Transport där man får mest för pengarna.

frittan

Trådstartare
Jag går i transportköpartagen nu (ÄNTLIGEN!).

Min häst har varit lite svårlastad men går nu in som ingenting, om det är en transport han gillar.

Det är ett halvblod på 168 cm och jag gissar att han väger runt 600kg (är det rimligt?)

Mina krav:
* Boggie
* Mjuk genomskinlig mellanvägg
* Gärna så att man kan flytta mellanväggen så ena spiltan blirlite bredare (men ändå så man har mellanväggen rak) och att den är andra får plats typ max en shettis om ens det, en halv shettis kanske :rofl:

Min bil får dra 1420 med B-kort.

Den vi kört med nu som han gillar trooor jag är en Rausch som har de förutsättningarna enligt ovan, men är som sagt ute efter en egen.

Vilka märken får man ut mest för pengarna av, om man tänker efter de här "kraven"? :bump:

Sv: Transport där man får mest för pengarna.

Men om han gillar rauschsläpet och det stämmer med vad du önskar så är det väl "bara att leta upp ett sådant"? Varför krångla till det liksom!

Vill du inte ha raush så finns ju Böckmann som ser typ likadana ut.

Men om han gillar rauschsläpet och det stämmer med vad du önskar så är det väl "bara att leta upp ett sådant"? Varför krångla till det liksom!

Vill du inte ha raush så finns ju Böckmann som ser typ likadana ut.

Ja, men jag tänkte att det säkert finns liknande släp som man får mer för pengarna för, kanske billigare alltså!

Han har andra släp som duger bra, menar, det finns ju fler släp med mjuka mellanväggar :)

Cheval Liberté?

är de bra? lätta att hitta beg? jag vet inte än om jag vill ha beg eller ny, men rausch verkar svårt att hitta beg häromkring men kanske lättare med cheval liberté :)

Bra och bra, man får lite vad man betalar för, de är rätt billiga. Jag köpte en sådan för 2 år sedan, är hyfsat nöjd, jag ville ha en 1½hästars transport, kikade runt en del, men de flesta var väldigt dyra och då jag inte är gjord av pengar så blev det en ny cheval liberté.
Hästen åker bra, kliver glatt in (var lättare att lasta i min cheval än förra ägarnas Boj, men det kanske berodde på chauffören;)). Tycker den ligger bra efter bilen och då har jag ändå inte valt till några finesser.

Det jag saknar absolut mest från mitt gamla släp (Star trailer från 1998), är panikbommarna som lätt gick att lösa ut från utsidan.

Men jag är i det stora hela nöjd med min transport, men man ska vara medveten om att det är en lågbudget.

Chevalen har inte mjuk genomskinlig mellan vägg. Den är samma/liknade modell som lättviktspressening och är sydd efter mellanväggen upp o ner vänt u format rör. Grannes Cheval tranports mellan vägg har gått sönder många gånger.

Jag hade tittat på Thule Prestige.

Panikutlösning, snabblås på bakbommarna, svenskbyggt. Vill man ha sadelkammare finns ju Royal-varianten.

Här kan man se prislista.

http://www.retail-data.com/startrailer/Prislista_startrailer.pdf

Dessa bör väl ja börjat komma ut på beg.marknaden nu.

Kanske vore nåt då att kolla på. Har de den här genomskinliga mjuka väggarna? (de som är "lösa" där nere så hästen kan trycka under benen om den vill).

Kanske vore nåt då att kolla på. Har de den här genomskinliga mjuka väggarna? (de som är "lösa" där nere så hästen kan trycka under benen om den vill).

Ja, övre halvan är hård och nedre halvan är i mjuk, tjock plast. Jag sålde min 2010 Prestige för ett par månader sen. Jag gillade den men mitt behov av transport minskade drastiskt. Nu i efterhand har jag förstått att min häst nog inte var så förtjust i den men det uppdagades först när jag skjutsade honom i en annan vagn.:crazy: Dock tror jag att han ogillar höga fönster.

kl

Kvalitét: boj
Kvantitét: Cheval Liberté (dvs.. du kan få i princip alla finesser du önskar till ett lågt pris, men ofta inte särskilt genomtänkta/hållbara lösningar)

Jag tycker Cheval Liberté känns plastiga och skramliga, har tittat på dem på mässor och tycker inte alls om dem, känns inte som de är gjorda för hästar, klent byggda.
Jag har en star trailer, är supernöjd med den! Nästa kommer bli en Thule, de har bra rejäla vagnar med bra lösningar till vettiga priser.

Har tittat en del på Ume, gillar dem men tycker de är för dyra, samma sak med Boj,
rejäla släp men för dyra dessutom tycker jag att boj är tunga att dra efter bilden.

Jag tycker Cheval Liberté känns plastiga och skramliga, har tittat på dem på mässor och tycker inte alls om dem, känns inte som de är gjorda för hästar, klent byggda.
Jag har en star trailer, är supernöjd med den! Nästa kommer bli en Thule, de har bra rejäla vagnar med bra lösningar till vettiga priser.

Har tittat en del på Ume, gillar dem men tycker de är för dyra, samma sak med Boj,
rejäla släp men för dyra dessutom tycker jag att boj är tunga att dra efter bilden.

Vet du om det finns mjuka mellanväggar till star trailer? och om man kan "bredda" ena spiltan så mellanväggen sitter lite förskjuten men ändå är "rak"?

Sämsta ventilation jag någonsin stött på! Hängde vattendroppar i taket trots öppna fönster..

i de flesta lite nyare star är halva mellanväggen mjuk, trä överst och gummi under.
I Thule släpen kan du ändra spiltans bredd så som du menar.

i de flesta lite nyare star är halva mellanväggen mjuk, trä överst och gummi under.
I Thule släpen kan du ändra spiltans bredd så som du menar.

okej, då är det nog ett thule eller en rausch jag ska leta efter helt enkelt. tack :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 046
Senast: Mimmimamma
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Senast: Rugge
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London