trasiga märgben

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 698
Sv: trasiga märgben

Ja, nu är ju inte min hund särskilt stor, hon väger ca tre kilo. Då borde det väl inte vara nån fara för henne? Hon skulle ju aldrig kunna svälja ett sånt.

Hon tyckte ju att det var jättegott men det goda tog snabbt slut sen var det inte intressant längre. Hon gnagde alltså inte heller på benet.

Nej, så länge hon inte kan få in käken i det, eller lätt som en plätt kan få både in och ut käken så. Det som är risken är om de kan lirka runt det runt käken, eller om det är sfäriskt och de i ett lägge lätt får igenom käken men i ett annat läge inte. Men min lilla hon vägde ca 4 kg, korsning papillon/cavalier, och hon fick som sagt gärna äta ringar. Fast hon föredrog även hon de mer riktiga benen, så hon fick gnaga ordentligt.

Men prova fråga i affären nästa gång, speciellt om de har en köttdisk, om de har eller kan ta hem lite större, och se om hon gillar de större mer =)

Förresten, om du vill återanvända märgbenen lite, kan du ta bredbar leverpastej eller annat gott och kleta på insidan av ringen.

Senast ändrad:

kl

Jag förundras över detta med att ge ben, en hund i frihet äter bara kött och ben både färskt och as, varför ska inte en tamhund få ben. Min nuvarande hund krasar sönder det mesta om han får lite tid på sig och det har aldrig varit några problem.
Givetvis finns det jyckar som har svårt att tåla rått kött och då får diarreé och då blir det ju mest praktiskt att låta bli råa ben:)

De som inte riktigt tål kan man ofta ge såpass stora ben att de inte kan tugga sönder, då får de ju inte i sig så mycket att de blir dåliga, om de inte är jättekänsliga.

Äldre herrn kan inte äta 'småben', alltså de som är såpass att han tuggar i sig dem på nolltid, då kräks han och blir kass i magen. Däremot de stora som tar ett tag att tugga i sig (ett tag = dagar) de går prima. Min andra jag hade som var känslig brukade jag ta bort märgen för, det var den han inte tålde, och så fyllde jag med leverpastej istället.

Men i övrigt håller jag med, mina hundar har alltid fått ben, och de stora raserna har ätit upp dem med, över tid. Både älg och nöt. Vi får ½ älg varje höst, och jag brukar få benen från hela älgen, och styckaren brukar med flit vara väldigt 'slarvig' med att putsa dem, så mycket slamsor och grejer på dem. Mums. Senor kan man torka i ugnen så blir de superbra tugg sen, och slamsor och grejs kan man endera ge rått eller koka, kokar man så om man spar buljongen och häller på halvliter petflaskor kan man piffa upp smaken på vilka pellets som helst sen.

När jag var liten hade vi biffkouppfödning i liten skala. Hundarna fick huvud och ben, au naturel, bara kapade. Dvs med päls och hela kitet kvar. De älskade det (fast det vänder sig fortf i MIN mage när jag tänker på hur de kastade sig över ögonen först), och hade att göra länge länge innan det var helt renätet. (och sen såg det ut som en djurkyrkogård, besökare kunde bli en aning bleka om nosen när en hund kom med ett gammalt vitnat kohuvud..)

Jag ger aldrig någonsin kyckling, men ska erkänna att det har förekommit att det fuskats och getts små F-ben med..

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: Otherside
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 454
Hundhälsa Vi har ett helt gäng idioter här i stan som tycker att det är skitkul att gasa upp både a-traktorer, bilar och motorcyklar tills det... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 278
Senast: Lyan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer