Träns till islandshäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Träns till islandshäst

Nej självklart menade jag inte det som lösning! Men det finns inga bett idag som passar en sådan mun perfekt, det finns ju speciella bett anpassade för islandshästar men dom ger i princip ingen större hjälp.

Men nosgrimman hjälper hästen att lägga bettet rätt. Istället för att dom ska gå runt och slänga det hit och dit i munnen så håller sig bettet på plats och är på så vis inte irriterande eller ivägen för hästen.

Måste bara påpeka att om man skall ha nosgrimma så skall den ju inte sitta ivägen. För hur menar du att en nosgrimma håller bettet på plats om den inte sitter helt fel? Och med nosgrimma så stänger man ju munnen, då kan ju inte hästen lägga bettet där det känns bäst för den.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett ett vinrött träns med tenntrådsbroderier på en lokaltävling, i ett försäljningsstånd! Bor i GBG-området. Kolla på sommarens tävlingar. Jättesnyggt men var åt den "hemvävda looken". Passar den er?;)

Tanken är då förstås att hästen redan innan du sätter på nosgrimman ska ha lagt bettet rätt. Men du spänner ju heller inte nosgrimman så pass hårt att hästen inte kan flytta bettet självmant, men däremot förhindrar nosgrimman att bettet halkar runt som det själv vill.

Förlåt mig för att jag är korkad:o Men jag förstår faktiskt inte hur en lös nosgrimma kan hindra bettet från att "halka runt". Om man spänner hårt så stänger man ju förstås igen munnen vilket gör att bettet "sitter fast". Men hur gör en lös det om den sitter rätt?

var hittar man sådana? har inte sett till ett enda!
mig vill ha!

Jag köpte det på Agersta för typ två år sen, vet inte om de fortfarande har det, tyvärr. Men det borde ju finnas någon annanstans också..

Ni får faktiskt skälla lite på mig om allt jag säger är helt korkat, det är bara såhär jag har lärt mig :smirk:

Nosgrimman ska inte sitta hårt, inte löst utan... lagomt! :idea: När det sitter bra så hindrar det dels hästen från att leka med bettet och på så sätt ligger det kvar i rätt läge. Hästen har fortfarande möjlighet att flytta bettet men inte på samma sätt, och eftersom islandshästarna ofta har något för stora bett utan att ägaren är medveten om det (samma med sadlar) så har dom en tendens att halka neråt och slå i hästens tänder. Men när man sätter en remont nosgrimma alldeles under bettet så förhindrar det att bettet glider ner.

Åhh låter superfint=).. synd att det inte fanns någon bild p åtränset=(

Det med förstora bett är väldigt vanligt inom alla raser. Pysslade mkt med en tinkerhingst förut som gick med 12,5 men när jag mätte så skulle han ha 10,5. Shirestoet hade 12,5 men det varierar väldigt mellan individer.

En fråga finns det någon islänning som har så stor mun som 12,5?

Okej, tack så mycket. NU förstod jag vad du menade, det är jag som har lite problem att förstå:angel:

Men okej. Dock uppkommer ju kläm-risken då om man låter bettet "stödja" på nosgrimman. Jag tycker mig se fler hästar med rätt utpassade bett idag, kanske har vi blivit mer medvetna..? :) I stort sett alla privatryttare jag sett har haft rätt bett (nu kommer jag nästan bara i kontakt med islandshästryttare) På många ridskolor och turridningsställen tycker jag tyvärr att det är väldigt vanligt med fel utrustning.

Ang. islänning med 12,5 i bett Diny, så har jag faktiskt varit med om det en gång. Gamla Perla, en häst på turridningen där jag jobbade hade 12 i ett bett och 12,5 i ett annat. Visst så kan det ha varit så att de varit felmärkt, men så vat det iafll!

*kl*
Kanske en dum fråga, men som ganska ny ägare av min första häst har jag inte grym koll på allt det här med utrustning...om man skulle göra elle hitta ett pannband, hur långt tror ni att det borde vara till en häst med "normal"stort huvud?

appropå nosgrimmor, någon mer som har den som är utformad av tandläkaren? Svindyr, men sitter otroligt bra på hästen, han mätte även ut lägden ordentligt på hästen själv.

12,5 låter enormt på en islandshäst:eek: min är ganska stor, men med ett "normalstort" huvud (dvs ganska litet till kroppen ändå...) och har 9! En häst i stallet med enormt huvud har 10....men så kan det säkert vara

I stallet jag är har ingen större än 10,5. Läste i någon tråd här att det var någon som påstod att hennes måste ha 12,5.

Javisst är det påväg att bättras! Islandshästägare får mer och mer upp ögonen för hur små våra islandshästar egentligen är. Sadlarna blir kortare och kortare, betten mindre också vidare :)

Ja håller verkligen med om att det är upplyftande att se att världen går frammåt :D

Om man ska använda en nosgrimma, isåfall är remont nosgrimman den snällaste även den som man använder på unga hästar vid inridning och behov. På islandshästen är den nosgrimman bäst, pga rasens korta mungipor samt låga gommar. Den är däremot inte tillåten i samband med skänkelbett, te x islandsstång under tävling. Att han gapar beror nog mer på ovanan vid bettet, en häst jag hade som gjorde så fick äta kraftfoder med bett i munnen. Det lärde honom att hantera bettet på rätt sätt, att inte lägga bettet på tänderna. (blir svårt att äta då) Huvudlaget ska då vara ganska löst spänt, så att hästen själv måste placera bettet på rätt ställe.

Tack för tipset!:)
Det skall jag pröva.
Geggnir

Jag har ett pullarnos till min islänning. Det är bra och ser snyggt ut. Hade ett islandsträns innan men när jag skulle köpa nytt så hittade jag inget snygt/bra så det blev ett "vanligt pullar".

Så här ser mitt träns ut!
pic_show_id5777803.html

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka