Travar vi sönder våra hästar?

Sv: Travar vi sönder våra hästar?

Jag läste någonstans att medelåldern på våra "svenska" halvblod var 7 år, vet inte om det var samma undersökning som du läste också?

Sen kommer man ju inte undan med att en tävlingshäst löper större risk att åka på skador än hobbyhästen..

De är ju så med oss människor med.. kolla vad ofta alla fotbollsspelarna är skadade oftast hälsenor och knäskador.

Utsätter man kroppen för extrem påfrestning så klart att man kan bli skadad och ibland så pass att man inte kan tävla längre..

Sen att vi avlar lite galet ibalnd på hästarna är en bidragande orsak till varför dagens hbl går lättare sönder innan den fyller 5 år.

Vi människor vill ha STORA hbl idag ett hbl på 163 anses vara liten idag och är inte något man uppmuntar inom aveln.

Ju större hästarna blir ju mer tid behöver dom ha på sig att växa och oftast ska ett större hbl ridas in 1 år senare som 3½ åring ist för vanliga 2½ år.

Men detta går ju inte eftersom man vill få ut så mkt som möjligt snabbast som möjligt och 3-Års testet är när hästen är 3 så då kan man inte rida in sitt stora hbl som 3½ år.
Utan börjar som 2½ år vilket inte alls kanske denna stora häst är redo för och visar de som 4-5 åring genom att gå sönder.:crazy:
För en 3 åring som gåt 3-års test med bra resultat får amn mer för ään hästen som är 3 år och inte inriden!
Pengar pengar å åter pengar är det som styr oss människor i de val vi gör oftast!

Vi vill ha hästar med muskelösa kroppar, stora hästar med långa smala ben och ju längre ben desto svagare för vikt blir dom!

Sen detta med variations ridning att man inte bara harvar i paddock ridhus med för mjukt underlag.
Tänk dig själv att sprinag 1 timme varje dag på en djup sandstrand din kropp kommer förr eller senare säga ifrån.

Sen kommer man ju inte undan med att en tävlingshäst löper större risk att åka på skador än hobbyhästen..

De är ju så med oss människor med.. kolla vad ofta alla fotbollsspelarna är skadade oftast hälsenor och knäskador.

Utsätter man kroppen för extrem påfrestning så klart att man kan bli skadad och ibland så pass att man inte kan tävla längre..
.

Jag kan inte stödja det där med att jämföra med fotboll då det faktiskt är en extremsport.

Jag vet att detta diskuterats att det skulle vara en myt att medelåldern är så låg som den sägs. Att det sällan kommer upp källor till det bidrar i alla fall till mina spekulationer. Jag har hört detta sen tidigt nittiotal och aldrig fått någon bekräftelse på det :D

diskussionen om detta har varit uppe förr, jag är rätt säker på att du kan få den statistiken från försäkrings bolagen, tror det var de som gjorde ngn sammanställning från början. fråga ditt f-ombud?

Det handlar inte om att den är värre än någon annan. Den är extrem med tanke på kroppens påfrestning, den är inte jämförbar med ett dressyrprogram.:)

Det är inte i dressyrprogrammen som hästarna går sönder. det är under träning. Volt på volt...

Jaja, men det är inte jämförbart med fotboll eftersom vi inte talar om att ta ut kroppen till max.

Vid ridning volt på volt är det vissa delar som "tvingas" på större belastning. Då blir det skillnad.

Jag tror vi är överens? :)

Ja så har jag alltid tänkt också om hästar som rids på volten, små volter, böjs och går på bogarna osv, men är det belagt i forskning?

Vi hade förrut en diskussion om vad man egentligen vet rent forskningsmässigt och det pågår väl forskning? Sen är det svårt, forskning blir alltid beroende av hur studien läggs upp osv.

Efter vad jag har hört säger många veterinärer att hagskador är största boven, sen kanske de förvärras av ridningen. MEn mycket börjar med skador i hagen.

Jag vet inte vad jag tror själv, jag tror nog både och, mycket av snedheter mm börjar i hagen och förvärras sen. Men att även ridningen har sin del.

Det jag verkligen sett och reagerar på är okunniga som hoppar och flänger i tid och otid över hinder, i framvikt, och utan att hjälpa hästen det minsta. Av sånt har jag sett hästar med skador, i rygg och ben. :crazy:

Samt ryttare som (som någon skrev) gång på gång får samma typ av skada och som alltid sitter på ridvolten och rider böjda spår, gärna överböjer på totalt fel sätt med hästens hela vikt på ett framben osv.

Men som sagt, vad säger egentligen forskningen rent siffermässigt är vanligaste orsakerna till skador:confused:

Ah, mjo man kan ju vinkla en undersökning något enormt för att få fram det man "vill ha" som resultat.

Hade man velat påvisa hur bra vi i Sverige sköter våra hästar hade man kanske inte räknat med hästar under 2 år då det innan dess knappt är någon träning utan mest bara hantering och hage (oftast olyckor, sällan träningsrelaterade skador). Och vill man visa på hur dåligt vi sköter dom så att medelåldern blir låg skulle man säkert kunna skriva i det finstilta (som ingen läser) att man räknat med alla missfall efter vecka ... också.

Traven sliter ju mer än andra gångarter men jag tror inte att det är just traven som har sönder hästar. Det är ovarierad träning som gör det. Att rida på bana 6dagar i veckan och bara dressyr tex, volt på volt på volt. En väl varierad träning sliter inte, den bygger upp! :)

Senast ändrad:

sen tror jag i.o.f att för mkt skritt på kort tygel på en häst som inte är avslappnad, skadar mer än det åstadkommer. då är det bättre att rida fram och få hästen mellan hjälperna i en högre gångart, än att den skrittas och blir trippig och spänd eller bakom hand, för djup eller förböjd osv.

men som sagt- rätt utfört och i rätt situation finns det inget som hindrar att skritta på kort tygel.

Håller med. Det är att man får se till vilken häst man sitter på. På vissa behövs kanske lite jogging innan hästen kan slappna av och länga sig i skritten. Det är ju en fråga om ork, utbildning osv..som sagt..olika metoder på olika hästar

Mina tyska ridkollegor där jag har inkvarterat min häst under min Tysklandsvistelse rider precis lika mycket i trav som jag gör. Tror inte det stämmer, håller däremot med om underlaget och ensidig träning. Många dressyryttare rider nästan aldrig ut eller hoppar ett par skutt då och då. Varför vet jag inte men jag tror att allsidig träning är bra även för hästen...

Varför vet jag inte men jag tror att allsidig träning är bra även för hästen...

Det är inte bara som du tror, det är rätt etablerat och konstaterat att allsidig träning är nyckeln till en frisk och hållbar häst, definitivt.

Fast jag dementerar det bara tills jag fått fakta och eftersom ingen som hävdar att detta stämmer kan ta fram detta vidhåller jag min åsikt :laugh:

Förövrigt är det ju som ponte skriver alla föl är med i statistiken. :p

Fast jag dementerar det bara tills jag fått fakta och eftersom ingen som hävdar att detta stämmer kan ta fram detta vidhåller jag min åsikt :laugh:

Förövrigt är det ju som ponte skriver alla föl är med i statistiken. :p

vaddå fått fakta? ska det levereras till dig menar jag? om du envist argumenterar det kan du väl skaffa fram faktan lika gärna du?

Jag har inget behov av att ta reda på fakta angående detta personligen utan tycker mest att det är festiligt att så många läst något som ingen kan ta fram siffror på :D

Liknande trådar

Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 076
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Ellyne
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka