trasiga märgben

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 698
L

liljekonvall

Det har ju vart en del prat om ben som inte är bra för att de flisar sig(fågel o fläskben).Men jag brukar köpa "riktiga" märgben från äffär och trodde de var säkra.Nu har två avv dessa ben flisat sig på kort tid och min fråga är,hur farligt är det och är det något fel på benen som går sönder.Jag har ju inte märkt av att de gått sönder förrän efter ett tag och är rädd för att det kan skada tarmarna.Hände alltså nu för en halvtimmesedan sedan på det sista benet

Sv: trasiga märgben

Hur ger du benen?

Min hund får alla sina ben råa(tinade) eller frysta och då får hon fågel också :)

Vad är det från för djur ?

Efter att min hund blev rejält magsjuk efter att ha fått färskt märgben, kollade jag upp det nogare och det är farligt just för att dom kan flisa sig, ligger dom därimot länge ute blir det bara som mjöl när dom gnager på dom.

Så här blir det inga fler märgben, skulle i så fall vara en jätte stor knota (typ lårben) där dom inte kommer åt märgen och inte kan bita av flisor så lätt.

Mina har också alltid fått råa.Tyvärr har jag inte kvar förpackningen men jag brukar alltid titta att det står märgben,då affären även säljer fläskben som ser ganska lika ut.Det enda jag kan komma på är att det stog att de vart frysta på förpackningen denna gång.(och det är i denna förpackningen två märgben då gått sönder,aldrig annars)

Men var de gamla då din hund blev magsjuk?

Om det är ett "stå och gå" ben finns risken att de ska flisa sig i vassa skärvor.. Om jag bara får citera mig själv i en artikel jag skrivit:

Dessutom är de klassiska märgbenen som man köper hos slaktaren från kroppsdelen ben, alltså de man står och går på. Av naturliga och väldigt logiska skäl är dessa de absolut hårdaste bendelarna i en kropp. Uppbyggnaden skiljer sig även från övriga ben i kroppen. Jämför t.ex. ett ben man står på med ett revben. Vilket är hårdast? Givetvis benet man står på. Finns det andra skillnader? Revbenet är aningen flexibelt, benet är helt stumt och orörligt. Densiteten hos benet jämfört med revbenet är betydligt högre, detta kan man även se i genomskärning. I naturen äts dessa ben mkt sällan! Anledningarna är många. Det första djuren äter på ett stort djur är köttet, lever hjärta mm allt som tar minst energi att äta men ger mest. Vidare äts revben, mindre bendelar kanske latar de sig ett tag med något av de hårdare benen, den lättåtkomliga märgen äts. Väldigt få gånger skulle en varg kämpa som en galning med ett ”stå och gå ben” så som våra tamhundar gör. De har helt enkelt inte råd med den energin! Väldigt många hundar har ett lite för tråkigt liv med för lite sysselsättning och ännu fler får inte sitt tugg och gnagbehov uppfyllt. Väldigt många hundar går dessutom omkring och är hungriga erbjuds något ätbart gäller det bara att få det i sig.

Det är vanligt att hundar som inte är vana vid märg blir dåliga i magen om de äter det.

Precis, man måste vänja hunden vid det råa köttet lugnt och sansat för annars får nog hunden räsermage ;)

Stå och gå ben är för jobbiga anser Zagavarg ....

Haha vilken smart tjej du måste ha ;).
Tänk vad mkt myter det finns om råa ben!?
Har en valp på ca 10 veckor och tom hon knaprar lätt i sig kycklingvingar med stor glädje och aptit! :)

Ja det finns mycket myter kring råa ben, synd är det dock...

Zaga har alltid ätit "mycket" råa ben och annat kött så hennes mage är i fin form, kyckling klubbor(frysta) älskar hon fortfarande så dom får hon med jämna mellanrum :)

mina hundar får ofta märgben, men jag har aldrig varit med om att de flisar sig? ibland händer det att det lossnar små små bitar, men de är inte större än att de obehindrat kan passera tarmkanalen. mina hundar är dock inte särskilt intresserade av de gamla benen så de brukar plockas bort efter någon vecka. var dina äldre?

jasså, kycklingklubbor? ger du dom råa och frysta, precis som märgben?
Intressant idé. Min vovve älskar märgben, men det säljs inte någonstans i närheten så nu har det blivit dåligt på den fronten.

kl
Min har fått märgben ungefär varannan vecka sen jag fick hem honom och jag har aldrig varit med om att det flisar sig. Jag för min del som inte har tillgång till någon frys och därför inte kan ge barf eller liknande tycker att det liksom känns bra att kunna erbjuda min hund "naturlig föda". Han blir helt löjligt lycklig av ett märgben.

Hon fick ett när jag kom hem från affären,det var då tinat och efter en stund hör jag henne tugga istället för knappra och går o tittar.Då ligger hon med två ca 7 cm "fliser" i munnen.Jag tog bort flisorna men vet inte om hon hade fått i sig något av det.Jag frös sen om de andra två benen som var i förpackningen och gav ett fryst idag.Samma sak där,jag hör hur hon tuggar istället för knaprar och återigen flisor ligger på golvet från benet.

Jag tittade inte så noga på benet innan men kan det kanske ha varit så att det kommit med andra benflisor när de sågat til dem i affären/slakteriet och som sen lossnat när det lilla köttet som finns på blir uppätet?

*kl*

Vi har köpt märgben från ICA, ett "stå-och-gå-ben" tror jag bestämt. Från gris. Det första fick han ofruset. (Vi gör visst alla fel man kan göra...)

Det är ingen fara, dock, Keo slickar försiktigt den märg han kommer åt när benet ligger på marken och han står upp. Sedan får jag peta ut resten och använder som träningsgodis. Låter vanligt godis rulla runt i samma ask ett tag och har sedan massa supersmaskigt godis! =)

Han kan gnaga en kort stund på det lilla kött som finns på benet, men det är inte något stort intresse. Ofta känns det onödigt att köpa märgben alls. Han gillar grenar och kvistar bättre...

/Syrsa

*KL*

Jag tycker märgben av nöt ALLTID tuggas sönder, i mer eller mindre stora flisor. Men det är ju därför man ska ge dem råa, de flisorna är mjukare och dessutom smältbara jmf med kokta ben.

Har inte sett någon större skillnad beroende på 'stå och gå'-ben eller annat, men möjligt det är skillnad bara jag inte tänkt på det. Det enda som inte tuggats sönder är de där pyttesmå som mer är som ringar, men de vill jag inte ge av andra anledningar.

Aldrig (peppar, peppar kanske?) varit några problem.

Jag gav min hund märgben för första gången häromdagen. Det var såna ringar du nämner. Varför vill du inte ge såna? Jag har aldrig sett några andra i affären här.

Beror naturligtvis på storlek på hund och så, men de är såpass små, så mina får lätt för sig att försöka svälja dem, och när jag haft lite mer 'smalnosade' hundar så har jag mer än en gång fått lirka loss dem runt käken. Ett längre ben, som mer är som ett rör, är det inte lika lätt de fastnar i (de kan det med om nos + ben är nära i storlek), då de inte kommer 'igenom' på samma sätt. Dessutom så mina säger det slurp så har de ätit upp märgen, de gnager inte på dem på samma sätt som på ben.

Men ja, 'hela ben' är betydligt svårare att hitta numera tyvärr än ringarna. Nu sist hade faktiskt den lilla ICA jag var in på just stora ben i frysen, annars brukar man kunna fråga om de har/man kan få/man kan beställa hela ben. De jag köpte sist vägde runt kilot styck samtliga, 30 cm långa och en omkrets på som mest 25 cm.

Min lilla hund däremot fick gärna äta 'ringarna'.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: Otherside
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 454
Hundhälsa Vi har ett helt gäng idioter här i stan som tycker att det är skitkul att gasa upp både a-traktorer, bilar och motorcyklar tills det... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 278
Senast: Lyan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer