trava på asfalt

Sv: trava på asfalt

ibland, men då ska hästen vara uppvärmd samt lindad runt om...!
Dock inte på min nuvarande för att han e ganska stor o blir kätt lite framtung då han är trött, men på lättare hästar så är det bra träning, men det mådste vara i en balanserad arbetstrav!!

Nej det gör jag inte men det beror på att jag inte har någon asfalt häromkring.

Jag håller med många här om att det kan vara helt okej, och tom bra, att jobba lite och rätt på asfalt.
Hade jag varit tvungen att välja mellan ett alldeles för mjukt underlag och asfalt så hade jag valt asfalt.

Dessutom lärde jag mig att stöten mellan väg och ben kan vara bra för att få igång cirkulationen ordentligt. Både för blod och lymfa.
Jag har också ofta fått höra det där med att asfalt ska ha lite sviktande egenskaper medan en hård grusväg är mycket "sämre".

Ja, efter att ha vant in hästen vid det genom kortare sträckor i början. Asfalt är mindre stumt än man kan tro;)

knapplån.

jag brukar bara skritta på asfalt. Har aldrig travat o så.

idag va första gången jag travade på asfalt..och då hade hästen vagn. Det va lugn arbetstrav, anledningen till att jag valde att trava va att det är en bilburen väg och jag vill helst bort därifrån så fort som möjligt medans det va tomt på bilar. Då ploppade frågan upp om fler gjort det...jag kommer dock inte göra det o så när jag rider, men det va skönt o komma undan med vagnen denna sträcka (tog väl 5 min ungefär)

Jag tror att det viktiga är att man varierar underlag, att harva runt i ett ridhus med djupt underlag kan kanappast vara bättre. Själv travar jag kortare sträckor med uppvärmd och balanserad häst.

bara om vi blir jagade av någon vägmaskin eller något annat motordrivet som tar upp vägen o inte har tålamod att sakta in, då försöker jag ta mig till närmsta avtagsväg så fort som möjligt. Händer väldigt sällan dock.

Samma här.

Jag gör det på sommaren 1 gång var 3e vecka i mitten av ridpasset med ridbandage på :) Stärker hästens ben och senor :)
Travar bara ca 50 m som mest.
Gör det med min unghäst eller nu börjar han bli rätt stor han är nu 6 till sommaren :)

det händer, självklart när det inte är isigt eller halt. Men ibland om jag rider just dom ridvägarna så travar jag annars så skrittar jag. På naturbruks gymnasiet där jag går travar vi nästan alltid med körhästarna på asfalten, så även när jag/dom körde in mitt halvblod så travade vi på asfalten.

Joggar mina hästar på asfalt för att stärka ben och senor på hästarna, dom är ordentligt uppvärmda innan.

Jag gör det inte. Men vad jag har hört så är det ok att typ jogga kortare sträckor på asfalt. Men tycker själv inte det känns bra, och har inget behov av det heller då vi inte har så mkt asfalt runt oss.
Samma här! Och om man måste över en väg snabbt kan det hända att man låter hästen trava lite kort. Men tycker det känns väldigt obehagligt att trava på asfalt, det är mot allt jag lärt mig som yngre :P

Vi hade en duktig distansryttare på vår klubb där ja bodde innan och dom tränade sina hästar på asfallt för att just som endel påpekat innan stärka lederna hos hästarana..

Hon började med att trava kortare sträckor och sedan öka på allt eftersom :)

Har gjort det typ 3 m! Men det sliter jätte mycket på hästens ben!

Vet inte om ngn redan svarat men... :p

Egentligen så är det bra att i samlad o lugn takt ngn gång i veckan trava på jämn asfalt. Inte så långt såklart, men en liten bit. Det stärker senorna. Detta är inget skadligt i måttlig mängd. En kompis häst skadade senorna ganska ordentligt o efter 6 månader kunde hon tillslut rida. Efter en lugn igångsättning sa vet att hon skulle trava korta, korta sträckor på ngn asfalterad väg, just för att stärka hästens ben. Han är nu nästan helt återställd. :D

Jag travar på asfalt, men bara med en balanserad häst.
När jag tränade till distans och gick på lite kurser så pratade dem en del om trav på asfalt.
Man ska börja med att trava korta stunder, bara i lugn och sansad trav ett par ggr i veckan och sedan SAKTA öka längden på travpassen.
Dem som föreläste sa att det tar flera år att stärka upp hästens ben, att det inte är som muskler som tar ett par månader att bygga upp.

Asfaltsträning ser jag som en del av uppbyggnadsarbetet för att hästens ben ska bli starka. Långa skritturer på asfalt och så småningom jogga, bygger upp så det blir längre och längre sträckor. Med en balanserad häst så får man ett alldeles utmärkt glidmoment på asfalt vilket ofta försvinner om man istället väljer hårda grusvägar eftersom det på dom vägarna ofta är mycket som stoppar upp i form av smågrus mm. Givetvis alltid med lindade ben...

Kan nog vara bra att tänka på att en hästs ben tar ca 2 år att bygga upp (stärka leder, senor och ligament) medan du kan bygga en hästs muskler på runt 6 månader... Så en bra och genomtänkt träningsplan är klart att föredra så man inte går för fort fram bara för att hästen börjar se så fin ut och orkar så mycket...

Senast ändrad av en moderator:

nej aldrig i livet, för det första är det hårt och för det andra jättehalt! rider helst inte på asfalt öht.

Nej, jag ser ingen anledning till det. Bättre att trava på lite mjukare underlag.

Har hört av en ridlärare som jag hade förut att när hästen går på asfalt går det som "stötar" upp i benen på dom. Vet inte hur det är men kan tänka mig att det inte är något vidare bra, men vid kortare sträckor kan det väl inte va någon fara? :confused:

Det är bara bra för hästar att gå på olika underlag. Det förebygger olika typer av skador i benet.

Det är bara bra för hästar att gå på olika underlag. Det förebygger olika typer av skador i benet.

menar att det kan läka olika typer av skador i benet ex. senskada. blev lite fel ord där;)Förstår inte varför vissa har blivit itutade att det är farligt att skrittapå asfalt! Skadar heller inte att jogga dem på asfalt en liten stund men såklart att de är mjuka och uppvärmda precis som andra har sagt här ovan.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 981
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama