Jag vet inte men mina hästar har aldrig halkat på asfalt däremot vintertid då det är halt händer det ju titt som tätt eller så har jag ridit väldigt lite på asfalt bara.

Jag vet inte men mina hästar har aldrig halkat på asfalt däremot vintertid då det är halt händer det ju titt som tätt eller så har jag ridit väldigt lite på asfalt bara.

I slutet av skoningsperioden, som ligger på 7 veckor, halkar våra väldigt mycket. Sömm-skallarna slits ju ner då. Ska nog fråga om vi kan ha roadnails också.
De motioneras mycket och långa travpass är vanligt. Vi har några kilometer till ridvägarna på asfalt också så här slits skona rätt rejält.

Mina hästar får hålla sig till skritt på asfalt och jag är rätt försiktig även på grusvägar. Kan rida lite balanserat i kanterna på grusväg men när jag var ung så någon att grusväg är döden för hästben och det satte sig😅.

Nu ska en inte jämföra med sig själv men i de perioder jag faktiskt joggat får jag direkt problem med benhinnorna när jag springer på asfalt. Inga problem när jag springer på grusväg.

Jag hde en väldigt otäck upplevelse för många år sedan när vi hamnade på en ganska nylagd asfalt som var snorhal. Hästen fick verkligen inte fäste alls och åkte omkring som Bambi på hal is. Trodde verkligen vi skulle gå omkull. Så efter det har jag stor respekt för asfalt!

I övrigt så skrittar jag en del på asfalt, men men precis som @Fiorano är jag försiktig även med grusvägar. Inte pga halkan men för att de verkligen är stenhårda när de är hårda

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 699
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30