Trava uppför och nerför?

Kicki_83

Trådstartare
Där min häst och jag rider finns det ett travtränarstall. Så vi ser många travhästar!

En sak jag lixom undrar över är att man ser dom trava i nedförsbackar.

Som gammal ridskoleryttare ha jag lärt mej att det är inte bra för det belastar benen. Men det är ju annat när man kör.

Så ja tänkte fråga er som är inne på trav om det är någon speciell träning att trava i nedförsbackar??

Ingen kritik alls utan bara undring.

Sen en sak till...dom verkar köra i gång direkt i trav bara några meter skrittsteg sen e det trav...lika efter nästan trav till stalldörren sen in och sela av och ut i hagen behöver man inte värma upp/skritta av travhästarna lika mycket??

INge kritik det heller bara undran.

//Nyfiken!

Sv: Trava uppför och nerför?

Jag travar inte heller nerför när jag rider... däremot kan jag jogga långsamt i en inte alltför brant utförsbacke när jag kör hästen.

I vissa fall kan det vara bra ur träningssynpunkt att trava i utförsbacke - för att kolla om balansen stämmer - för att förmå hästen att sträcka/länga ut framsteget etc.

När det gäller uppvärmningen och nedtrappningen håller jag med dig om att hästen mår bra av att skritta, vet att många inom travet "fuskar" med detta.

Att det tar 20 min för hästen att ställa om sig från matsmältning till att syresätta muskler är ju ingen skillnad oavsett inriktning (trav/ridning)
Sen kan man ju fundera över hur stor skillnad det innebär för hästen rent muskulärt att skritta jämfört med om den joggas långsamt.

Den största skillnaden i mina ögon är att ridningen medför en "hårdare/tyngre belastning" på hästen, eftersom den tvingas bära mer än bara sin egen kropp/vikt. Därför borde det vara motiverat med en lugnare uppvärmning...

Någon som har nån annan teori?

just angående att dom kommer in i stallet direkt från travandet; minns denna fråga var uppe för x-tid sen. många skrittar av efter snabbjobb, för att sen sakta jogga tillbaka till stallet. så gör även jag.

Det beror ju helt på olika travstall. Men där jag jobbade så värmde vi upp i jogg med hästarna, både på bort och hem vägen.
Sen de där med att dom travar i nedförsbackar är för att man när man tränar en travare inte vill att pulsen ska gå ner för mycket, därför travar man med travhästen i nedförsbackarna. Speciellt när man kör backträning i uppförsbacke då såklart.
//Jenny

En frisk häst tar inte skada av att trava i nerförsbacke varken med vagn eller ryttare. Förvisso beror det på hur brant backen är och vilket tempo hästen håller, men att jogga lugnt neråt är inte skadligt. Samma med galopp, det är inte heller skadligt att göra i backar så länge det sker kontrollerat och balanserat. Det är däremot väldigt bra träning både för häst och människa. ;)

yep , många slarvar med uppvärmning inom travet.....men att man travar i nedförsbacke har som ngn. tidigare sa med pulsen att göra , den ska inte gå ner så mkt. då ger intervallerna som bäst effekt!....många gånger har proffstränarna alldeles för många hästar i träning och därmed finns inte tid till värmning....:(

Fast jogg är lika mycket uppvärmning och nedtrappning som skritt, om inte bättre. Så skritten är inte guld värd och trav inte värd ett skit i det sammanhanget. Jogg gör hästarna varma fortare och kommer igång inför arbetet bättre.
Trav är dessutom framforskat att det slaggar ur och sänker pulsen fortare efter jobb, så därför används joggen som nedvärmning för den är effektivast när man tränar hästar som får mycket mjölksyra. Ridhästar tränas inte på samma sätt så det går inte att jämföra.

Så det handlar absolut inte om slarv. Man måste inte skritta 2 km för att få hästen redo att joggas igång.

Det finns nerförsbackar och nerförsbackar. "Vår" rakbana sluttar ett antal meter till exempel.

Så att stämpla det som idioti rakt av, nja där håller jag inte riktigt med dig.

När jag skrev inlägget för 4 år sedan typ så menade jag riktiga /upp/nedförsbackar.
Vet inte vad man ska jämför med men vissa får en normal tränad person upp flåset för att gå upp för och där travade eller joggade travarna nedför.

Vi har mycket backar där vi bor och vi skrittar nedför dessa (då pratar jag alltså om branta nedför backar). Vi har ju hästar i proffsträning och vi värmer alltid upp i ca. 8 km innan vi kör fort. Vi skrittar 5 min innan och 5 min på slutet, så det där med att proffstränare "inte hinner med värmning" tror jag är bullshit, värmer man inte ordentligt så går hästen sönder! Sedan finns det såklart olika tränare med olika ideér och jag vet några som kör som tokar från det att hästen kommit ur dörröppningen till att de kommer in, men jag anser väl att det är åt h-e att träna så rent ut sagt....

Så för att svara ts, så gör nog de flesta olika, men vill man vara rädd om sin häst så ska man såklart skritta i nedförbackar, jogga ordentligt innan man kör fort och skritta fram och skritta av. enda gången vi tummar på framskrittningen är då hästarna nyss varit i walkern, då är de ju redan framskrittade. Men kör man utan skritt i början och slut på ett träningspass tycker jag hästarna blir hetsigare och jobbigare att gå ut och in med och man vill ju ha lugna trevliga hästar att jobba med!

vi skrittar igång våra travare och vi skrittar nerför backen även om vi kör intervall träning med dem och snabb jobb sen beror det lite på var på slingan man har nerförs backar oxå .. Vi har en typ två kort sidor och två långsidor på våran slinga som är 1700 meter i bortsre ändan på ena rakan är det nerförsbacke bär slår vi alltid av på tempot och skrittar ner för att sedan sätta igång dem i nästa intervall..
Har tränare i vårat stall som " travar" hästen ut från stallet typ slänger på käken utanför stall dörren och sedan bär det av..
Vet ej om det har med saken att göra men hans hästar håller inte så länge om man säger så de är alltid " dåliga" och ofrächa här och där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 794
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 061
Senast: Nahar
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 481
Senast: Zewz
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 244
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar