Sv: Träns till islandshäst
Men det skall man väl inte lösa genom att dra ihop munnen på hästen med en rem?
Det skall man väl lösa genom att hitta ett bett som passar?
Det finns "Hästtandläkare" som kan hjälpa till att hitta ett korrekt bett till hästen.
Innan jag hade egen häst så brukade jag åka till Borg i Vimmerby på ridläger ibland. Borg finns inte längre, men där lärde jag mig massor.
Där fick jag ta mina första stapplande steg med NH-övningar, lära mig räkna foderstater, massor om hästhantering och annat jag haft otrolig nytta av som hästägare.
En sak som jag verkligen tagit fasta på är detta råd:
"Först sätter vi in ett bett i hästens mun. Sedan kanske hästen visar att den är missnöjd genom att gapa, lägga tungan över bettet eller annat. Det kan bero på vår hand, ha med bettets utformning att göra eller så kan den kanske ha tandproblem. I stället för att lyssna på hästen, vad gör vi då? Jo, vi snörper åt kring hästens mun så att den inte kan visa oss längre. Det är inte speciellt vänligt mot hästen."
Ett bra tips till den som har problem med att bettet far ut åt ett håll, det kan det göra för mig om jag longerar med träns, eller tränar på att t ex kyssa stigbygeln, one-rein stop eller så, är att skaffa en rem att löst sätta under hakan från bettringarna. Det funkar fint med en sporrem, en klippt snokrem eller annat.
OA som inte heller är överförtjust i nosgrimmor