trava på asfalt

Sv: trava på asfalt

*kl* beror på hur vägen ser ut men rent genrellt så är asfalt mer elastisk än grusvägar på sommaren.

Joggar kortare sträckor om det behövs, om vi har en traktor efter oss exempelvis.
Annars har jag ingen anledning att göra det, vi har gott om fina körvägar med både hårdare och mjukare underlag. Är inte heller tillräckligt påläst om huruvida det är skadligt eller inte.

travar och galopperar då och då på asfalt för att stärka senor osv, galopperar endast ett par steg efter en fattning, och travar endast korta sträckor i taget

*kl*

jag har hört att skritta på asfalt är bra för senorna.
jag rider alltid en km på asfalt sista sträckan efter att ha varit i skogen, men jag är lite snål med skorna, så vi har ridit upp en ridväg vid sidan om :D

men dom få gångerna jag travar på asfalt är när jag blir tvungen till det; bruksrids-tävlingen då sträckorna är på tid eller om jag blir "jagad" av traktorer och liknande.:crazy:

Ja det gör jag... Hur ofta och hur länge beror helt och hållet på hur tränad hästen är.

Nej, Aldrig. Kan fatta att man gör det kortare sträckor om man inte har tillgång till något mjukare, men annars känns det bara onödigt att slita på skorna och det känns fel på nått sätt.

storhästen brukar jag inte trava på asfalt... men skulle kunna tänka mig att göra det kortare sträckor...

shettisarna brukar jag trava på asfalt när jag kör

Det händer att jag gör lite övergångar mellan skritt och trav på asfalt, men inte ofta alls. Såklart är hästen alltid ordentligt uppvärmd och får gå i en kort balanserad trav.

Ibland, kortare sträckor med hästen uppvärmd och på tygeln.

Utfört rätt så är det stärkande för hästen att jobba på varierande underlag, och för mjukt sliter snarare mer än för hårt.

Jag gör det när hästen är ordentligt uppvärmd och bara i lugnt tempo och alltid med lindor=)

Brukar inte trava på asfalt, men det har väl hänt nån gång.
Tror inte det är farligt att trava en liten bit bara :P

Skritt, trav och även viss galopp på asfalt ingår i min träning av hästen.

Jag tävlar distans och där går ca 20% av tävlingssträckan på asfalt och därför måste hästen vara tränad för detta.

Jag tränar i stort sett på alla underlag, så väl som mjuka sandvägar som asfalt, skrittar rakt ut i skogen bland stock och sten, över knöliga kalhyggen, allt. Ojämn mark stärker lederna så till vida att hästen får träna på att böja och stretcha sina leder åt alla håll.
När det blir packad snö på asfalten är det absolut perfekt träningsunderlag. Is är också bra underlag som sviktar, men givetvis bara med välbroddade skor. Asfalt sviktar till viss del också, men kan vara halt därför travar och galopperar vi bara rakt fram och inte i några snäva svängar. Packade, torra grusvägar är betydligt mycket stummare och värre än asfalt.

Kan tillägga att för mjukt underlag, t ex sand, vissa ridhus där det är mycket djupt osv, sliter betydligt mycket mer än asfalt. Där ska man vara mycket försiktig. Jag tränar givetvis mina hästar i dressyr också, men även det på varierade underlag.

Senast ändrad:

jag travar på asfalt och det för o stärka lederna o senorna ordentligt,men inte långa sträckor.
typ 2 lyktstolpar.men viktigt att det är lungt och balanserat ingen slängtrav

Vad har du fått det i från att asfalten är hård???
Asfallt sviktar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men på irland så rider de flesta roadwork på hästarna och de har inga större problem med benen..

Inte som här hemma där vi alltid belastar hästen på mjukt underlag och sliter ut dem i förtid..

brukar ni göra det? i ridning o körning.

Jamen, men inte längre sträckor. Gör det oftast för att komma undan snabbt om jag rider en liten bit på asfaltsväg med trafik. Och travar gärna även en bit bara för att lyssna så att steget är rent.

/Tantan

Jag burkar göra det (med ordentligt uppvärmd häst) någon gång ibland för att stärka up deras ben. Inte längre stäckor än 50m ca. Och inte för ofta.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 966
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama