S

Stopek

Hur många här är det som tävlar med trarab eller känner traraber som tävlar? Tittade på distanslistan för att få en idé, men det finns ju ingen sådan funktion som att titta på raser. Bara en travar och fjordingtopp (eller är det kallblod?).

Har inte hängt med så mycket på senaste åren så att jag har koll på vilka hästar som är araber, traraber osv. De enda jag egentligen vet är Mias hästar, men fler måste det väl finnas idag. Lite namn vore kul så att jag kan kika på distanslistan.

Hälsning Maja som nyligen köpt en vuxen trarab och har en ettåring.

Sv: Trarab

Jag har en trarab, Leonardo heter han, han är bara 5 år och har gått en 50 km CR och lite små träningsritter (senast igår på Nerikes träningsritt ;) )

Har haft honom sen han var 2 år och jag hoppades ju att han skulle bli stor, men 167 cm i manken kanske é lite stort ändå... :D
Än så länge är han en stor bebis och behöver rutin och mil i benen...men det kommer ju som sagt med tiden, och vi har ingen brådska!

Nämen vad trevligt. Det skulle jag vetat, då hade jag tittat lite närmre på honom. Vad har han för stam?

Hälsning Maja

Hej!

Jag är medryttare på en Trarab, men det är ägar´n som tävlar distans på den.
Hästen heter Catanya f-99, e:Kashrim ox u: Kairos Key
Dom har gått ett par 50 km CR, och jag tycker att dom är kanonduktiga!

Han är e: Bakir ox och u: Minette Speed (hon dog vid Leos födsel, vilket nog är den största anledningen till att han är en stor bebis...!)
Va har din Calil för stam?

I den tråd som fanns för nån månad sen där jag "ifrågasatte" om traraberna var så bra och så många som ryktet gör gällande dök det upp ett par namn.
Håller ju nu på att försöka tillverka en omvänd sådan, arab som mor, travare som far.
Vi får se om det tar sig...

CK skrev:
I den tråd som fanns för nån månad sen där jag "ifrågasatte" om traraberna var så bra och så många som ryktet gör gällande dök det upp ett par namn.
Håller ju nu på att försöka tillverka en omvänd sådan, arab som mor, travare som far.
Väldigt intressant! :eek: :D
Får man fråga vilken hingst som valdes och varför han "passar"? *nyfiken*

FamPont skrev:
Han är e: Bakir ox och u: Minette Speed (hon dog vid Leos födsel, vilket nog är den största anledningen till att han är en stor bebis...!)
Va har din Calil för stam?

Oj då, märkligt att han blev stor då han alltid varit moderslös. Fick man ge mjölksubstitut eller hittades en lämplig fostermor till honom.

Calil är e.Gimmick och u.Etena ERS amerikansk varmblodig travare.

Hälsning Maja

CK skrev:

Då får jag titta tillbaka på trådarna.

Som svar till Humelibumlan, så använder CK sin egen hingst Peace on Earth. Orsaken kan hon berätta själv.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Som svar till Humelibumlan, så använder CK sin egen hingst Peace on Earth. Orsaken kan hon berätta själv.

Hälsning Maja

Orsaken kommer att visa sig själv om en 8-9 år, då segrarna radar upp sig... :p

Rossinni som är uppfödd av Gitte. Är det någon som vet om han är trarab?
Det stod att han hade engelsk fullblodsmamma i ridsport men jag har för mig att Gitte betäckte travston med Jalaam.
Kan inte hitta mamman på atg som varken fullblod/varmblod.
// Linda

CK skrev:
Orsaken kommer att visa sig själv om en 8-9 år, då segrarna radar upp sig... :p

Jasså, låter det så nu. Du skall ha den själv. Jag som trodde att du tänkte låta mig få ta den. :smirk:

Hälsning Maja

mahlmt skrev:
Rossinni som är uppfödd av Gitte. Är det någon som vet om han är trarab?
Det stod att han hade engelsk fullblodsmamma i ridsport men jag har för mig att Gitte betäckte travston med Jalaam.
Kan inte hitta mamman på atg som varken fullblod/varmblod.
// Linda

Ja, jag kommer också ihåg att jag var och tittade på hästar hos Gitte och att det stod fullt av travston (minnet kan göra att det var fullt, fast det kanske bara var ett eller två ;) ) i hagen med föl. Vart kan alla dessa tagit vägen, för det här var säkert för 5-6 år sedan.

Hälsning Maja

Förhoppningsvis blir det en så bra häst att den vinner med vilken ryttare som helst...... :rofl:

Man hittade ganska snabbt ett halvblodssto som fölat några dagar tidigare, så hon fick två små killar att sköta om, vilket gick väldigt bra!

Jag har en 4 årig lillebror till Majas häst som jag fött upp själv.
Skywalker, e. Gimmick ox u. Bionda d´Hilly(fransk-USA).
Bionda har även en renrasig travare, Zodiac (Accent), som gått 10 st 80 km.

Jag har en till uppfödning undan Bionda d´Hilly, Starlight e. Gomir ox 3 år som är på foder hos en distansryttare, Malin Worgard.

Jag hade även ett ungsto i flera år, Eliza, e. Jalaam u. Alicia Flash (trarab), som tyvärr hade ett 5 cm stort hål på hjärtat och fick lov att avlivas.

Jag är jättenöjd med mina korsningar. De blev precis som jag hade tänkt. Jag tror på dessa korsningar, men precis som i vilken annan prestationsavel så blir det inte bara en bra distanskorsning för att man tar vilken arabhingst som helst (det dräller ju av dem i buskarna) och korsar med en avlagd travare.

///Anna

Rossinni har en fullblodsmamma och Jalaam som pappa. Däremot finns det en Jalaam avkomma i Danmark ( som nyligen gick 160 km) som har ett travsto till mamma. Avkomman heter Baby Roo och ägs av Grete Carstensen.

zanzibaar skrev:
Rossinni har en fullblodsmamma och Jalaam som pappa. Däremot finns det en Jalaam avkomma i Danmark ( som nyligen gick 160 km) som har ett travsto till mamma. Avkomman heter Baby Roo och ägs av Grete Carstensen.

Aha, det är klart att de kan ha gått till Danmark, det är ju så nära. Så en anledning till att traraber inte är ute på banorna är kanske att de inte börjat tas fram förrän nyligen.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 952
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
32 722
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 888
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka