på ridbanor men ändå aldrig är halta eftersom de rids på ett korrekt och stärkande sätt.

Sen finns det även de hästar som tränas på varierat underlag mest i galopp som har återkommande kotleds/hovledsproblem.

Så jag kan verkligen inte köpa argumenten/antaganden att det skulle var traven eller hästar som jobbas i en korrektform i traven som sliter så otroligt mycket. Det är nog snarare så att de som ses som dressyrkärringar rider på så låg nivå att de egentligen inte rider hästarna korrekt.

Men gämför man med Tyskland rider vi i sverige fruktansvärt dåligt, inte konstigt våra hästar går sönder då. Oavsätt gångart.

fast det är väl det samtliga i tråden diskuterar :D dvs att det travas för mkt när man INTE behärskar att göra det på ett korrekt sätt - och DÅ sliter det. :D

Jag har valt att arbeta min häst i främst skritt och galopp, korta travjobb såväl på bana som i skog.

Just pga anledningen du nämner: det är en gångart som stjälper mer än hjälper, dessutom kanppt använd i det fria livet. Självklart travar jag men i jämförelse med vad jag lägger på skritt och galopp är det ingenting. Jag travar sällan fram utan skrittar och övergår därefter till galopp. När jag har en rejält uppvärmd häst lägger jag in ett kortare travarbete för att sedan skritta och sedan skritta av.
Jag föredrar även intensivare tränign framför långdragen dressyrträning på bana eller i skog och mark eftersom jag dels ser till det naturliga beteendet men även vill ha en pigg och alert häst som tycker om att arbeta och har roligt.

Sedan är det självklart att andra ryttare har åsikter om det men det är min sk "filosofi" om det hela.

Jag brukar knappt heller trava. Blir några minuter efter framskrittningen innan jag går till galoppen i lätt sits, sen arbetar jag honom mer i galoppen och har skrittpauser. Traven brukar jag mest bara använda när jag ska "lägga ner" i slutet av ridpasset när han är helt loss - då känns det som en bra gångart, i början av passen är han för ovillig och det är inte alls något flyt i traven.

När jag rider ut består nog 70% av galopp och gärna dikeshoppning mellan åkrar :banana: (kanske 10% trav)

Vid hoppträningar består nog också 70% av galopp. (ca 10% trav här med)

Vid dressyrträningar består nog 50% av trav, men det är riktigt sällan jag tränar ren dressyr. (tävlar dock rätt framgångsrikt i LC och LB ändå)

tror inte kotledsinfl etc har ett dugg med traven att göra, snarare att vissa dressyrstall fortfarande använder djupa underlag och att hästarna rids för ensidigt.

Det tror jag också. Framförallt det sista: ensidig träning. Det är inte ovanligt att se ryttare trava varv på varv på en volt utan att det händer någonting.
Mer varierad ridning skulle både hästar och ryttare må bra av.
Om de dessutom tränar så ensidigt på det för djupa underlaget alltför ofta. (inte varierar underlaget) då kommer nog ledinflammationen strax.

Okej, för mig är uppvärmningen längre än 5 min och jag förstod det som femton-tjugo minuter kanske i "hänga-på-bogarna-form" (i min hästs fall då, hade varit lycklig om jag fick till den formen fast tillräckligt bärig men det lyckas jag inte med). Jag tänker mer att jag måste samla upp och sätta i balans först enligt order från min tränare, för att sedan kunna variera under passet när han förhoppningsvis är lite mer i balans.

Nejnej, hästen får självklart aldrig vara på bogarna. det jag egentligen ville med mitt inlägg var att säga att många knycklar ihop sina hästar väldigt tidigt i passet. det behöver som kontrast ABSOLUT inte innebära 180 grader motsatsen, att man måste rida omkring på helt lösa tyglar med en häst på bogarna. Jag menar bara att som sagt, många drar ihop dem vare sig hästarna är med och uppvärmda i en vettig form eller ej : )
Jag brukar jogga loss ca 5 minuter i väldigt fri form, och sen ökar jag lite gradvis, fast fortfarande uppvärmning. så totala uppvärmingstiden är lika som din i stort sett. Jag har dock en häst som om han får välja blir väldigt hög i formen, så givetvis beror det på hästen en hel massa givetvis hur man får anpassa det. Men ingen häst vare sig den vill vara hög eller låg i formen, jobbar vanligtvis i en superform om man från skritt max 5 minuter kortar tyglarna och drar ihop den och börjar trava i vad man tror representerar uppvisningsform framkallat mest av vilje och muskel styrka från ryttaren : )

summa summarum är vi nog överrens tror jag. = Felaktig ridning oavsett i vilken form - sliter och förstör mer än det åstadkommer.

Senast ändrad:

Ja, låter som vi är överens. Min vill helst gå låååg och lång (och gärna rund men på fel sätt), och där kan han skotta runt på ett sätt som för mig känns toppen men som tydligen inte är så funktionellt... :angel:

Sitta och strutta runt i tävlingsform känns inte heller aktuellt, det gör jag nära nog aldrig skall jag erkänna, men det är som du säger högst individuellt kan jag tänka mig. Jag har svårt att rätta upp skeppet på rätt köl igen om jag släppt ut honom i början och skrittar därför hellre längre så att han kan börja korta upp sig i kroppen direkt. Nu rider jag ju inte på så hög nivå så vad som är optimalt för oss i "samlingsgrad" under framjoggning är ju långt ifrån vad som krävs i samlingsväg av en välutbildad häst bör ju tilläggas för tydlighetens skull. :)

Däremot måste jag bli betydligt duktigare på att hitta den avslappnade och lossade formen stundtals under ridpasset, men det får jag jobba vidare på. När hästjäkeln slutar stupa omkull och skada sig och blir ridbar igen. :mad:

det tror jag också sliter jättemkt, att man tvinger hästen in i form innan den är tillräckligt uppvärmd och lösgjord.

Min tränare (A-tränare) menar att jag ska plocka upp min i form direkt, från det att jag tar tyglarna, eftersom han är lång i kroppen och redan "är bra på att vara lång och låg. Det behöver han inte träna på."

Jag håller med henne där eftersom han bara skulle springa iväg och eller gå på bogarna i ett sånt läge. Tror på att man får anpassa arbetet efter individ, som någon annan sa.

och gör jag det med mina hästar så får jag bara en sak: spänning! och ur spänning kommer det verkligen inget bra...

och som mackan redan skrivit så handlar det inte om att rida omkring halva passet på hängande tygel. :p utan några varv på varje hand i en fri form, så att spänningar släpper, hästen börjar komma igång och arbeta igenom kroppen ordentligt och självmant bjuder till handen och trampar på bakifrån.

alltså inte att man ska rida på lös tygel hela tiden och låta hästen rinna iväg. och inte heller en träning i att vara lång och låg. utan det är en del av uppvärmningen, precis som en gymnast joggar igång innan träningen för att värma musklerna och förbereda sig inför uppgiften.:)

Håller med dig. För att citera Bosse Tibblin hästen ska gå där den för tillfället arbetar bäst. Eftersom dom små rackarna är lata av naturen så kan man oftast utgå från att det är där den själv inte vill gå. Dvs en häst som gärna vill bli lång och låg får man rida ihop mer medans en som gärna vill gå och knöla upp sig i kort hög form får man jobba lång och låg osv. Helt enkelt anpassa ridningen efter häst.
Instämmer- för att man ska kunna variera formen.
Jag tror att monotoni o att ej pusta ngt under passet sliter mest.
Inte traven i sig.

Tror också att man rider sönder hästarna med sin ridning. Ofta är det ju samma människor som "drabbas" av hästar med likartade skador och ingen begriper hur hon kan ha sån otur. :cool:

SÅ SANT! Om man drabbas flera gånger av att ens hästar blir skadade med t.ex. kotledsinflammationer bör man nog tänka efter vad det kan bero på. Eller är det bara otur......??? :grin:

Fast de kanske inte tänker så, finns ju ändå några på Bukefalos som har haft häst efter häst som blivit skadade och sedan avlivade och så tuffar ryttaren glatt vidare mot nästa häst och så händer samma.
Och vad skriver alla? Jo självklart ''men guuuuuuuuud vilken otur du måste ha''
Den personen kanske inte fattar att han/hon rider sönder sina hästar och då kanske man som åskådare måste vara ganska rak och brutalt ärlig, istället för att skriva att personen har otur :cool:

Jo, men det är ju ganska svårt att se om personen ifråga rider sönder hästen över internet, ser man personen rida IRL är det 1000 gånger lättare.

Nä men de här personerna brukar visa typ 1000 filmer på sina hästar där de rider. Och om då de som är duktiga tycker det ser hemskt ut (för inte kan man rida sönder en häst om man rider asbra) får de väl säga till.

Mycket intressant frågeställning!

För min del rider jag lika delar galopp och trav under mina dressyrpass. Har märkt attt hästen blir mkt mjukare av att galoppjobbas rejält.

Liknande trådar

Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 076
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Ellyne
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2