Sv: Trarab

norpan skrev:
vill se bilder på traraberna!!!

Du ser en i min avatar. Har inte så många bilder på honom än. Du kan gå in på www.nerikesdistansryttare.org så ser du både samma bild som avataren Calil och Leonard som Pont har. Det är nr. 25 vill jag minnas, under fotoalbum och KM Nytt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

har du peace on earth? :love: Mycket vacker kille, har haft häst i träning efter honom som jag verkligen fastnade för!

Eftersom det är jag som gör Östergötlands hemsida har jag slängt in bilder på mina egna hästar där...
Kolla under http://hem.passagen.se/distansiostergotland/
och klicka på
"föreläsningar och kurser" - Skywalker
"Hur börjar jag?" - Starlight
"Motioner och debattinlägg " - Starlight

De mest kända framgångsrika just nu i Sverige är Isolde och Chopin, bägge e. Eldorado.

///Anna

Stopek skrev:
Hur många här är det som tävlar med trarab eller känner traraber som tävlar? Tittade på distanslistan för att få en idé, men det finns ju ingen sådan funktion som att titta på raser. Bara en travar och fjordingtopp (eller är det kallblod?).

Har inte hängt med så mycket på senaste åren så att jag har koll på vilka hästar som är araber, traraber osv. De enda jag egentligen vet är Mias hästar, men fler måste det väl finnas idag. Lite namn vore kul så att jag kan kika på distanslistan.

Hälsning Maja som nyligen köpt en vuxen trarab och har en ettåring.

Jag är kanske lite tappad bakom flötet men vad är en trarab?

Hej!
Det är en korsning mellan Varmblodstravare och Arab.
/Camilla

Hej,
En hel del inlägg här, men någon skrev att man inte ska använda vilken gammal avlagd travare som helst för att skapa en trarab. Är lite nyfiken då. För ska man hårddra är ju alla travare som slutat "gamla avlagda".Vad skall travaren ha för egenskaper/bakgrund och vad ska araben ha anser ni? Extriören på travaren?Jag har själv en travare och araber uppstallade på gården och jag har själv till och från funderat på att ta fram en trarab. Älskar båda raserna med övervikt åt travarna (hepp). Så i mitt fall blir det trots allt en renrasig travare vid ev betäckning.Vad är det man vill åt med en trarab? Storleken? Traven? De traraber jag sett har f ö varit väldigt fina och jag skulle gärna ha en:-)
Häls
Jeanette

Jag rider idag en varmblodig travare i distans. Helst skulle jag ju då vilja ha en "halvklon" av honom eftersom han är så himla duktig och vacker (tycker jag), men nu går säkert inte det att ordna.:)
Travare med franskt blod i ådrorna har jag hört ska vara bättre på de längre distanserna - så ett sto med franskt påbrå och en duktig distanshingst alt. hingst som har fina avkommor inom distanserna skulle jag tycka vara intressant.

Viktigt tycker jag är temperamentet på hästarna och hur de ser ut exteriört.
Jag skulle gärna vilja ta fram en lugn och fin trarab som inte hetsar upp sig för något och som har ytliga blodkärl och som har långa fina ben med ett långt fint steg och som är 155-160cm.

Precis en sån trarab skulle jag också vilja ta fram! (inte för att jag har varken en travare eller en arab att kunna avla på...)
Jag har en trarab idag som stämmer bra in på bskrivningen men som kanske är liite liten, hon är bara ca 150-152MAX.
Sen kunde hon ha lite bättre vinklar i bakbenen, men de duger fint för tillfället.

Fick en stoor, snygg och stadig trarab i måndags! Ja den är egentligen inte min utan Lina, min hinknisses föl. Det är en hingst (Lina "beställde" en valack, så det var ju tur det blev en hingst) Mamma är min pappas travsto Nanette Frances och pappa är min hingst Majestic Prince. Prince har 3 trarab avkommer till, två födda förra året och en som måste vara 5 nu tror jag, 5 -åringen Walhrona har varit till salu, vet ej om hon blev såld eller om hon är kvar hos uppfödaren, eller vad hon gör idag. Ska bli spännande att följade här traraberna!

Har en varmblodtjej som jag kör distans med.
Har även jag gått i tankar att ev. betäcka henne med en arabhingst framöver.

Är det ngn som har koll på vad en unghäst/trarab ligger i för prisklass respektive en vuxen trarab?

Hur fungerar det med aveln, än så länge avlar jag bara på hundar och är inte så haj på detta med hästaveln...;)
Vad ligger kostnaderna på för en betäckning, dräktighet, osv osv?

Tacksam för svar:bump:

Krasux skrev:
Har en varmblodtjej som jag kör distans med.
Har även jag gått i tankar att ev. betäcka henne med en arabhingst framöver.

Är det ngn som har koll på vad en unghäst/trarab ligger i för prisklass respektive en vuxen trarab?

Hur fungerar det med aveln, än så länge avlar jag bara på hundar och är inte så haj på detta med hästaveln...;)
Vad ligger kostnaderna på för en betäckning, dräktighet, osv osv?

Tacksam för svar:bump:

Priset på en trarab är riktigt lågt. Jag köpte en med bra stam som var 9 år och redo för start för 16 000 kr. Vet en 6 åring, som jag inte kände igen arabpappan på, som ägarna begär 30 000 kr. Har svårt att tro att de får det. Själv fick jag 14 000 kr för ett ettårigt trarabsto, men det var bara för att köparna kände pappan till henne och vansinnigt gärna hade önskat sig ett föl efter honom.

En trarab är en häst som egentligen bara tas fram för distans och i dagens läge så bringar inte distanshästar överhuvudtaget in några större summor pengar. Tar man fram en trarab så gör man väl det snarast åt sig själv.

Att få igen de pengar man lägger ut om man tar fram ett trarabföl tror jag inte man kan. Det kan man väl ens knappast när man tar fram en arab.

Hälsning Maja

Sitter en del och "nöjesläser" anonser:angel: och jag hittade en 6 mån trarabhingst som ägarna ville ha 5 000 för. Vet inte vad det var för stam på den då det inte stod i anonsen.
Förmodligen så var det deras lilla söta häst som fått föl med grannens okända oregistrerade hingst. Typ. Men ändå 5 000 för en häst?!?

Min lilla dam, Neffie är en trarab :) u: Perhaps Pappa okänt Vbl...
Var med i Rönningeritten 2004 CR. Kommer vara med i år också på Rönninge CR samt Rimboritten, då tänkte vi starta i tävlingsklassen förhoppningsvis :bump:

"Vad är det man vill åt med en trarab? Storleken? Traven?"

- Hårdheten (travaren och araben ihop, helt olika blodslinjer)
- Fokuseringen (travaren)
- Galoppen (araben)
- Tågan (travaren)
- Storleken (travaren)

Många araber är mer fokuserade på det runtomkring, medan travaren är mera fokuserad på sin arbetsuppgift och inte lika yr i hatten. Men en travare är ofta alltför framåt för sitt eget bästa och känner inte att den egentligen är trött. En arab känner efter bättre.

Men hästar är alltid individer och man kan inte ge alla traraber samma egenskaper.

Jag är åtminstonde enormt stolt över min underbara Isolde som jag fött upp själv och som på Nybygget kom upp i över 3000 godkända tävlingskm, en klok och fantastiskt lojal häst. Har en trarab till, som inte är något distansämne och en helarab, men det mest av tillfällighet. (Jag hade aldrig köpt en arab om det skulle vara min enda häst- men hon är suvverän i alla fall)

en mycket nöjd och glad Mia

Isolde skrev:
"Vad är det man vill åt med en trarab? Storleken? Traven?"

- Hårdheten (travaren och araben ihop, helt olika blodslinjer)
- Fokuseringen (travaren)
- Galoppen (araben)
- Tågan (travaren)
- Storleken (travaren)

Många araber är mer fokuserade på det runtomkring, medan travaren är mera fokuserad på sin arbetsuppgift och inte lika yr i hatten. Men en travare är ofta alltför framåt för sitt eget bästa och känner inte att den egentligen är trött. En arab känner efter bättre.

Men hästar är alltid individer och man kan inte ge alla traraber samma egenskaper.

Jag är åtminstonde enormt stolt över min underbara Isolde som jag fött upp själv och som på Nybygget kom upp i över 3000 godkända tävlingskm, en klok och fantastiskt lojal häst. Har en trarab till, som inte är något distansämne och en helarab, men det mest av tillfällighet. (Jag hade aldrig köpt en arab om det skulle vara min enda häst- men hon är suvverän i alla fall)

en mycket nöjd och glad Mia

Nyfiken på vad du skaffat dig för arab, Mia?

Själv - jag som startade tråden för länge sedan - har inte kvar min trarab pga en olycka där hästen fick avlivas. Så nu är jag tillbaka på en arab igen och jag saknar verkligen min trarab. Har dock en arabkorsning till, en tvåring, korsning med halvblod, med en stam som inte är något speciellt. DET är en trevlig häst. Araber är helt enkelt allt för känsliga för alla intryck här i livet och jag för oskicklig som ryttare på en arab.

Hälsning Maja

Det är ett 11-årigt sto, e.Sham Z u.Franczika ue. Pargos, i mitt tycke liten, 152 cm. Förbaskat trevlig häst som gått 2 st 5-milare innan och nu 4 mil på Berga. Visat klar talang på hopplektionerna, bra klipp i övrigt, det är roligt att upptäcka en ny individ som har fått sådan bra fostran och hantering innan, väl grundriden. Jag räds inte hennes ålder, det är så mycket som är avklarat för hennes del utan att jag behöver göra det själv. Smidigt när man har småbarn och annat som har hög prioritet.

Ledsamt att höra om din trarab, vi har dem alltid till låns, kortare eller längre tid. Hoppas att du kommer att få mycket glädje med dina nya hästar!

Mia

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 952
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
32 722
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 888
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka