trava på asfalt

Sv: trava på asfalt

Jag brukar inte göra det. Men främst för att min häst inte kan gå i sådant balanserat och lugnt tempo ute att jag känner att det duger för att trava på asfalt. Men därimot blir det mycket skritt på asfalt.

Sedan är ju asfalt med ett packat lager snö på utmärkt att trava och ta en liten kort galopp på. Perfekt mörka vinterkvällar då man kan rida i belysta husområden i omgivningen runt stallet :)

Japp. Ibland mer och ibland mindre. Travar då och galopperar. Det gäller ju att hästen är tränad inför det, man kan ju inte bara en dag sitta upp och rida i en halvtimme. Vad jag vet så ska även fälttävlansryttare träna på asfalt, då det hjälper betydligt bättre att genomsyra hoven och få igång blodcirkulationen i benen. Jag gör det med måtta.

Efter 8 år på Irland ser jag det som en självklarhet att trava på asfalt. Det stärker hästens ben och är bra. Faktum är att asfalten sviktar, det är inte som sten. Det går att jämföra med tex travbanor som man spolar till is på vintern. Isen sviktar och det är bra för hästarna att springa på. Samma med asfalten.

Efter 8 år på Irland ser jag det som en självklarhet att trava på asfalt. Det stärker hästens ben och är bra. Faktum är att asfalten sviktar, det är inte som sten. Det går att jämföra med tex travbanor som man spolar till is på vintern. Isen sviktar och det är bra för hästarna att springa på. Samma med asfalten.

Precis vad min vetrinär sa till mig, det skulle vara bättre med hårt än för mjukt underlag!! :)

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 966
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama