Träns till islandshäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Träns till islandshäst

Okej, på mina träns är de lösa nämligen. Är de inte det från början så blir de det, vill inte ha pannband. Visst stöder remonten på ett sätt iom att hästen bara kan gapa begränsat och på så vis inte kan fippla med bettet lika mkt som den skulle kunna utan. Den engelska nosgrimman sitter högre upp på nosbenet och stänger inte igen munnen lika effektivt, däremot ger den andra obehag om den spänns hårt, skav på insidan av kinderna osv. Så jag hävdar iaf ändå att den huvudsakliga funktionen för nosgrimmor i de flesta former stänger munnen på hästen, i varierande grad. :)

Självklart ska en harmonisk häst som trivs med sitt bett, ryttare och arbetsgrad inte gapa. Men ibland kräver man något nytt, något jobbigt, man arbetar en häst man inte känner, en unghäst som inte riktigt accepterat bettet osv och då anser jag att nosgrimma kan vara befogat då många hästar gapar i dessa situationer, utan att för den sakens skull ha ont eller liknande.

Min vana trogen; jag blandar vilt! Då jag är "bettfetischist" blir det en del då jag varierar en hel del.

Westernträns med käkrem och pannband till islandsstång, det är så snyggt! Ibland kopplar jag till en engelsk nosgrimma men det behövs inte egentligen så oftast rider jag utan.

Körhuvudlag med fast nosrem och bred käkrem till det tredelade med parerstänger för körning och ridning.

Rundsytt ljusrödbrunt islandsträns med pannband, remontnosgrimma för syns skull och ingen käkrem till det oledade bettet, ofta kopplar jag om tyglarna, rider och markarbetar "á lá Silverkedjan" enbart i nosgrimman.

Svart islandsträns med flätad pannrem och ingen nosgrimma eller käkrem till det tredelade.

Ett "bitless bridle". Grimma, OSV... :o :)

MVH Jenny

Haha:rofl:

man känner ju inte alls igen blanda-grejen:rofl:

Det jag skrev förut var jur mina träns satt ihop när de köptes:rofl:

Mina träns är alltså i två delar, först bett och nackstycke sedan sitter nosgrimman ihop med ännu ett nackstycke. Fast jag vet inte, dom kanske inte är så vanliga? Har specialbeställt mina från Island.

Jo precis. Dom har inte samma möjlighet att leka med bettet, men nästan alla islandshästar går med för stora bett (tyvärr) då deras mun är ngt speciell och det är en av anledningarna till att just remont nosgrimmorna är så vanliga hos islandshästar. Dom hjälper helt enkelt hästen att hålla bettet på plats.

Men så finns det ju en drös med islandshästar som är mer "normal" i munnen och kan gå utan nosgrimma, men en typisk islandshästmun behöver nästan alltid en nosgrimma :)

Jo unghästar nämnde jag innan, och där har vi defenitivt samma åsikter.

.... men en typisk islandshästmun behöver nästan alltid en nosgrimma .

Gör de?
Varför då?
Och varför gör inte någon av alla mina islandshästar det då?

Men rätt bett, rätt träning och en korrekt hand så behövs ingen nosgrimma.

Nu är inte jag någon expert inom området, hovar är min avdelning. Men som faktiskt tidigare personer också sagt har islandshästarna en speciell gom och ett ovanligt mått på munnen vilket gör det svårt för många islandshästägare att hitta perfekta bett.

Nästan alla islandshästar har minst en centimeter för långa bett, stod om det i något nummer av Gustur-bladet om jag minns rätt.

Men det skall man väl inte lösa genom att dra ihop munnen på hästen med en rem?
Det skall man väl lösa genom att hitta ett bett som passar?
Det finns "Hästtandläkare" som kan hjälpa till att hitta ett korrekt bett till hästen.

Var har du köpt det tränset? Precis ett sånt jag vill ha.

Jag fick det med hästen när jag köpte honom, så jag vet inte var man kan köpa det faktiskt! Men jag har för mig att Freyr här på forumet har ett sånt också, du kan ju fråga henne :)
Tror det är handgjort och ganska dyrt dock :crazy:

Jag fick det med hästen när jag köpte honom, så jag vet inte var man kan köpa det faktiskt! Men jag har för mig att Freyr här på forumet har ett sånt också, du kan ju fråga henne :)
Tror det är handgjort och ganska dyrt dock :crazy:

Undrar om inte det är gjort av Anne-Marie Östbye och då kan jag tänka mig hur dyrt det är...

Haha just det, Jenny din lilla tränsfetischist, som bara vill sno mitt krusidullträns hela tiden :p

Haha don't fight girls :p
Jag ska tänka på er om jag någon gång skulle få för mig att ge bort det ;)

Haha så snällt.
Någin som vet vad priset ligger på exakt för dom tränsen?

Jag vet inte exakt men en kompis till mig har ett. Jag ska höra med henne.
Men om jag inte minns fel så ligger det väl på en 1200-1300 kr någonting.

Jag letar febrilt efter ett träns som är vinrött som ska matscha allt annat till islänningen...
Men hittar inga sånna träns bara blåa röda gula osv.. Någon som vet om det finns??

Jag använder svart rundsytt Stübben-träns - skitsnyggt! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2