trava på asfalt

Sv: trava på asfalt

Nä, händer ytterst sällan. Dels är jag rädd för att halka (har ju läst här på Buke att asfalt är så halt och så har jag en nojig mamma) och dels så går hästen inte i en särskilt bra form när vi travar ute.

Däremot skrittar jag en hel del på asfalt, finns väldigt gott om asfalterade vägar här.

*kl*

Har mest asfalt häromkring, och jag travar i kort balanserad trav.
Min häst jobbar rätt, och det är ingen slängtrav, så jag ser inget problem med det.
Asfalt är inte så hårt som man tror. ( Bara om man trillar av :p)

Har gjort det typ 3 m! Men det sliter jätte mycket på hästens ben!

Både ja och nej! En helt otränad "asfaltshäst" sliter det på. Men det är bra för hästen i längden. Det stärker senor, ligament osv i hästens ben. I början ska man bara trava en bit sen skritta. När man har gjort detta i en tre vecokrs tid kan man börja träna intervaller på asfalt. Inte i timma vis och inte varje dag, men ett litet tag då och då. Det är jättebra för hästarna. Det stärker som sagt och många stora ryttare gör det av just den anledningen.

En gamal grusväg sviktar betydligt mindre än en asfaltsväg.

Folk i dag rider på för mjuk underlag och det är inte bra för hästarna att hela tiden behöva gå i det. Variation, hårt, mjukt osv är det bästa. Och en del asfaltsträning är bra. Det stärker benen jättemycket!

Folk i dag rider på för mjuk underlag och det är inte bra för hästarna att hela tiden behöva gå i det. Variation, hårt, mjukt osv är det bästa.

:bow::bow:

Kan tillägga att många travtränare kör sina hästar regelbundet på asfalt.

Vi har mycket asfalterade vägar kring stallet. Jag har hört både för- och nackdelar med det underlaget. Oftast skrittar vi, men visst har det blivit kortare sträckor i trav också. Tycker det är värre att rida på rejält mjukt och geggigt underlag. Det borde väl slita minst lika mycket på senor och leder...?

Jag brukar trav korta stärkor med mitt sto, hon är oskodd. Men skulle aldrig göra de med en skodd häst eftersom den inte har samma "svikt" i hoven, de blir liksom hårt mot hårt.
Men korta sträkor i samlad trav är bra för min häst hovar, dom har blivit mycket bättre sen jag börja med det.

Men det mesta är bra i lagom doss ju ;)

Nej jag har aldrig gjort det då jag hört att det är skadligt för hästen men i den här tråden framkommer ju andra åsikter så jag känner att jag kan göra det korta sträckor om jag skulle stå/rida i ett stall med asfaltsvägar.

Det är speciellt många fälttävlandsryttare som kör med denna träningen då de vill att hästens ben ska klara mycket då de påfrestas i terrängen!

Jag bor brevid en asfaltsväg och E20...
...brukar trava någon sträcka varje gång jag rider på asfalt
Enbart för att det stärker hästens ben. :D
Fast i julas så red jag till en kompis och fick lite bråttom hem och
då travades det 500 meter på asfalt...hästen gick då lång och låg och välbalanserad. :D

Både ja och nej! En helt otränad "asfaltshäst" sliter det på. Men det är bra för hästen i längden. Det stärker senor, ligament osv i hästens ben. I början ska man bara trava en bit sen skritta. När man har gjort detta i en tre vecokrs tid kan man börja träna intervaller på asfalt. Inte i timma vis och inte varje dag, men ett litet tag då och då. Det är jättebra för hästarna. Det stärker som sagt och många stora ryttare gör det av just den anledningen.

Exakt så tänker och gör jag också!! :bow:

Diana

John Whitaker (eller a hans hästskötare ;)) travar sina hästar på asfalt regelbundet.

Hört från en som jobbat hos honom!

Senast ändrad av en moderator:

Nej för har inget behov av det eftersom det bara finns grusvägar men hästen tar absolut inte skada av att trava/galoppera på asfalt/hårt underlag däremot är det riktigt halt med skorna.
det lederna tar skada av är när alla rider i djupt strö elelr sågspån el. likn. på ridbanan elelr ridhuset DET sliter verklgien på hästens leder!

Nu på vintern när det är packad snö på asfalten brukar vi trava på den, jättebra underlag som jag tror Sophia_ nämnde tidigare.

brukar ni göra det? i ridning o körning.

det är bra för leder och senor att trava på asfalt eller annat hårt
underlag kortare sträckor. har haft häst med senskada och fått råd
av ett helt gäng att trava korta sträckor på hårt underlag, eller
gå ut ochd promenera 20-30 min på hårt unerlag. men det är mina
erfarenheter (: -jessika

Asfaltsträning ser jag som en del av uppbyggnadsarbetet för att hästens ben ska bli starka. Långa skritturer på asfalt och så småningom jogga, bygger upp så det blir längre och längre sträckor. Med en balanserad häst så får man ett alldeles utmärkt glidmoment på asfalt vilket ofta försvinner om man istället väljer hårda grusvägar eftersom det på dom vägarna ofta är mycket som stoppar upp i form av smågrus mm. Givetvis alltid med lindade ben...

Kan nog vara bra att tänka på att en hästs ben tar ca 2 år att bygga upp (stärka leder, senor och ligament) medan du kan bygga en hästs muskler på runt 6 månader... Så en bra och genomtänkt träningsplan är klart att föredra så man inte går för fort fram bara för att hästen börjar se så fin ut och orkar så mycket...

Håller med om allt utom lindade ben. Men så har jag heller ingen regelrätt asfaltsträning och ser hellre att hästen ansträngs såpass lite åt gången att den inte behöver något extra stöd i form av lindor.

För min del så har vi 2 km åt ena hållet med asfalt som blir avslutning/start på vissa rundor. Där är det skritt. Eller så rider man 2 km åt andra hållet och där är det oxå skritt.

Dock blir vissa av våra grusvägar stenhårda på sommaren (nja, kanterna är ju inte så hårda) och dem utnyttjar jag växelvis. Jag anpassar ridningen helt till underlaget men undviker inte dem bara för att de är hårda utan har ngn ritt i veckan på delvis sådana vägar. Där man då kanske rider dressyrarbete i mitten av vägen (inte lika hård) den biten som är hård.

Hade jag varit lite mer ambitiös hade jag noga planerat asfaltsträning, fltryttare som jag är i grund och botten tror mycket på att delvis träna på hårdare underlag. Unghästen har sedan han kom fått vänja sig vid att gå på hårdare underlag han med.

Djupa underlag är jag väldigt väldigt nojjig med däremot! Det är inte många ridbanor jag vågar rida på :crazy:

kl
Asfalt är för mina hästar ett vanligt underlag, liksom skogstigar och grusvägar. Alltså använder vi alla gångarter på de olika underlag som finns runt oss. En av hästarna gillar att trava på asfalt, hon blir uppspelt av att lyssna på sitt eget hovklapper, det är som skönsång i hennes öron.
Däremot blir jag försiktig om vi skulle närma oss en ridbana med traditionellt underlag. Alldeles för mjukt att vara på(i) en längre stund. Man kan riktigt se hur benen blir övertänjda i belastningsfasen, för att i nästa skede inte få hjälp upp/framåt igen av underlagets "mothåll".
Knepigt att beskriva.
Kort och gott, asfalt är inget jag och mina hästar räds.

"The popular notion of strengthening a horse’s tendons with roadwork has yet to be supported with any scientific evidence and it is thought that the combination of circumstances such as the horse’s body weight, hard ground, poor foot balance and unbalanced riding are the principal contributory factors to tendon injury." -Länk till källa

Har ingen asfalt på nära håll. Så det blir aldrig ridning på asfalt för min del. :D

Samma här! Och om man måste över en väg snabbt kan det hända att man låter hästen trava lite kort. Men tycker det känns väldigt obehagligt att trava på asfalt, det är mot allt jag lärt mig som yngre :P( tycker som du!!)

Tycker inte man ska trava obsolut inte galoppera!!!
Tänk själva när ni springer på asfalt en stund får inte ni ont i fötterna då?? Jag får iallafall skit ont i hälarna!!

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 966
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama