Träns till islandshäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Träns till islandshäst

det finns väl sånna dära plastskivor man akn ha på sidorna av varje mun??

De ska väl förhindra att bettet åker igenom??

Jag fattar dock inte hur man lyckas med det

Alla normalt begåvade individer kan rimligen räkna ut att om man drar i tyglarna så hästen gapar, och sedan panikdrar i endast EN tygel så åker bettet genom munnen alldeles oavsett mängd bettskivor.

Det "obegripliga" är inte hur man kan lyckas med att få bettet utanför munnen, utan att folk verkligen rider så.

Nu har jag inte läst hela konversationen, men jag tror Raudur menar att till en typisk islandshästmun är det svårt att få tag på bett till? Dina hästar kanske inte har en sådan mun, läste någonstans längre upp i tråden att det är något speciellt med gommen hos dem flesta islandshästar?

Bara en fundering :crazy:

Jag har aldrig hört att en islandshäst ska vara speciella i munnen än vad andra C och D ponnier är.
Dock brukar ju små hästar inte vara speciellt stora i munnen eller i gommen vilket betyder att tjocka bett man ge blåmärken uppe vid gommen.
Förr sades det ju att ju tjockare bett du hade dessto snällare är man.
Men genom åren har man ju kommit på att detta alltiså inte stämmer utan att det är svärtom.Bridongbett i 3-delat är nästan de snällaste man kan ha till en mun..
Eller sånna där bett som är helt kulledade(water nått heter detta bett=)

Rakt gummibett är också nått som är vänligt har man kommit på..

Men så är det väl med allt.. de vi idag tycker är bra är säker om 20 år helt fel..

Jag har 3-delat till min isis och tänker varva med hackamoore eller bettlöst westernträns.
Jag rider inte speciellt ofta med bett utan föredrar bettlöst faktiskt.
Men detta är ju en smaksak

Vad som är rätt och fel i detta finns inte enligt mig.. utan man får gå på de bett man själv och hästen funkar bäst på=):)

Kan vara så. Men så vitt jag vet ska islandshästarna ha en speciell gom (eller något ditåt) som gör det svårt att hitta passande bett? Vissa islandshästar i allafall. Är inte så insatt i det, är nöjd så länge min häst trivs med bettet och inte får ont någonstans :smirk:

Måste öppna min isis mun och gämföra med mitt hbl....:D

Men som sagt har inte hört några av mina vänner som har isisa att de har haft bekymmer med några bett.

Ja jag är också nöjd så länge hästen inte har ont eller klagar över bettet får de sitta i munnen=)

Ja jag är också nöjd så länge hästen inte har ont eller klagar över bettet får de sitta i munnen=)

Och vad tror du din lilla "isis" skulle säga? Aj ? :smirk:

Islandshästar är alltför smärttåliga :(

Och de har ofta lägre gom än andra likstora raser så man har små marginaler med platsen i munnen och tvådelade bett går gärna i taket.

Hackamore är f.ö. ett alldeles för skarpt bett för de flesta sammanhang (och händer) .

Alla normalt begåvade individer kan rimligen räkna ut att om man drar i tyglarna så hästen gapar, och sedan panikdrar i endast EN tygel så åker bettet genom munnen alldeles oavsett mängd bettskivor.

Det "obegripliga" är inte hur man kan lyckas med att få bettet utanför munnen, utan att folk verkligen rider så.

Jag lyckade med detta med Mósa några gånger i början (har aldrig hänt med någon annan häst), vet e kattan hur jag lyckades drog i tyglarna gjorde jag med all säkerhet och nosgrimma hade jag. Och ovänner var vi också, jag löste det med att lära mig rida henne på halvlånga-till långa tyglar och på kuppen så började vi komma överens betyligt bättre. Bettringar testade jag en gång och det hälpte inte ;). Det är bättre att lösa problemen än att försöka döja dem.

Islandshästarna ÄR för smärttåliga.. Vet ju bara vad min kille fått stå ut med.
Vi var hos tandläkaren för inte så länge sen. Där fick vi dra ut två stora elaka vargtänder som han haft sen 2 års ålder beräknade tandis och kraftiga låsningar i p4.
Men inte har Fjalar reagerat "annorlunda". Jag bara upplevde honom som spänd och stel. Och inte tänkte jag på att ta honom till tandläkarn det första jag gör när jag får hem en ny häst... Nu mår han bra i munnen, dock har mycket hunnit sätta sig i huvudet på honom. Tyvärr.

Sen till Gazzan: Jag har hört och läst att bridong-betten ska just vara lite skarpare just för att de är så smala?

Men det skall man väl inte lösa genom att dra ihop munnen på hästen med en rem?
Det skall man väl lösa genom att hitta ett bett som passar?
Det finns "Hästtandläkare" som kan hjälpa till att hitta ett korrekt bett till hästen.

Innan jag hade egen häst så brukade jag åka till Borg i Vimmerby på ridläger ibland. Borg finns inte längre, men där lärde jag mig massor.

Där fick jag ta mina första stapplande steg med NH-övningar, lära mig räkna foderstater, massor om hästhantering och annat jag haft otrolig nytta av som hästägare.

En sak som jag verkligen tagit fasta på är detta råd:

"Först sätter vi in ett bett i hästens mun. Sedan kanske hästen visar att den är missnöjd genom att gapa, lägga tungan över bettet eller annat. Det kan bero på vår hand, ha med bettets utformning att göra eller så kan den kanske ha tandproblem. I stället för att lyssna på hästen, vad gör vi då? Jo, vi snörper åt kring hästens mun så att den inte kan visa oss längre. Det är inte speciellt vänligt mot hästen."

Ett bra tips till den som har problem med att bettet far ut åt ett håll, det kan det göra för mig om jag longerar med träns, eller tränar på att t ex kyssa stigbygeln, one-rein stop eller så, är att skaffa en rem att löst sätta under hakan från bettringarna. Det funkar fint med en sporrem, en klippt snokrem eller annat.

OA som inte heller är överförtjust i nosgrimmor

Jag har aldrig hört att en islandshäst ska vara speciella i munnen än vad andra C och D ponnier är.

Det är här erfarenheten av rasen kommer in, vad man har lärt sig under årens lopp. Vet du att islandshästen har flera fysiska skillnader mot andra raser, om inte så är det också något du kommer att lära dig med tiden.

Jag rider mest med en remontnosgrimma men har ibland acchem. Ibland rider jag på hackamore men det beror lite på vad vi ska göra. Han blir så otroligt stark med hackamoret så det används mest till lugna skrittrunder.
Kjarni har 10,5 i storlek på bett och han kan inte ha mindra för då blir det alldeles för trångt.

Jag har 2 islandsträns de e MYKT finare en vanliga
ett brunt "platt"
ett svart rundsytt med bruna tyglar:D

Jag har hackamore på min ibland men han lägger sig mot det:cry: och dara... jag tar då upp honom och ser till att han INTE kan lägga sig igen, utan att bryat nosryggen på honom:p f.ö har jag nu kollat upp mina hästars munnar ordentilget och de har 9,5-10,5.:eek:
Vad dum jag har varit!! :eek: men nu är det åtgärdat:p

jag har remont. spänner lagomt mycket tycker jag. Man behöver inte göra så stor sak av det! Två av mina är smarta. Ena är snäll fram tills 250 m innan hem, då gapar hon och skenar:crazy: bara när man är utan nosgrimma. Är man med reagerar hon inte alls och skrittar lugnt på långa tyglar.

Den andre börjar i tölten. den går snabbare och snabbare, och till slut är det sken och en häst som ser ut att försöka få in så många syermolekyler som möjligt i munnen:crazy:

Tredje är en unghäst som jag vill ha på nosgrimma så länge.

Ja man behöver inte göra ett stort berg av en liten sten..
Vissa har nosgrimma och varför angår inte andra faktiskt..
Och andra har inte nosgrimam och det angår henner inte andra..

Man ska inte behöva försvara sina handlingar hela tiden

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
927
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka