Kanske en gardin bak kan vara bättre för hästen?Tack till alla som tipsade här tidigare!
Sedan sist har vi provat runt ännu mer. Bland annat har vi gjort en huva så hon inte såg bakåt vilket har hjälpt lite grann. Vi har även köpt feromoner från Equanimity som också hjälpt lite, men inte mycket. Även när vi har kombinerat dessa två så står hästen och vänder sig bakåt och liksom tittar mot luckan. Första gången vi körde med huva plus feromoner var hon faktiskt riktigt lugn länge, men sedan kom vi till ett skakigt parti på vägen och då hetsade hon upp sig igen.
Så igår provåkte jag i transporten. Den går helt ok på marken, golvet skakar/vibrerar inte så farligt, men däremot skramlar den övre luckan rätt ordentligt. Med tanke på att hon blivit mer och mer bakskygg sedan hon började åka transport regelbundet funderar jag nu på om det kan vara på grund av denna förbaskade lucka?
Vi har nu försökt göra den lite mindre skramlig genom att sätta gummi kring ihakningen längst upp och klä kolven i eltejp, vilket hjälper lite men skramla kommer det ju göra ännu.
Hästen skall även allmänundersökas av veterinär nästa vecka.
Så himla frustrerande
Personligen så föredrar jag hård lucka bak men tycker hästen att det skramlar för mycket så får man ju anpassa sig efter det. Borde ju gå att köpa en rullgardin från ngm återförsäljare och montera dit.