Transport där man får mest för pengarna.

Sv: Transport där man får mest för pengarna.

Jag kan inte svara själv men när kompisen skulle köpa släp så var det inte helt lätt att väga ner släp längre. Hon köpte slutligen ett med rätt vikt från början.
Och tänka på är väl att när man väger ner så tar man väl av maxlastvikten och då kanske det blir tajt med häst+utrustning.

Jag är för övrigt sjukt nöjd med mitt Böckman som har ungefär de kritierierna du letar på. Mycket stabilt och trevligt!

okey men kan man flytta mellanväggen "rakt" i böckman? så man får en bred spilta och smal (men alltså fortfarande rakt)

Jag har också en Böckman och är väldigt nöjd. Hade en Boj tidigare men jag trivs bättre med Böckman. Framför allt är den stabil och det känns att det är kvalitet. Gillar den mjuka mellanväggen och att den är ljus och luftig.

Í min kan man inte flytta väggen rakt.
Vet inte om det finns som 'standard' om det finns på nyare vagnar eller om man kan åka till verkstad och fixa ordning så man kan ha så. Har aldrig varit aktuellt så jag har inte tänkt på det.

I övrigt tycker jag siltorna har BRA bredd, hela kärran är luftig och rymlig. Har även långa bommar till min så jag kan åka utan mellanvägg.

väcker tråden lite igen.

blev inget med rausch-släpet pga totalvikten som var lite fel.

ska nu leta efter släp med totalvikt på 1500 kg, och så låg tjänstevikt som möjligt :)

men nu börjar jag också tveka på om man ska ha plyfa eller glasfiber och vilket golv som är bäst/tåligast? är liiiivrädd för att hästen ska gå igenom golvet.

tänkt budget är ca 50' . går det få en vettig boggie i bra material, gärna med sadelkammare och foderkrubbor, för det priset? begagnat tänker jag förstås.

CL vågar jag mig inte på efter att ha läst andra trådar...

Gjutet gummigolv är väl bra så länge det är tätt uppifrån, men man bör nog ha koll regelbundet underifrån så man ser om det börjar bli dåligt, man kan ju inte lyfta på nån matta och se statusen.
Vanligt golv med matta är ju smidigt när det väl behöver bytas dock!

Känns som man ser ganska många vettiga släp i den prisklassen idag, bara man håller utkik på säljsidorna.
Finns det ingen försäljare nära dej där de säljer släp och/eller har många begagnade så kan man kika på flera olika samtidigt och känna efter vad man är ute efter och jämföra.

tänkt budget är ca 50' . går det få en vettig boggie i bra material, gärna med sadelkammare och foderkrubbor, för det priset? begagnat tänker jag förstås.

.

Ja det tror jag absolut =)
Hur gammalt får det vara?

Star har ju fina transporter som begagnat ligger mellan 30-50´000
Kylinge också. Gillar att panikbommarna går så enkelt att lösas ut på dessa två.

Går det inte att specialbeställa den mellanvägg du vill ha till det släp som annars passar bäst? Känns annars lite fel om det är mellanväggen som är den avgörande faktorn när du väljer bland släpen :) , det borde väl inte vara alltför svårt att fixa en sådan vägg till oavsett släp tycker jag :)
(Jag förstår inte heller vitsen med mjuk mellanvägg)

Ja det tror jag absolut =)
Hur gammalt får det vara?

Star har ju fina transporter som begagnat ligger mellan 30-50´000
Kylinge också. Gillar att panikbommarna går så enkelt att lösas ut på dessa två.

Går det inte att specialbeställa den mellanvägg du vill ha till det släp som annars passar bäst? Känns annars lite fel om det är mellanväggen som är den avgörande faktorn när du väljer bland släpen :) , det borde väl inte vara alltför svårt att fixa en sådan vägg till oavsett släp tycker jag :)
(Jag förstår inte heller vitsen med mjuk mellanvägg)

jo jag har tänkt i de banorna också att köpa ett släp med hård mellanvägg och sedan uppgradera till en mjuk mellanvägg. men då först kolla så det verkligen går INNAN man köper ;)

dock tvekar jag om det är bäst/lönsammast att köpa släp i glasfiber eller plyfa. plyfa-släpen är ju billigare, men antagligen av en anledning??

mjuk genomskinlig mellanvägg behöver jag ha då min häst helt enkelt får panik av en hård mellanvägg (lägger sig mot ytterväggen och "galopperar" i panik. han gillar stadigheten han får av en mellanvägg (gillar alltså inte att åka utan mellanvägg) men också då friheten för honom att bredda ut benen som han kan med en mjuk mellanvägg :idea: jag kör alltid bara en häst.

Jag skulle passa mig för dom billigare glasfibersläpen med sk sandwich konstruktion! Dom är det ju plyfa insmält i glasfibern som stabilisator och när gummibustningarna torkar och det kommer in vatten till plyfan så kommer man ju inte se att det är ruttet förrens det är försent!! Och det kommer att hända förr eller senare det är bara en tidsfråga. Ska det vara glasfiber så satsa på en med polyuretanskum i för det kan aldrig ruttna.

Plyfasläp ruttnar ju och suger upp vatten = lastvikten påverkas.

Jag skulle passa mig för dom billigare glasfibersläpen med sk sandwich konstruktion! Dom är det ju plyfa insmält i glasfibern som stabilisator och när gummibustningarna torkar och det kommer in vatten till plyfan så kommer man ju inte se att det är ruttet förrens det är försent!! Och det kommer att hända förr eller senare det är bara en tidsfråga. Ska det vara glasfiber så satsa på en med polyuretanskum i för det kan aldrig ruttna.

Plyfasläp ruttnar ju och suger upp vatten = lastvikten påverkas.

ujj det låter otäckt. hur vet jag vilken slags glasfiber det är?
har kollat på exempelvis ett släp christ concorde. hur vet jag vilken slags glasfiber?

Man får fråga säljaren om det är sandwich konstruktion. Troligtvis är det det i alla Christ vagnar då det är relativt billigt sätt att stabilisera glasfibern och Christvagnarna är ju inte så dyra.

I alla fall när jag jagade släp för ca 6 år sedan, då var det väldigt många av vagnarna som hade just sandwich konstruktion i sina glasfibersläp. Mustangsläpen var då dom enda släpen jag hittade som inte hade den konstruktionen. Tyvärr är dom ju ganska dyra och det finns inte så jätte många på beg marknaden. Mustangsläpen har ju även glasfibergolv. Ganska kul att se besiktningsgubben varje gång jag besiktar släpet, dom går under släpet med sin hammare för att kolla golvet och blir lika förvånade varje gång dom ser glasfibergolvet. :D

Jag vet att Cheval var på gång att skaffa polyuretan i sina lite dyrare glasfibersläp, vet dock inte om det blev så.. Jag köpte ett Mustang och är jätte nöjd!!

Vad du än gör så gå inte på säljarsnacket att gummibustningarna inte kommer torka!! För det gör allt gummi för eller senare och då kommer det läcka. Mitt Ifor med plyfaväggar ruttnade just runt skruvarna i väggarna pga att gummibustningarna hade torkat! Hade det då varit glasfiber så hade jag inte ens upptäckt det..

tar sista knappen.

star trailer safir -05 VS. thule equilner -09.

vad talar för respektive emot de båda? vad hade ni valt? till en häst ca 168-170 cm...

prisklassen är ganska likvärdig.

Är inte equilinern ganska trång? Vissa av dem har väl inte ens öppningsbara fönster.

Är inte equilinern ganska trång? Vissa av dem har väl inte ens öppningsbara fönster.

jag har inte lyckats läsa mig till om fönstren går att öppna eller ej. kan man se det på bilder? försäljaren säger att den är rymlig, men man vet ju inte om det är för att man vill sälja :D

Equilinern är väl Thules minsta och billigaste släp? Har för mig det. Då hade jag hellre valt Staren om den är bra utrustad och i bra skick. :)

Titta ALLTID IRL innan transporten ens blir en kandidat. Det är många, många släp som går bort direkt man tar i skötardörren, och väl inne är de så trånga att det inte ens är att tänka på.

Den allmänna känslan betyder mycket vid dyrare investeringar. Ta dig tiden att titta ordentligt. Gärna provdra, så den funkar med bilen.

Titta ALLTID IRL innan transporten ens blir en kandidat. Det är många, många släp som går bort direkt man tar i skötardörren, och väl inne är de så trånga att det inte ens är att tänka på.

Den allmänna känslan betyder mycket vid dyrare investeringar. Ta dig tiden att titta ordentligt. Gärna provdra, så den funkar med bilen.

GIVETVIS ska jag titta på transporterna och även provdra. men då de finns en bra bit bort vill jag överväga om det ens är någon mening att köra. den ena är tre timmars resa till (star trailern).

Equilinern är väl Thules minsta och billigaste släp? Har för mig det. Då hade jag hellre valt Staren om den är bra utrustad och i bra skick. :)

ja, jag har också för mig att jag läst någonstans att den är deras billighetssläp :P

star-transporten ser ut att vara i bra skick. får dock köpa till en längre bakbom (KAN man ens hitta sånna nu när star inte tillverkas?! funkar andra bakbommar?!) . den har en påhängd sadelkammare som öppnas inifrån transporten. equilinern har ingen sadelkammare.

Ja det finns bakbommar att köpa från Thule exv. Eller så ber man en duktig hantverkare att svetsa.

Har dragit Thule Equiliner med volvo V70 och det låg riktigt skit bakom bilen, hoppade och drog i kroken och hade sig, även med fet welsh cob i, mkt obehaligt.

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 046
Senast: Mimmimamma
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Senast: Rugge
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London