Transport där man får mest för pengarna.

Sv: Transport där man får mest för pengarna.

I Thule släpen kan du ändra spiltans bredd så som du menar.

I vilken modell då? Har bara sett att man kan snedställa väggen, så att spiltorna blir två "trianglar", inte att man kan flytta främre delen av mellanväggen så att spiltorna blir två rektanglar med olika bredd.

Jag har funderat över den mellanväggen ts efterfrågar. Har man den när man transporterar 2 hästar med? Kan de inte trampa varandra?
Fördel är ju klart att hästarna kan åka bredbent, finns det någon mer? :-)

Inte så kul om den ena trillar och kommer under väggen + att de kan trampa varandra. Jag ser inte poängen faktiskt. Farligt om man kör två hästar och har man en häst är d ju bara att flytta mellanväggen så då kan man lika gärna ha en hel.

jag vet inte om man kan det på alla modeller, men de lite större modellerna som jag tittade på på Eurohorse mässan kunde man ställa väggen både fram och bak så man kunde få en bred och en smal spilta om man ville.

På min Diamant går det inte i alla fall, det är bara teleskopbommar bak. Kan inte se att Excellent eller Premium kan det heller om man kollar på Thules hemsida :confused:

I min Prestige kunde man flytta mittstolpen lite grann åt ena eller andra hållet (typ 1 dm) så det där med variabel spiltbredd är lätt överdrivet.

Jag har funderat över den mellanväggen ts efterfrågar. Har man den när man transporterar 2 hästar med? Kan de inte trampa varandra?
Fördel är ju klart att hästarna kan åka bredbent, finns det någon mer? :-)

hmm vet inte hur du menar nu? men den här mjuka mellanväggen har ju väldigt många transporten nu...

och angående flytta mellanväggen åt sidan både fram och bak; det handlar bara om typ 10-20 cm man flyttar tror jag. Och det är ju hål man sätter den i så står lika stadigt som vanligt :)

Har kollar i min Diamant igen, och i taket kan man faktiskt flytta mellanväggen ett snäpp, en dm eller så. Men i golvet kan jag inte se att det finns fäste för flyttad mellanvägg om jag inte är helt ute och cyklar. :confused:

Har kollar i min Diamant igen, och i taket kan man faktiskt flytta mellanväggen ett snäpp, en dm eller så. Men i golvet kan jag inte se att det finns fäste för flyttad mellanvägg om jag inte är helt ute och cyklar. :confused:

Precis så var det i min Prestige också. Jag vet inte hur de tänkt? Funderade på om man skulle vrida mittstolpen men det stämmer fortfarande inte:confused:

väcker upp den här tråden lite igen.
har nu kanske en rausch på gång (yay!)

dock börjar jag nu fundera om jag kommer köra den lagligt med b-kort?

min bils totalvikt: 1970 kg
tjänstevikt: 1540 kg

transportens totalvikt: 1560 kg
tjänstevikt: 860 kg
max lastvikt: 700 kg

nån som kan hjälpa? :confused: jag har försökt kolla på transportstyrelsens hemsida men blir inte klok på de nya reglerna etc.

väcker upp den här tråden lite igen.
har nu kanske en rausch på gång (yay!)

nån som kan hjälpa? :confused: jag har försökt kolla på transportstyrelsens hemsida men blir inte klok på de nya reglerna etc.
Du kommer inte få dra den nu eller senare utan utökad B eller BE. Ekipagets sammanlagda totalvikt överstiger 3500 kg.

Min bil får dra 1420 med B-kort.

Med B-kort: Nej
Med utökat B-kort: Kanske, om bilen får dra mer än 1420 (max släpvagnsvikt).
Med BE-kort: Ja, men om bilen bara får dra 1420 (max släpvagnsvikt) så får du bara lasta 580 kg.

Så, det du måste kolla är hur mycket din bil får dra oberoende av körkort (max släpvagnsvikt).

Vad får bilen dra på b- respektive BE-behörighet idag? (se regbevis)

Kommer du att ta utökad B-behörighet sedan?

Vad får bilen dra på b- respektive BE-behörighet idag? (se regbevis)

Kommer du att ta utökad B-behörighet sedan?

på b-kort får min bil idag dra 1530 kg (har bytt bil sedan jag skrev i tråden sist).

Utdrag från transportstyrelsen:
Skattevikt, kg: 1540
Tjänstevikt, kg: 1540
Totalvikt, kg: 1970
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530

Där står det i klartext. Det kommer inte ändras med nya reglerna.

Skillnaden med nya reglerna är att man tar bort kravet att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Men du kommer fortfarande inte att få köra ett ekipage med totalvikt högre än 3500 kg på B-behörighet.

Din bils totalvikt 1970 kg + Släpets totalvikt 1560 kg =3530 kg => kräver BE eller" Utökad B".

Vill du inte ta utökad behörighet eller BE så får ditt släp ha en max totalvikt på 1530kg.

Där står det i klartext. Det kommer inte ändras med nya reglerna.

Skillnaden med nya reglerna är att man tar bort kravet att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Men du kommer fortfarande inte att få köra ett ekipage med totalvikt högre än 3500 kg på B-behörighet.

Din bils totalvikt 1970 kg + Släpets totalvikt 1560 kg =3530 kg => kräver BE eller" Utökad B".

Vill du inte ta utökad behörighet eller BE så får ditt släp ha en max totalvikt på 1530kg.

gissade detta. att det ska fela på så lite :p får helt enkelt kolla om det går att väga ner släpet 30 kg till 1530... är det transporttillverkaren man kontaktar för att fråga om sånt går eller hur gör man? vet någon?

Jag kan inte svara själv men när kompisen skulle köpa släp så var det inte helt lätt att väga ner släp längre. Hon köpte slutligen ett med rätt vikt från början.
Och tänka på är väl att när man väger ner så tar man väl av maxlastvikten och då kanske det blir tajt med häst+utrustning.

Jag är för övrigt sjukt nöjd med mitt Böckman som har ungefär de kritierierna du letar på. Mycket stabilt och trevligt!

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 046
Senast: Mimmimamma
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Senast: Rugge
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London